/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vedr: amp.
Fra : RISKOGER
Vist : 2139 gange
120 point
Dato : 16-05-05 01:16

Hej...

Jeg har en pda m. navigation som bruger 1 amp.
Har lige købt dvd afspiller m. 2 skærme til nakkestøtterne som bruger 3 amp.

Pda´en sidder tilsluttet i cigarettænder stikket, vil det være klogt at købe et dobbelt stik så jeg derved kan trække både pda, og dvd m skærme fra samme stik.

Er der nogle der ved hvor mange amp. et cigaretstik i bilen kan trække?

I dag kan ALT næsten tilsluttes et cigarettænder stik.
men jeg vil gerne være på den sikre side.

Har købt en 4m cigarettænderstik forlængerledning, og en sikringsboks, for direkte montage på batteriet,men har ikke monteret det endnu.

Hilsen Riskogeren

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-05-05 01:23

Du kan i instruktionsbogen se hvor meget cigartænderstikket er sikret med, sommetider er der også andre ting som sidder på samme sikring. Hvis du selv monterer et 'cigarstik' i bilen så husk sikringen, du kan risikere at sætte ild i bilen, hvis noget kortslutter og der ingen sikring er. Hvor tyk er ledningen til det nye 'cigarstik'? 2,5mm2 ville nok være en god idé med en 15Amp sikring foran.

vh ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 01:26

15 ampere står der ved sikringen i min bil, og den sikring deles med interiørlys tidsur og radio.

Om det er magen til på din bil, ved jeg ikke, men det må du kunne se, enten ved sikringerne eller i en instruktionsbog.

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-05-05 16:21

Hvis du sætter en forbruger i cig.stikket, kan du let opsøge sikringen til den ved at pille de store sikringer ud en efter en, når forbrugeren slukker så ved du hvor sikringen til cig.stikket sidder og hvor stor den er. Når du tilslutter dine omtalte forbrugere er det værste der kan ske at denne sikring springer. Hvis du vælger at forsyne dine forbrugere direkte fra batteriet gennem en sikringsboks, skal sikringen i boksen altid være lidt større end forbruget, men det er vel en selvfølgelighed. Samtidig med at du øger dit forbrug og eventuel sikringsstørrelsen, bør du skele til at ledningen er tyk nok så den ikke bliver varm, husk st sætte gummibøsninger i hvor ledningen går gennem karrosseripladerne.
mvh K

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-05-05 22:13

Sikringen sider ikke for at beskytte 'forbrugeren' men for at beskytte ledningsnettet

vh ol

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 17-05-05 00:18

Hej alle!!!

Jeg har kikket i instruktionsbogen.

cigarstikket har en sikring på 15 amp. og ifølge bogen trækker denne sikring ikke andre ting.

Kan jeg så gå ud fra at der ikke vil ske noget ved at trække mine 4 amp. ud af dette stik på en gang?

vi kører til italien om 7 uger, så hvis det er så bliver der jo trukket de omtalte 4 amp. over et rimeligt antal timer, primært ved motorvejskørsel.

på forhånd tak jeg er desværre ikke så stærk i STRØM!!!

VH Riskogeren

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 120 point
Dato : 17-05-05 22:11

4 amp er intet problem hvis sikringen er på 15. Også selv om den skulle trække interørlys. Hvis sikringen alligevel skulle sprænge, kan du bare sætte en ny i. De fås på alle tankstationer.

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 18-05-05 16:29

Tak for svaret sipelip.