/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
BRF eller totalkredit
Fra : solling
Vist : 863 gange
75 point
Dato : 15-05-05 09:38

ja så har vi fundet det hus vi gerne vil have men ved ikke rigtig hvor det er bedst at låne pengene. jeg har søgt på mybanker og har fundet frem til at det nok er billigst med brf eller totalkredit...... så er der jo også banklånet ? vi overvejer lån og spar da de samarbejder med brf..... ??

huset koster 1100000

vil gerne høre lidt for og imod hhv total og brf ??

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 75 point
Dato : 15-05-05 11:31

Hvis der er forskel, er de så små, at det ikke er muligt at finde dem.
Det er hip som hap hvilket realkreditinstitut du vælger.

Det er mere interessant hvilken finanasiringsform du vælger, fastforrentet, variabel, eller en tredje form, og her kan forskellen ligge i de forskellige kreditforeninger.

Hvis du er førstegangskøber, vil jeg råde dig til at tage et fastforrentet 4 % lån.

MVH
ellebye

Kommentar
Fra : solling

Dato : 15-05-05 11:50

tak for svar......venter på flere svar

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-05-05 12:04

HVIS DET F.EKS ER ET LÅN PÅ 2 MILL ( DU KAN SELV OMREGNE DET TIL DET DU SKAL BRUGE) KAN DU FÅ:

RENTE-TILPSANINGSLÅN SOM 30 ÅRIG FLEX LÅN MED F.EKS RENTE I 1 ÅR AF GANGEN PÅ 2,54% TIL EN YDELSE PÅ 110,600,-PR ÅR

ELLER 30 ÅRS FASTFORRENTET LÅN 4% OBLIGATIONSLÅN TIL 134,600,-KR PR. ÅR

ELLER AGDRAGSFRI 30 ÅRIG LÅN MED AFDRAGSFRIHED DE FØRSTE 10 ÅR TIL 72,400,- DE FØRSTE 10 ÅR.

SOM DU SER ER DER MANGE SAMMENSÆTNINGER, OG DER ER MANGE FLERE SLAGS LÅN, DISSE ER BARE EKS.

TÆNK JER GODT OM, FOR AT SE HVAD DER PASSER BEDST TIL JERES SITUATION.

MVH.AG112

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 15-05-05 18:38

Du skal formentlig have flere lån idet man kan låne op til 80% af handelsværdien i en kreditforening. Man kan max låne 80% i en kreditforening iflg. loven. De sidste 20% skal du så låne på en anden måde. Du kan f.eks. få 15% som et pantebrev og har du ikke de sidste 5% selv så må have et banklån eller et banklån på alle 20% Hvis du går i banken har de hjælpe dig med alle 3 lån idet næsten alle banker samarbejder med et kreditforening, formidler pantebreve og laver restfinansiering. Ejendomsmægleren kan også hjælpe dig med finansieringen - men banken er bedre. Der er ikke den store forskel på de forskellige kreditforeninger. Det er stort set de samme lån de formidler.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 16-05-05 19:27

hej tak for svarene men jeg er interesseret i at vide lidt for og imod brf og total hvad folk har haft af oplevelser med dem

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-05-05 20:10

Problemet er, at der ikke er noget for eller imod.
Ganske vist er de konkurrenter, men eksempelvis renten bestemmer de jo ikke selv.

Deres profiler udadtil er også de samme, kundevenlighed og hvad man ellers kan komme på.

Der Er faktisk ikke noget for eller imod.

Men der er jo også andre realkreditinstitioner, RD, Nordeakredit, men alle kører stort set den samme politik.
Forskellene kan være deres produkter, så som fastlån med renteloft, eller renteloft med variabel rente.
Det er groft sagt hvad der skiller de enkelte realkreditter, og dermed en smagssag for den enkelte låner.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 16-05-05 21:10

BRF (byggeriets realkredit fond) er det lille uafhængige realkreditinstitut. De har ikke fundet sammen med nogen bank og er således uafhængige på den måde. Deres lån formidles af EDC-kæden som de samarbejder med eller direkte fra BRF.

Totalkredit er provinsbankernes realkreditinstitut eller var idet de lige har solgt selskabet til Nykredit for en pæn stor sum penge. Totalkredit kører videre og formidles stadig af provinsbankerne.

Hvad er forskellen? Det er vel den måde de formidles på idet mig bekendt kan du ikke tage direkte kontakt til Totalkredit. Du skal gå via en provinsbank.

BRF lån formidles ved direkte kontakt eller via mægler.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 16-05-05 23:36

DE OPLEVELSER DU EFTERLYSER, VI HAR HAFT, ER SOM REGEL NOGLE OPLEVELSER MED EN BESTEMT AFDELING AF LÅNEINSTITUTTET, OG IGEN EN BESTEMT ANSAT DER.

DET KAN SAGTENS VÆRE DU SVINGER MEGET BEDRE MED EN ANSAT HOS NORDEA, END MED EN ANSAT HOS REALKREDIT DANMARK, ELLER OMVENDT.

MEN DET ER IKKE GENERELLE TING, DET KOMMER JO AN PÅ HVILKEN KONTOR DU TALER LÅN MED,
OG SOM SAGT KAN DEN ENE IKKE KØBE OBLIGATIONER BILLIGERE END DEN ANDEN, ALTSÅ VIL RENTEN DET ENE STED LIGNE RENTEN DET ANDET STED.

DER ER INGEN FORSKEL.

MVH.AG112

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 22-05-05 20:57

Tak for svaret ellebye.