/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOSPRN, brugsanvisning efterlyses
Fra : carlarne
Vist : 628 gange
200 point
Dato : 18-05-05 23:39

Jeg kører PcPlus (dos regnskabsprogram) med en Canon printer. Det virker under windows98/windows2000, men giver fejl under windowsxp. Og programmet kan ikke umiddelbart printe fra en windowsprinter!!
Jeg har imidlertid fundet et lille program, som hedder "DOSPRN". Det er anført, at rutinen er velegnet til at udprinte fra et dos-program til en windowsprinter. Der er også en mini brugsanvisning (se dosprn.com), men da jeg er en "dummi", kan jeg ikke finde ud af opsætningen.
Jeg kender ikke navnet på den print fil, som PcPlus genererer og heller ikke filens placering. Og det er vist en forudsætning for at opsætte DOSPRN?? Jeg udskriver til LPT1. Det er vel det for mig ukendte navn, som skal indsættes i DOSPRN???

Hjælp mig, hjælp mig i min nød .....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-05-05 00:03

?? Skal du ikke blot "mappe" din windowsprinter til LPT1 ??

Åbn en DOS prompt og skriv NET USE efterfulgt af Enter. Hvis din windowsprinter allerede er mappet til LPT1 vil der f.eks. stå:
Kode
C:\Documents and Settings\berpox>net use
Nye forbindelser vil blive husket.

Status Lokalt Eksternt Netværk

-----------------------------------------------------------------------------
OK LPT1 \\berpox\hplj1100 Microsoft Windows-netværk
Kommandoen blev udført.

Hvis der derimod ikke er nogen "mapping" så skriver du på kommandolinien:

NET USE LPT1 \\%computername%\%printersharename% efterfulgt af Enter.
eksempelvis:
NET USE LPT1 \\berpox\hplj1100 efterfulgt af Enter.

Printersharename kan du finde ved at højreklikke på din printer, vælge egenskaber og deling, og se hvad den er delt som. Hvis den ikke er delt, så sørg for at den bliver det.

Jeg har til dato ikke oplevet et dosprogram der IKKE ville udskrive efter denne metode, men prøv det lige af.

mvh berpox

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-05-05 09:13

Hejsa

en opdatering hos pcplus, http://www.pcplus.dk/
løser det også.

DOSPRN gemmer filen her (default: c:\prnspl)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-05-05 08:10

carlarne - har du fået det til at virke ?

mvh berpox

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 26-05-05 18:30

Hej berpox

Nej jeg har ikke fået det til at virke. Og nu prøver jeg for 3. gang at sende mit svar. De 2 første gange skrev jeg en masse og sendte det så. Besked om, at ”du er ikke logget på” og så forsvandt den besked ud i den blå luft.
Så nu skriver jeg mit brev i word, så jeg kan kopiere det ind i KANDU.

Jeg har fået begge printere ”delt”, canonprinteren offline og ender med at få en besked ved at køre USE NET, som lyder:
OK LPT1 \\ARNE\hppsc130

Hvor ARNE er computernavn og hppsc130 er det navn, som oplyses som ”delt som”.

Når jeg kører PCPLUS kan jeg se, at der er dannet printfiler i windowsprinterens spool.

Så vil jeg naturligvis gerne have dem udprintet. Altså loader jeg ”dosprn” og prøver at opsætte den ved at højreklikke. Jeg sætter printfil = placeringen af spoolen (noget med ”\windows\system32\......”), men kommer så ikke længere, da der sikkert en nogle andre parametre, som skal udfyldes.

Så …. Nej jeg har ikke fået det til at virke.

Venligst carlarne

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-05 20:48

hmmm - mystisk.

Nå - men prøv dette - så kan du nok se, om du i det hele taget kan få printfilerne ud på papir:
Det er forudsat, at printeren er mappet via NET USE LPT1 \\ARNE\hppsc130

1) Åbn en dosprompt.
2) kopiér din printfil til porten - det gøres ved at skrive
Kode
c:\copy printfilnavn.prn lpt1

- og så trykke enter.

hvis det kommer rigtigt ud nu - så må vi lige finde vejen videre derfra.

mvh berpox

Kommentar
Fra : carlarne

Dato : 01-06-05 10:59

Hej berpox

Det virker ikke hos mig endnu. Den pågældende copy får ikke lortet til at udskrive.

Jeg opgiver og lukker!! Du får naturligvis de 200 point.

Med venlig hilsen og tak fra carlarne

Godkendelse af svar
Fra : carlarne

Dato : 01-06-05 11:00

Tak for svaret berpox.