/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maler-tape af vindue
Fra : Breunski
Vist : 2681 gange
20 point
Dato : 15-05-05 21:17

Da vi skulle male vores vinduer satte vi maler-tape rundt i kanten på vinduet, men nu er det næsten ikke til at få af igen.

Nogle der har et godt og nemt trick?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 21:25

Prøv med rensebenzin.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-05 21:32

terpentin - eller salmiakspiritus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-05 21:33

Hvis det er malingen i kanten der holder fast - så skær langs kanten med en hobbykniv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 21:43

Hvis det er "tape" der sidder på ruden, så er det rensebenzin, der skal bruges.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 15-05-05 21:46

Før jeg svarer, skal jeg lige vide om maler-tapen sidder på glas eller træ? Nåh pyt. Sidder den på glasset kan du blødgøre den med rensebencin, og derefter fjerne den med en glasskraber. Er det på træ, er det lidt sværere. Prøv med alm. terpentin, det gør ingen skade og kan som oftest klare jobbet. Afhængigt af træsorten, kan det være nødvendigt at benytte andre midler. Men så vend tilbage. Så skal jeg prøve at hjælpe dig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 21:52

arne.jakobsen

"rensebecin" staves rensebenzin.

Blot en høflig besked.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 21:58

Ja ans om man staver bencin eller benzin. Men Ingen har skrevet

Citat
"rensebecin"

Så hvis hvis du vil korrekse mig, så gør det ordentligt. Love AJ

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 22:15

Det var en upser, men det staves rensebenzin

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-05-05 22:34

Efter min mening er renset benzin! det bedste at bruge til at opløse limen i tapen med og derefter en glasskraber. Terpentin kan opløse den maling der skal blive siddende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 22:45

Ja Stig, men jeg vil stadigt gerne vide hvad træ der er tale om. Det er jo ikke udelukkende et spørgsmål om maling på glas. Der er formentligt også trukket maling ud på træet/rammen. Og så er det ikke ligegyldigt hvilken træsort der er tale om.

ans - så er bencin nok norsk. Jeg blander ofte sådanne ting sammen. Sorry.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 15-05-05 22:48

Jeg ved ikke hvad træsort det er. Men tapen er udelukkende på vinduet. Vi køber noget rensebenzin imorgen og prøver.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 23:15

OK - Breunski. Hvis det kun er på vinduet/glasset er træet jo også ligegyldigt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-05 00:22

Rensebenzin vil kunne fjerne resterne af "tape/lim" på ruderne

Hilsen ans og god pinse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-05-05 02:20

arne jacobsen
Bencin er ikke et norsk ord.På norsk heder det bensin.
alimak (nordmand)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-05-05 07:34

ja varmtvand + et par dråber sulfo i en blomsterforstøver kan også gøre det sprøjtes 3-4 gange med 15min mellemrum så er det lige til at tage af med et kniv blad

når man maler vindue og tapen skal side i længere tid skal man bruge special malertape

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-05-05 08:14

Hej Arne
Jeg gik ud fra at det var træet der var blevet malet og ikke glasset.
Sorry er engelsk og betyder undskyld.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-05-05 08:24

hiv det af,og tag det grove med en kniv, og resten med en mikroklud.

Kommentar
Fra : Soran

Dato : 17-05-05 16:26

Underligt nok, men jeg kan varmt anbefale almindelig madolie... Det samme gælder for klistermærker og lignende!

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 21-05-05 20:50

Tak for svaret arne.jakobsen. Det lykkedes med rensebenzinen, men der skulle dog arbejdes lidt med den glasskraber, men det var en del lettere end før.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-05-05 21:02

Breunski - Så var det jo godt at I havde formået at holde malingen væk fra træværket. Ellers havde I haft et lidt større problem. Hvis I havde tilsat rensebenzin, og blot tørret af med en klud efter 1 time. Og så have gentaget processen efter endnu en time o.s.v. havde I slet ikke haft brug for glasskaraberen.

Men det glæder mig mig at I fik løst problemet. Hilsen Arne Jakobsen