/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
en "hurtig-kur"???? HJÆÆÆLP!!
Fra : nekjam
Vist : 13920 gange
100 point
Dato : 19-05-05 16:25

Hejsa.
Det er med skræk gået op for mig, at det meget snart er bikinisæson! Jeg har levet lidt for godt i årets løb (er dog ikke direkte overvægtig) og vil høre om der er nogen af jer, som har en 4 ugers kur der garanterer et vægttab på 2 kg i ugen? Jeg er godt klar over at en masse grønt, magert kød og motion vil give et vægttab, men det jeg søger er en desideret PLAN over hvad jeg skal spise morgen, middag og aften i 4 uger. Det må meget gerne være nemme opskifter, som ikke kræver de vilde indkøb! Håber meget I kan hjælpe!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-05-05 16:32

Atkins... men den løser ikke problemet, kun her og nu.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-05-05 16:34

Ups! Glemte lige et link om Atkins, men du kan sikkert finde mere fra samme forum
http://www.netdoktor.dk/centre/overvaegt/atkins.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 17:06

Hvis du ikke er direkte overvægtig, er der vel ingen grund til at tabe sig omkring 8 kg, det er faktisk ret meget hvis man ikke har behov for at tabe sig
Men du har jo faktisk selv givet svaret:

Citat
Jeg er godt klar over at en masse grønt, magert kød og motion vil give et vægttab,

Dog er et vægttab på 2 kg om ugen for meget at stræbe efter, for det vil kun give bagslag i form af, at du tager det lige så hurtigt på igen efter sådan en lynkur.

Men søg på nettet, der er masser af sider og opskrifter om fedtfattig kost.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 17:45

Der findes en lille serie af Slanke-kogebøger der har netop det du eftersøger. De hedder Jacobsen's Slankekur. De var The Hot Stuf for ca. 20 år siden. De kan sikkert stadig lånes på biblioteket eller findes i en Antikvariat boghandel.
Det gode var at man faktisk kunne spise sig mæt hver dag og alligevel tabe sig, uden at blive syg. Det var selvfølgeligt en radikal omlægning af kosten der var årsagen til succéen, og der anbefales også motion.
Prøv en søgning på www.bib.dk efter ordet "Slankekur"

M.v.h. Arne

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-05 17:59

Hvis du er disciplineret så tager du bare en ren nupo kur. Jeg har tabt 10 kg. på 23 dage på den. Bagefter skiftede jeg madvaner og holdt mig slank i 1½ år ca.
Når man først er slank så har man mere lyst til at forblve det, og har derfor mere disciplin til at spise sundt og varieret og fornuftigt.
Det giver jo også en et ordenetligt spark bagi hvis man kan klare nupo´s "den barske" som de selv kalder den.
Hvis den er alt for hård, så suppler evt. med maks 3 grovboller. Eller du kan supplere med 1-2 drikke yoghurt hvis du bedre syntes om det (½ liters).
Men tro mig det virker.
Men det kræver selvfølgelig at du skfter madvaner bagefter som alle de andre siger, ellers tager du det hele på igen.
Men slank det bliver du, og det går hurtigt.
Og det gode ved nupo kuren er at man ikke behøver at lave mad (Hvis man som mig ikke orker så ofte).
Og så er det jo heller ikke dyrere end at spise almindeligt.
Irma har til tider rabat.

Ellers kan du tage en anden kur:

Du skal spise så langsomt at du i løbet af en dag kun når at indtage hvad der svarer til 4 grovboller i mængden.
Men her må du spise alt. Men du skal tage meget små bidder, og tygge meget længe. Det giver også disciplin, og du får en varieret kost. Bare ikke så meget af den. Men den er også hård. Og du taber dig ret hurtigt, og du lider jo ikke afsavn af nogen art for en speciel madvare, for du må jo indtage alt.
Efter 3-4 dage så er sult kun psykisk. Du mærker med andre ord ikke sult længere (Det gælder iøvrigt også for andre kure).
Den her taber du dig også ret hurtigt af. Og så sætter den vores madvaner i perspektiv.
Efter et par uger syntes du at en 12 årig pige spiser som en grib.

