/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Nøgletal til min søster.
Fra : Wofler
Vist : 1913 gange
100 point
Dato : 19-05-05 19:00

Hej.

Min søster som PT bor i Tyskland. Har fundet job i DK og skal derfor flytte hjem til DK igen.
Hun skal bo i udkanten af Århus.
Hun har boet i Tyskland i 9 år nu.

Nu har hun brug for lidt hjælp til at lave et budget.
Hun er single og er lidt i tvivl om hvad leveomkostninger koster i DK.

Det er jo temmelig mange år siden jeg har levet som single så vil da lige høre om der er nogen her på Kandu der kan hjælpe mig med at skaffe min søster lidt nøgletal til et budget. Og gerne nogle gode råd.

Hvor meget skal hun ca regne ned at bruge om md. på alm. husholdning. (Kost osv.)
Hun har brug for et billigt mobil abb. gerne et med billig udlandstakster. (tyskland)
Hun skal på sigt også bruge et billigt fastnet abb. og et billigt Internet abb. Hun bruger ikke Internettet ret meget så det behøver ikke at være flatrate. (evt. bare med K56 modem)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-05 19:22

Hvad er det du vil have....
Vi kan da ikke bedømme hvad din søster mener hun må bruge på de forskellige ting.
Hvis hun har råd til det er det jo bare at betale.
Har hun ikke råd, må hun "skære".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-05 19:27

PS.
Hvis vi kender hendes indkomst og udgifter, så kan vi lave et budget - eller rettere sagt fortælle dig hvad hun højst må bruge på de enkelte ting.
Du kan ikke lægge et budget uden at kende indkomsten.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-05-05 20:10

Hun skal regne med det koster ca. det samme som i tyskland, dog med den forøgelse i danmark, at vi har en moms som er 9% højere end i tyskland.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-05-05 20:23

Hej!
Jeg mener nu det er ret almindeligt at lave beregninger af rådighedsbeløb når folk planlægger at købe et hus. Så får de at vide, hvor meget der skal være tilbage til de løbende udgifter.
Så prøv at tale med en ejendomsmægler. Så vidt jeg ved er det sat i system hos EDC hvor de kalder det Privatrådgiveren. Din søster skal vel også have et sted at bo, så jeg synes ikke det er odiøst at kontakte en mægler, de kan jo blot sige nej. Der er også mangfe banker som rådgiver og opstiller budgetter.

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-05 21:46
Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 19-05-05 23:31

Jeg bad jo ikke om et budget, det skal hun naturligvis selv lave.
Men bare et par forslag til nøgletal som hun kunne bruge til at vurdere ud fra, når hun selv skal lægge et budgetoverslag.

Hvad med lidt gode råd til telefoni og internet....
Nogen der kender nogle gode og billigeløsninger som hun kan medregne i budgetet..?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 00:10

Det kommer jo helt an på hendes forbrug.

Prismæssigt er der ikke den store forskel på D og DK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 00:15

Internet med modem bliver svært UDEN telefon.
Mobil med udland -CBB
Internet med telefon - Get2net

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 20-05-05 11:33

Hej
Hvis du prøver mit link, kan du få nogle at tallene ved at indtaste køn og alder.

Angående telefoni kan du måske bruge disse sider:

http://www.teleprisguide.dk/

http://www.telepriser.dk/

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-05-05 15:46

Til kost kan hun regne med ca 50 kr. om dagen. Dette varierer selvfølgelig afhængig af hvilke vaner hun har - nogle lever for 500 kr. andre for langt mere - men ca 1500 om måneden pr. pers. som singel.

Det er oftest billigst at købe taletidskort i kiosker når man skal ringe til udlandet, frem for at have abonnement - spørg kioskmanden/kvinden. Der er tale om store besparelser!

TDC har et internetabonnement "Basis" hvor man kun betaler efter ens forbrug og ikke et abonnement- kan anbefales hvis hun kun har 56-modem og forbruget er begrænset. Jeg ved ikke hviklken teleudbyder der har det billigste fastnetabonnement.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : Wofler

Dato : 21-06-05 17:07

Tak for svaret SonjaAS.

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 21-06-05 17:13

Selv tak. Bare glad for at kunne hjælpe.

Mvh Sonja