/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke se ny 80gb hd slave i w98??
Fra : h_bmv
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 19-05-05 21:44

Pc'en er en fujitsu siemens 800 mhz intel med styrestemet w98 på den originale 30gb hd. (og tilhører en kammerat der ikke har internet) Den nye hd er en 80 gb maxtor med 8 mb cache. Bios kan se hd'erne: den originale 30000 mb men den nye skriver den simpelthen 80GB.

W98 kan hverken se eller finde den. har været forbi maxtors hjemmeside og blev linket ud på intels og fandt en ultra ata driver, som ikke virkede da den var til et forkert chipsæt så install selv stoppede. projektet stoppet for i aften , men håber at der kommer nogen forslag vi kan afprøve i løbet af weekenden...

Vh.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-05 21:47

Win98 kan ikke køre med så store HD.

Den skal deles i Ca. 37 Mb stykker (husker ikke lige tallet)

Hvis den er helt ny skal den først partiotioneres til Fat32 - så kommer størrelserne af sig selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-05 21:48

Undskyld 37 Mb er naturligvis 37 GB

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 19-05-05 22:02

okay det "lyder" som om du har prøvet det refi ski' gåt bud prøver det i weekenden, flere der har noget de lige vil sparke ind?

Vh.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-05 22:02

Næeh... det er rigtigt : Win98 kan kun 'se' omkring 36-37 Gb. selvom filsystemet 'burde' supportere 2 Terabytes http://www.dalantech.com/ubbthreads/printthread.php/Cat/0/Board/construction/main/31642/type/thread

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 19-05-05 22:17

okay er blevet lidt "brændt" af at læse engelske hjemmesider for i aften, men skal nok higge på det... godnat

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 19-05-05 22:21

arj chok higge = kigge!!!! og så godnat. hej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-05 22:23

Godnat "h_bmv"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-05 22:24

Sleep tight h_bmv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 23:10

Min comp med Intel 450 Mhz 80 Gb HD styresytem win98-se kan både se og røre ved alle 80 GB på harddisken som dog er delt op i flere partitioner.
Men jeg benytter programmet Partition Magic (ca. 600 kr.)til at dele harddisken op.
Et andet program som gratis kan det samme er dette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Nu kan du se din HD og evt. dele den op.

Pas på at det er den rigtige HD du går i gang med 80 GB er lig med ca. 76000 MB
Vil du ha. hjælp til at bruge disketten så spørg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 00:00

Ja "emesen" han kan sagtens få den til at virke med alle 80 8Gb, men frem for at købe et dyrt program er det da nemmere lige at sætte den til en XP maskine og lade XP formatere den i fat32 - så bliver den automatisk opdelt i passende stykker - han skal bare huske at det SKAL være fat32.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 20-05-05 09:31

min comp (OS=WIN98 SE) kører fint med 80GB - Din nye HD skal formatteres (brug FAT32) - husk at aktivere HDD´s i bios

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-05 09:43

Visse 'gamle' bundkort kan altså kun operere med diske mindre end 40Gb ..selvom BIOS kan 'se' dem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-05 10:17

Ja - Molokyle har ret, men da den er 800 Mhz og nok af nyere dato, er der stor chance for at den klare det.
Måske med en bios-opdatering

Kommentar
Fra : xou

Dato : 20-05-05 10:22

eller prøv max blast til maxtor hd fra maxtor hjemmeside,husk se føst hardisk oplysning under pk
harddisk infomation > -- < inden du formarete den nye så du er helt sikker på hvad du laver:
http://downloads.maxtor.com/downloads/_files/maxtor/en_us/downloads/mxblst4win.EXE
programmer indholder osse en manuel til din under pk:wiew indstallation tutorial
(din hedder sikkert 6y080po)
findes osse til som iso du kan brænde og boote fra på cd med f.eks nero og vælg brænd billedfiler:
http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/ATA%20Hard%20Drives&downloadID=19
eller hvis det hele ikke er med:
http://downloads.maxtor.com/downloads/_files/maxtor/en_us/downloads/mxblst4cd.zip

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 20-05-05 21:25

Tak for alle budene, vi starter med at prøve partitionere i fat 32 i morgen lørdag.........

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 21-05-05 18:50

Hej refi / alle . Ja det var jo sådan set fordi den splinternye hd slet ikke var patitioneret at windows ikke kunne se den... Tak især refi, men osse jer andre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-05 18:54

Selv tak og fortsat god weekend