Men tag en lille bitte bid. Tyg den meget længe, og læg gaflen fra dig. Se dig lidt omkring og nyd livet inden du tager den næste meget lille bid osv. Lad der gå ca. 20-30 sekunder før du tager næste lille bid, efter du har tygget færdigt og slugt det.
Man får til sidst en fornemmelse af det i virkeligheden var sådan det var meningen man skulle spise, måske bare en annelse hurtigere.

En sidste kur:

Her må du også spise hvad du vil. Men du skal holde dig til f.eks højst 1000 kcal. pr. dag.
Men... Hvis du f.eks tager over i et trænings center og løber 200 kcal af på deres løbe bånd, ja så har du dem ekstra du må indtage i løbet af dagen i form af mad (Skidt med at et løbebånd ikke er så præcist med kalorie forbrug. Det er bare så de har noget at gå ud fra).
Du kan så at sige "spare op" så du kan spise så meget du har lyst til hvis du gør en indsats i form af træning.
Det er ikke så besværligt som det lyder. Bare regn lidt på det når du står i supermarkedet, og når du laver mad.
Den taber du dig også hurtig af.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 18:19

P.S. Denne kostvejledning fik jeg af en personlig træner for lang tid siden. Det er ikke en særlig hård kur, men hvis du træner ekstremt hårdt ved siden af (6-7 gange om ugen/12-14 timer om ugen), skulle den være både sund og effektiv uden at du taber muskler. Dvs. hvis du ved endt kur spiser for meget igen, tager du ikke det hele på igen.
Med andre ord: Når du går på en heftig slankekur, taber du både muskler og fedt. når du så bagefter tager på igen, tager du kun fedt på. Så pas på bagefter. Det er der det hele tæller.

Her er kostvejledningen:

I denne kostvejledning findes både en plan, som jeg anser for at være passende i udgangspunktet, samt generelle henvisninger omkring kost i øvrigt.

Tidspunkterne og mængderne er kun vejledende.

6 dage om ugen følges følgende plan:

8:00   Havregryn/müsli med skummetmælk (nogle gange med proteinpulver på)

10:00   Lidt frugt (et æble, appelsin, banan, gulerod eller lignende.)

12:00   100-150g kød, 100g rugbrød eller 100g ris, grønt

15:00    Lidt frugt (et æble, appelsin, banan, gulerod eller lignende.)

18:00   250-300g kød/fisk, 80g ris/pasta eller 300g kartofler og 3-400g grøntsager efter eget valg.

Efter træning, HVER GANG, proteinshake af 30g proteinpulver.

Den 7. dag er der frit valg, men prøv at begrænse dig lidt. Det kunne passende være søndag med familien.

Den samlede mængde af de forskellige energikilder på én dag anbefales for dit vedkommende til at være:

4-500g proteinkilder
150-200g kulhydratkilder
50-60g fedtstof
>600g grønt

Dette bør fordeles jævnt ud over dagen. Husk tallerkenmodellen: På tallerknen skal fordelingen være: 1/3 kød, 1/3 kulhydrat og 1/3 grønt.

Gode proteinkilder (har øjne):
Magert kød – Kylling, kalkun uden skind, Hele stykker okse- kalvekød uden synligt fedt.
Fisk – Torsk, torskerogn, tun, rejer, laks.
Fedtfattige mælkeprodukter (baseret på skummetmælk).

Gode kulhydratkilder:
Ris (gerne brune), pasta (fuldkorns), kartofler, bønner, groft brød.

Gode fedtkilder:
Olier (raps, oliven, fiskeolie).

Kostråd:
Drik rigeligt med vand.
Drik kun skummetmælk.
Drik sjældent søde drikke.
Hold igen med saltet.
Spis kun lidt kulhydrat, tag hellere et stykke kød ekstra.
Spis groft brød i stedet for lyst brød.
Drik kun alkohol i meget begrænsede mængder.
Spis helst ikke slik, chokolade og andre tomme kalorier.

Forslag til madpakke så du får, hvad du skal i løbet af dagen:

100g ris koges og blandes med 300g tilberedt kød. 1 dåse røde kidney bønner, 1 dåse majs og nogle frosne ærter tilsættes. Der kan også blandes broccoli, peberfrugter, grønne bønner eller andet grønt i. Det hele samles i en beholder, som kan lægges i køleskabet og Udo´s Choice hældes over. 2 gulerødder skrælles og lægges ved.

