/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
en router og to swicthbokse på netværk t~
Fra : Klotilde
Vist : 495 gange
80 point
Dato : 21-05-05 00:42

kan man det uden problemer?? er CC kunde og har en cisco router som jeg skal konfigurere.. har fundet opskriften på cc's hp.. men nu er jeg i tvivl og hvordan jeg opsætter to swichtbokse hubs på netværket til nettet.. er det simpelt?? Har ikke leget med netværk før.. skal have koblet naboen på min forbindelse så de fortsat har eget netværk.. Forestiller mig uden at vide det at vi trækker et netkabel fra den ene switchboks og til den anden.. uden en server maskine.. kan man det??

på forhånd tak..

Klotilde

Kommentar
Fra : polles

Dato : 21-05-05 01:35

ja det kan du godt

i vil dog få et stort netværk med ip range fra 10.0.0.1 til 10.0.0.255

Du kan ikke lave to forskellige netværkrange. ikke hvis du køre med CC.

Men det er vel heller ikke et problem at køre i samme netværk.

Du skriver ikke noget om hvilke switch du har. Men er det en ægte swtich ja så er det bare at conecte..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-05-05 08:24

Du skal lade routeren styre kontakten mellem lokalnetværket og din internet udbyder.
Så stikker du naboen et kabel fra routeren, som han så kan sætte direkte i sin PC eller i en (hos ham/hende) lokal switch, hvis der skal flere enheder på hos ham/hende.
Du kan så bruge de andre porte som du lyster, evt lave det samme nummer hos dig selv.

I vil hver især have adgang til internettet. Sørg så for at i køre i hver sin arbejdsgruppe. - Men der vil dog stadig være mulighed for at kunne se hinandens delte mapper og maskiner.

Polles angivet IP adresser er ikke entydigt, da det variere fra mærke til mærke af routeren.

Hvilken router er det at du har til rådighed?

Du skriver bl.a. .....opsætter to swichtbokse hubs......
Du taler om to forskellige ting (tror jeg)
Der er ROUTER, der er SWITCH og der er HUB
HUB er noget antikvarisk, som ikke bruges mere, af en seriøs netfreaks.

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 21-05-05 09:03

det er en cisco 677.. swicthsen er en Vegas netværkspakke: 5 ports Switch + 2xkabler + 2xnetkort .. + den de har hos naboen.. som jeg ikke ved hvad er for en?? de har deres eget netværk dog kun til brug på internettet.. og sådan skal det fortsætte.. De skal ikke have adgang til min maskine.. kun til min forbindelse.. som jeg har hos CC.. jeg forestiller mig at vi trækker et kabel fra dem og herned.. som så sættes i switchsen.. der sættes til routeren.. jeg fandt noget om konfiguration på cc's hp.. men vi kører alle xp.. så det er vel bare at ændre adgangen til internette via netværk i stedet for som nu hvor min computer er koblet direkte i routeren.. Er det så'n??

Men tak for jeres svar...... de er oplysende og givtige.. har ikke rodet med det her før..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-05-05 11:20

I princippet kan i gøre som severino skriver ved hjælp af DHCP (automatisk søgning af IP adresser) da en router normalt har ca. 99 at dele ud af, men det mest stabiler er at lave en tildeling af IP adresser til alle de maskiner der bliver koblet på routeren inden for den range jeres router har til rådighed. Switchen fordeler og styrer kun de data der sendes og hvis I har en hub vil den kun fordele, men ikke styre hvilket er væsentligt mindre stabilt og hurtigt.

Her er et godt sted, at blive klogere på netværk: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 21-05-05 14:39

ok jeg forsøger mandag at sætte det op.. hvis det går galt.. vender jeg tilbage.. Tak for jeres indlæg nu har jeg noget at arbejde videre med..

hilsen og tak!!

Klotilde / Søs

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 24-05-05 01:08

Så er jeg her igen.. jeg har talt med cc.. som sagde at den skal sættes op via run cmd.. er der nogen der kan komadoerne til dospromten når man skal fornye sine ipadresser kan det passe at den første komando er comand config 2 config /iprenew eller noget derhen ad?? og at jeg skal gøre det på samtlige maskiner.. bare fordi swhitchen ikke kan dele selv?? Hjælp ender som man(d) og it-nør(d) griner..

I guder hvor er det en jungle at have it og føle sig som nybegynder..

hilsen Søs

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-05 01:13

Hvis du kører med Windows XP kan du højreklikke på LAN forbindelsen og vælge repair

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-05 01:16

Som nybegynder kunne du måske bruge dette: http://www.bnaa.dk/fejl/fejl.php?SprogID=
Kommandoprompt aktiveres ved at skrive i Kør: cmd (windows98: command) Enter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-05 01:23

husk lige at man ofte skal bruge krydsede kabler (R45 patch med crossover) ved sammenkobling af krydsfelter (switch) da man ellers vil få dobbelt krydsning.

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 24-05-05 01:36

hvis jeg skal bruge DHCP skal maskinerne så sættes op som hver sin server.. på samme switch.. kan se at min ny kører med DHCP efter at jeg har rodet med den hele aftenen.. og har reinstaleret xp.. Bjarne det var en nyttig viden den med det krysede kabel.. Det skal jeg huske..

Hilsen Søs

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 80 point
Dato : 24-05-05 11:01

Du skal ikke opsætte nogen af dem som server. Du skal lave et almindeligt netværk (peer to peer) hvor hver enkelt PC tilgår internetopkoblingen via swich -> router.
DHCP betyder at de automatisk søger efter en IP adresse hos deres vært, der i første omgang er routeren, der så sandsynligvis er sat op til at søge sin egen IP adresse hos internetudbyderen.
Meget forenklet.
Opsæt de PC'er der skal på netværket enkeltvis, gerne direkte opkoblet direkte til routeren der jo så gerne skulle være sat til DHCP.
Når den enkelte PC kan tilkobles kan du begynde at koble dem til i dit netværk ved hjælp af switchene der jo ikke ændrer på IP adresser.
Hvis du så også vil have de enkelte PC'er til at "tale" - "se" hinanden kan du installere en netværksprotokol der hedder NW Link Netbios (IPX/SPX) på dem alle så de kan anvende denne protokol til at kommunikere indbyrdes og så bruge TCP/IP protokollen til at tilkoble sig internet. Det kan gøres på andre måder, men dette er langt den nemmeste og mest stabile. Læs mere om det på Wintip.dk

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 24-05-05 16:33

Hej Bjarne.. Tak for dine råd.. og vejledninger.. de har været til stor hjælp Søs

Godkendelse af svar
Fra : Klotilde

Dato : 24-05-05 16:35

Tak for svaret BjarneD. Jeg er glad for at du rådgiver mig ud i dette som jeg ikke har kendskab til.. Tak for det Klotilde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-05-05 16:42

Jeg håber, at du får det til, at fungere ellers kan du stadig skrive i dette spørgsmål eller oprette et nyt hvis du gerne vil have andre på banen.

Hilsen
Bjarne