/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
oktan tal til en Yamaha xj 900 1983
Fra : pfn66
Vist : 1257 gange
20 point
Dato : 16-05-05 22:29

Hvad benzin skal jeg fylde på en Yahama xj 900 fra 1983

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 22:41

Det du synes den går bedst på.
Så er det ligemeget om det er 95 eller 98 oktan.

Jeg har dog hørt, at der tidligere været nogen enkelte problemer med især Yamaha, hvor man mente, at gummikomponenter i karburatoren, ikke ret godt kunne tåle de additiver der blev tilsat som blyerstatning, at de blev møre og gik i stykker.

mvh dova

Kommentar
Fra : fame

Dato : 16-05-05 22:47

Jeg havde en BMW der dog var 10 år ældre, og som ikke havde fået skiftet til panserventiler, så jeg måtte tilsætte additiver, om problemstillingen er den samme ved jeg ikke, men spørg en forhandler, eller søg og spørg på Yahama klubbernes sider
fame

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 22:49

Nej, man siger som "tommelfingerregel", at motorcykler efter 1980 uden problemer skulle kunne køre blyfrit.

mvh dova

Kommentar
Fra : sivenboom

Dato : 16-05-05 22:57

Jeg har selv en yamaha xj 650 og jeg var også i tvivl, men efter en opringning til yamaha importøren fik jeg at vide at den kunne køre på 92 blyfri, og det gør den fint uden problemer, det skal lige siges at den er fra 83.
Mvh
Sivenboom

Accepteret svar
Fra : kornfryd

Modtaget 20 point
Dato : 17-05-05 10:07

Jeg hr selv en XJ 900 fra 86, den kører på 92 blyfri uden problemer, jeg har selv været igennem samme spekulationer men har fået samme meldi´ng som du nu har fået fra en forhandler 92 virker fint.

mvh Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-05 13:10

Ja, og på de fleste tankstationer er det alligevel 95 oktan der er i den studs der står 92 oktan på:

Citat
På mange benzinstationer er der ikke forskel mellem blyfri oktan 95 og blyfri oktan 92. Derfor kan du lige så godt tanke 92 oktan - til en lavere pris.

Du kan finde ud af, om din lokale tankstation sælger oktan 95 som oktan 92, ved at finde og aflæse påfyldningsstudserne til tankanlægget. Hvis der ikke står noget om oktan 92, så er der i virkeligheden ikke forskel på benzintyperne. Du kan evt. også spørge i butikken.

fra www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=64

mvh dova

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 17-05-05 18:12

Ifølge Haynes Værkstedshåndbog xj900f skal den køre på blyfri minimum oktan 91.
Nu sku den ged vist være barberet.
Nilsg

Godkendelse af svar
Fra : pfn66

Dato : 17-05-05 18:38

Tak for svaret kornfryd.og alle i andre det har hjulpet mig meget