/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Lancier-musikken
Fra : simor
Vist : 1281 gange
100 point
Dato : 17-05-05 02:06

Er der nogle der ved havd musiknummeret (melodien) til Lanciers-dansen hedder? Hedder den bare Les Lanciers? -Og er der nogle som ved hvor man kan finde den?

Venlig hilsen
Simor

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-05-05 02:11

Musikken er måske her http://unicast.org/lanciers/

Hvem der har skrevet den er straks værre

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-05-05 02:13
Accepteret svar
Fra : lyngballe

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-05 13:24

Ja, den hedder bare Les Lanciers - og det er der forresten mange melodier der hedder, og som alle er skrevet til dansen, der stammer fra England (Wales- London) 1819/20.
Den i Danmark mest brugte musik er (som én af 4-5 forskellige lanciers'er) komponeret omkring 1857 af en fransk danse-kapel-mester, der hed Joseph Meykiechel, men som for nemheds skyld kaldte sig MIKEL
Noder og adskillige indpilninger kan fås via bibliotekerne.
Mere om musikken (m/becifrede noder til såvel den oprindelige som til Mikels musik) og dansens oprindelse kan du læse i Claus Jørgensens "Lanciersbogen", der også har den mest udførlige dansebeskrivelse, du vil kunne finde.
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 20-05-05 15:09

Simor, du har ikke "lukket" spørgsmålet. Er der mere, du mangler at få at vide?
Becifrede noder står i adskillige bøger. Klavernoder står også i flere ældre nodebøger. Men fås også seperat. Til købs gennem enhver boghandler eller til låns på et bibliotek.
vl h L

Godkendelse af svar
Fra : simor

Dato : 20-05-05 23:11

Tak for svaret lyngballe. Grunden til, at jeg ikke lukkede spørgsmålet var, at jeg egentlig havde stillet to spørgsmål, og jeg har fået svar på begge af to forskellige brugere - derfor skulle jeg vurdere hvilken af de to besvarelser som var vigtigst eller bedst, da jeg kun kan give point til én bruger - som I ved. Da dit var bedst uddybet, har jeg tildelt dig pointene.

Simor

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 20-05-05 23:35

Tak for points, simor!
Men jeg synes da, at jeg svarede på BEGGE spørgsmål: Hvad den hed og hvor den kunne findes.
Men du mente måske "Hvor på NETTET"? Det gik jeg ud fra at du havde prøvet ved en simpel Google-søgning.
Nuvel: Held og lykke med det, hvad du end skal bruge det til
vl h Lyngballe