/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
søge om gældssanering i århus
Fra : pipzi
Vist : 964 gange
100 point
Dato : 20-05-05 20:57

Ja, som overskriften siger, så vil jeg bare høre, om her er en der kan hjælpe mig. HVOR søger jeg om gældssanering i Århus ?

Jeg har en gæld på knap 100.000 kr inkl studielån, som jeg ikke har mulighed for at afbetale på. Jeg har en indtægt på knap 2700 efter huslejen er blevet betalt, og jeg kan ikke bo billigere end jeg gør.

Så en der kan hjælpe mig ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-05 21:06

Du kan jo prøve at rete henvendelse her

http://www.aarhusretshjaelp.dk/sagsomraader.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-05 21:07
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 21:09

Chancen for at få gældssanering med et beløb i den størrelse er ikke stor - men der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind - såsom alder,børn,fremtidsmuligheder o.lign., men ellers er retshjælpen (som ans skriver) et godt sted at starte.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-05-05 22:16

Hvor mange år siden er det du stiftede lånene, for hvis de er under 5 år fra stiftelsesåret kan du ikke få gældssanering

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 20-05-05 22:33

Tror slet slet ikke det kan lade sig gøre hvis du ikke skylder mere.. Du lyder ikke så gammel.. Og man kan altid undvære 100-500 kr om måneden i en dårlig periode.. Så tror desværre du bliver skuffet..

Karsten

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 20-05-05 23:07

Karsten, forskellen er at jeg er kun 20 år gammel, jeg får ikke en højere indtægt i løbet af de næste år. Jeg går og stresser over økonomien, fordi der mdr skal afbetales mindst 1000 kr til lånet, dette kan ikke blive sat ned i rate, jeg har forsøgt mange gange. Jeg går helt ned på det psykisk, og det er ikke spor rart. Derfor overvejer jeg at søge om gældsanering.

Falcham, altså gælden er jo bare blevet større med årrene, men jeg gældsatte mig nok først for ca 2-3 år siden.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-05-05 23:13

Er det kun et sted du har lånt pengene ??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-05 23:23

Når du ikke er ældre vil du ikke kunne få gældssanering.

Tal med retshjælpen i kommunen, der er mulighed for at de kan hjælpe dig, så du kommer til at betale et mindre beløb om måneden.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 23:34

Snak med kreditorerne - de er som regel til at tale med.
Studielån kan du få udsættelse på.
Hvis kreditorerne står mellem valget at få mindre eller ingenting så vælger de mindre.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-05-05 23:38

Jeg vil støtte refi i dette forslag, kreditorene er alttid villige til den slags

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-05-05 08:08

Du kan ikke få gældssanering for studielån. Det skal søges ved hypotekbanken, og kan gøres hvis gælden er mere end 12 år gammel.

Prøv i stedet at gøre din gæld op og forsøg at lave en aftale med dine kreditorer. De kan jo ikke klippe håret af en skaldet! Så, er du på forkant med tingene kan meget lade sig gøre.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 21-05-05 11:10

Vil lige indskyde, husk på at det er dig der afgøre om banken fremsender penge til dine kreditore, altså du kan vælge atstoppe med at afdrage på din gæld. det der så sker er dine kreditorer kalder dig i retten, det koster selvfølgelig dig nogle penge oveni dit lån, men igen ikke nogen der skal falde her og nu.

I retten vil du så kunne sige du kun kan afdrage 1-500 kr. så accepterer dommeren efter du fremlægger dit budget, helt sikkert også det.

Men igen, kontakt dine kreditorer og nævn evt. dette for dem, så erde også til at tale med.

Peter

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-05-05 11:15

Jeg har ikke hos diverse kreditorer. Jeg har lånet i min bank...

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 21-05-05 11:21

der gælder det samme, men det er ikke det optimale, du finder en anden bank til lønkonto og budget, så stopper du indbetalingerne til den gl.

Peter

Ps. din bank skal også nok hjælpe dig, men det jeg syntes du skal gører er at lave et budget, find det rådighedsbeløb du har brug for opret en konto, som hedder forbrugskonto, lad alle dine indtægter gå direkte ind på budgetten, så skal du se, din bank vil blive lykkelig over at få rettet op på tingene.

Lidt utroligt de har ladet det komme så vidt?

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 21-05-05 11:36

Man skal bare lige være opmærksom på at hvis man stopper sine betalinger til banken, bliver man registreret i RKI, dette kan man jo enten bruge positivt eller nagativt.
Det positive er at du ikke kan stifte mere gæld og derved skylde flere penge væk.
Det negative er at du kan ikke have Dankort, oprette telefonabb. , du kan ikke leje nogen ting etc. vaskemaskiner mm.

Men som visse andre skriver her, så må din bank sgu da være til at tale med.

Prøv evt denne hjemmeside, det er yderst kompetente folk der står bag. www.gæld.com og den er dansk.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 21-05-05 11:37
Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-05 11:43

pipzi

Er det en arbejdsindtægt du har eller er det SU?

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-05-05 11:49

Det er en kontanthjælps indtægt, da jeg psykisk har det for dårligt til at arbejde..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-05 12:02

Så tal med din sagsbehandler. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at få den månedelige ydelse nedsat.

Som kontanthjælpsmodtager kan du ikke få gældssanering.

Men tal med din sagsbehandler i kommunen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-05 12:19

Har du en uddannelse - har du (efter egen mening) mulighed for at komme videre ?
Hvis det kun er midlertidigt tror jeg på din bank er vågen nok til at hjælpe.
Hvis det derimod er gennem længere tid og uden udsigt til noget bedre, er jeg bange for du ikke skal vente meget hjælp i din bank.
Hvis det sidste er tilfældet er du nok midlertidig bedre stillet ved at skifte bank og betale din gamle bank hvad du har mulighed for uden at du derved bare accelererer dit forbrug..
Din gæld vil ganske vist stige, men da de ikke kan plukke en skaldet vil der ikke ske yderligere og du psykisk få det bedre med flere penge mellem hænderne.
RKI og dankort er til at leve med/uden - og hvis det hele kun er 1 kreditor (bank) er skaden begrænset.
Dette kunne måske være hjælpen til at komme i omdrejninger igen - og så skal du til at betale.
Det skal IKKE bare være en sovepude hvor du lader 2 og 2 være ulige.
Du vil, som andre også skriver, blive kaldt i retten (hvis du stopper betalingerne) og der ærklæret insolvent.
Så har du fred og ro i ½ år til at få styr på tingene og lægge en plan for tilbagebetaling til banken.
Men stift for guds skyld IKKE anden gæld. Bankerne er til at snakke med - og jo længere tid der går, jo nemmere er de at snakke med. Det er en forretning som alle andre - de har bare lidt flere penge at jonglere med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-05 12:23

Nå lidt stavefejl kan jeg se