En arbejdsdag kan så se således ud:

9:00   Havregryn/müsli e.lign. med skummetmælk (nogle gange med proteinpulver på)

12:00   ¼ af beholderens indhold spises.

14:00   ¼ af beholderens indhold spises.

16:00    ¼ af beholderens indhold spises.

17:00   Træning

18:00   Proteinshake

20:00   ¼ af beholderens indhold spises. Der tilsættes evt. noget ekstra. Det kunne være 5 æg og lidt mælk, så det hele kan steges som en omelet.

22:00   Proteinshake og en gulerod.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 18:39

Jeg påstår ikke nupo kuren er sund, men jeg vil heller ikke sige at den er skadelig på nogen måde:

http://www.gomotion.dk/html/artikler/slankekurensabc.html

Se under pulvrekure.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 19-05-05 20:13

Hej Nekjam

Her er en med garanti hurtig kur.
Du kan finde en kur der hedder fedtforbrændningskuren. Du finder den på http://www.chatbreak.dk/kostvaner/fedtforbraendinskuren.htm

Den lover et vægttab om ugen på ca 7 kg. Det holder.
Jeg tager den selv i perioder, da jeg ikke er den store kok og den er simpel. Den passer til mit temperament. Hvis du vil ved hvad andre har ar erfaringer med den kan du søge på eksempelvis sol.dk. Der er for og imod den da den vist ikke overholder de anbefaldede dosiser af vitaminer, mineraler og andet, i kostpyramiden. Forfatteren anbefaler da og så at holde min. to dages pause mellem hver uge som man gennemføre.
Som sagt der er for og imod. Men følg den med omtanke og sund fornuft. Og hver opmærksom på hvad du ellers spiser uden for kuren. Vægten vil jo komme igen når du falder tilbage i dit gamle kostmønster. Derfor tager jeg den i perioder og er glad for den.

Held og lykke med det

M Nielsen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 20:33

nosunshine5-> Dit link virker ikke..

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 20:34
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 20:35

Og bagefter ind under:Fedtforbrændingskur

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 20:38

nosunshine5-> Den ser rigtig god ud.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 19-05-05 20:41

Ups det er jeg ked af. Jeg mente ellers jeg var meget nøjagtig med at skrive det jeg læst som adressen. Har ikke ikke den "udvidet ledevogter eksame" på PCen. Så tak for at det blev korigeret.
Undskylder også for stavefejl. Ti-fingersystemmet er ikke nået hertil huset. Og læse korektur, det er et fremmedord for mig kan jeg se, da jeg læste det igennem. Men læses kan det da.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 21:56

nosunshine5-> Du skrev linket fint nok. Det virker bare kun hvism man går ind den vej jeg viste, underligt nok

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 21:56

nosunshine5-> Du skrev linket fint nok. Det virker bare kun hvis man går ind den vej jeg viste, underligt nok

Kommentar
Fra : LouiseKP

Dato : 21-05-05 06:43

Hejsa.

Bare en lille kommenter til Sygates ene forslag til slankekur.

Det er en meget dårlig ide, at spise så lidt som muligt og vende sig til at kroppen er sulten.
For det første virker kroppen ikke ret godt, hvis den ikke får den nødvendige energi. Man bliver træt, tænker ikke så hurtigt og risikerer humørsvingninger.
For det andet er risikoen for at ende ud med en spiseforstyrrelse større end man lige tror - og nej, det er ikke kun 15-årige piger, der får spiseforstyrrelser.

Beklager, hvis jeg lyder som en lyseslukker - godt nok er overvægt ikke godt, men det er undervægt i hvert fald heller ikke - de nyeste undersøgelser viser faktisk, at det er bedre at være moderat overvægtig end undervægtig!!!!

God sommer!

Hilsen Louise

Kommentar
Fra : cwarnich

Dato : 23-05-05 23:43

En lille bemærkning til nupo kuren:
Det smager forfærdeligt! Og det er svært at opløse pulveret i koldt vand.
Hvis man drikker chokolade shakesne kan ens forhold til chokolade i fremtiden ændre sig (men så tager man i hvert fald ikke på dén vej igen)

Men den virker

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 24-05-05 12:18

Jeg syntes nupo smager helt vildt godt. Også selvom der er lidt klumper i det.
Det mener jeg 100%.

Godkendelse af svar
Fra : nekjam

Dato : 03-06-05 11:57

Tak for svaret Sygate.