/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Griseører og haler
Fra : eau
Vist : 2001 gange
100 point
Dato : 19-05-05 21:50

Jeg har flere steder læst at en hund, kun må få 2 griseører eller grisehaler om ugen.
Er det rigtigt, og hvad er grunden til det???

På forhånd tak / Erik

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-05-05 22:35

Alt med måde..sådan er det både med mennesker og dyr. Hvorfor? tjooe..der er en del fedt og brusk i de ting, knaap så meget næring..jeg vil tro det er derfor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 23:33

Og vask fingrene grundigt når du har rørt ved griseørerne eller halerne, de er ofte smaskfyldte med salmonellebakterier, som hundene ikke har problemer med at tåle.

Men jeg vil nu ikke mene, at en stor hund tager skade af f.eks et stk øre eller hale om dagen.

mvh dova

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-05-05 06:53

de kan få dårlig mave pga det er "røget" øre/hale

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-05 10:08

Før i tiden fik min hund (som er stor, 49 kg) 1 stk griseøre om dagen. Men så hørte jeg, at det er rent slik og der er ikke mange næringsstoffer i et griseøre. Så jeg stoppede, da jeg ikke ville give min hund "junk-food". Istedet får han 2-300 g lammeribben (rå) om dagen, og det er han lige så vild med som griseøret. Der er til gengæld mange næringsstoffer i de rå lammeben. Hvis du har en hund der er vild med at tygge, kunne du prøve med lammeribben, - de kan sagtens fordøjes så længe de er rå og ikke kogt eller stegt. Og så får hunden jo også renset sine tænder så dejligt, når den får noget at tygge på hver dag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-05 14:37

Ej, altså Axelise. Nu har jeg hørt om de lammeben så mange gange, så jeg bliver helt sulten på Silkes vegne.. Men hvor i alverden finder man lammeben henne? Og er det fra bestemte steder på lammet? -Jeg tænker på ribben contra rørknogler...
Hvor køber du dem, og hvad koster de?

Silke gider ikke rigtig de der grisse-ting...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-05-05 15:49

Ja...jeg ved godt at jeg vistnok har reklameret meget for de dér lammeben gennem tiden herinde!
Jeg bor i København, og her er der en supermarkedskæde, som hedder ISO. De har meget tit lammeribben eller lammenøgleben eller lamme-lårbensknogler i køledisken til 39 kr/kg. Ellers køber jeg lammeribben hos min lokale Halal-slagter, - her får jeg 3 kg for 100 kr, og så skærer han benene ud i så små/store stykker, som jeg nu vil have.
Men jeg synes, at ISO's lammeben er af den bedste kvalitet, for der er ikke så meget fedt på. Næsten ingenting faktisk. Det er kun ben, brusk og en lille smule kød.
Jeg kan forestille mig, at hvis du kontakter dit lokale supermarked og de ellers plejer at sælge lammekød (koteletter, køller, mørbrad osv.), så har de med garanti nogle knogler, de godt vil sælge til en god pris.
Axel bryder sig ikke så meget om okse-knogler og ej heller svin. Og generelt vil jeg mene, at både vi mennesker og dyr har bedst af at spise kød fra ustressede dyr, så derfor sværger jeg mere til lam, som ofte har bedre levevilkår end vores kvæg og svin.
Sjovt nok har Axel enkelte gange fået okseben fra en økologisk ko/okse, og DET vil han meget gerne have. Nogle gange har familie eller venner givet mig en pose økologiske okseben, hvis de har købt en ordentlig omgang kød.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-05 17:06

Joo, jeg er ballerupper, så jeg har også en ISO, men ingen halal-slagter.

Så jeg vil da futte ned i min ISO i morgen (jeg var der i dag også) og høre, hvad de skal have for en gang lammeben. Er det ALLE slags lammeben, hunde kan tåle? Jeg tænker på, bliver rørknoglerne ikke for skarpe, når de bliver gnavet i stykker?

Nåmmm, vi kommer helt væk fra Eriks spørgsmål: må hunde kun få et øre eller to om ugen?? Og hvorfor?

Nogle hunde kan slet ikke tåle grisseriet, -andre kan tåle et øre om dagen... Hunde er forskellige (mit yndlingssvar).

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 20-05-05 20:29

Tak for svaret Axelise.