/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
oli til et skærebræt eller hvad
Fra : mibo5
Vist : 10338 gange
350 point
Dato : 13-05-05 10:17

Hej
Jeg har fået et skærebræt der er limet sammen af klodser
det er 50*50 cm
det er begynt at bue da det ligget og udtøre

Hvad gør man ved det er der noget at smøre det med

mvh Michael

Accepteret svar
Fra : Backtee

Modtaget 360 point
Dato : 13-05-05 10:19

Hvis du skal smøre det så gør det med madolie (olivenolie eller lignende)
Husk at der skal være madvarer på det efterfølgende

Men hvad træ er det?

Hvordan er det behandlet?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-05-05 10:20

smør det med madolie i det daglige

er det lidt buet - så gennemvæd det godt og grundigt - og læg det med noget tungt ovenpå til det er tørt - og smør derefter med madolie og tør grundigt af - og husk at smøre det med jævne mellemrum - undgå opvaskemaskine til spækbrædt af træ

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 13-05-05 10:25

Jeg tror at det er bøg
det er lyst
jeg kan ikke se at det har fået noget behandling

mvh Michael

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 10:39

Sådan et limtræs spækbrædt der buer, gør det af to årsager: Enten har det været vådt og har derfor slået sig, eller det er lavet forkert, på den måde at træstykkerne ikke vender rigtigt da det blev limet sammen.
Ellers skulle det ikke gøre det.

Men læg det i vand som foreslået, indtil det er meget gennemvådt, og så skal det lægges på en helt jævn flade med noget tungt der dækker hele fladen, og indtil det er tørt.
Derefter, er det bedste du kan give det, ren koldpresset linolie, og intet andet.

Madolie kan gøre træet "harsk"

Jeg har selv lavet nogen limtræs spækbrædter på den måde, og selv om det er en del år siden, er de hverken skæve eller noget endnu.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-05-05 11:02

ja undskyld dova - men bruge nogen som helst anden form for olie end madolie synes jeg er rimelig ugennemtænkt - ved godt mange gør det - og madolien bliver ikke harsk - brædtet vaskes jo hele tiden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 11:24

Det ka' så være mirit, men ham der underviste på det kursus hvor jeg lærte at lave sådan nogen træting, pointerede meget kraftigt, at man skulle bruge linolie og intet andet.

Og det skulle påføres i mange tynde lag, og jeg kan sige dig, at så er det ikke nødvendigt nogensinde at behandle det med noget igen når det bliver gjort ved fremstillingen.
Dem jeg har er fra 1989, og har ikke fået noget olie siden jeg gav dem linolie da de blev lavet.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-05-05 11:29

Linolie er en god næringskilde til skimmelsvampe, men da det jo er et naturprodukt (hørfrøolie) kan det godt anvendes på et skærebrædt. Personligt foretrækker jeg madolie da det jo er et fødemiddel og normalt en ting vi har hvorimod man skal være opmærksom på om der kan være tilsat andet i den linolie man køber.

Selv limet træ der vender skiftevis (årerne) som det bør kan bue ved for hurtig udtørring når det har været gennmeblødt.

Fordi en mand underviser i træting behøver han hverken at have helt eller halvt ret- Vel!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-05-05 14:07

har for en del år siden investeret i et skærebrædt af - oldtræ, som de kaldte det i tyskland - træ som skulle have opholdt sig i en mose. jeg har altid smurt det ind in rapsolie, og hold nu fast, min mand satte det flere gange i opvaskemaskinen!!! før jeg opdagede det og GAV PROTEST LYD!! nu gør jeg det selv, det hverken buler eller andet. de små smørebrædter, som er hjemmelavede af fyrretræ, får samme behandling.
jeg har et triptrap brædt samlet af endestykker - nej, det får IKKE samme behandling . når dit er rettet ud efter den våde omgang, ville jeg også give det en gang rapsolie - det er dansk, billigt og godt.
i øvrigt er ren linolie ikke giftigt. alligevel foretrækker vi rapsen.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-05-05 14:08

har for en del år siden investeret i et skærebrædt af - oldtræ, som de kaldte det i tyskland - træ som skulle have opholdt sig i en mose. jeg har altid smurt det ind in rapsolie, og hold nu fast, min mand satte det flere gange i opvaskemaskinen!!! før jeg opdagede det og GAV PROTEST LYD!! nu gør jeg det selv, det hverken buler eller andet. de små smørebrædter, som er hjemmelavede af fyrretræ, får samme behandling.
jeg har et triptrap brædt samlet af endestykker - nej, det får IKKE samme behandling . når dit er rettet ud efter den våde omgang, ville jeg også give det en gang rapsolie - det er dansk, billigt og godt.
i øvrigt er ren linolie ikke giftig. alligevel foretrækker vi rapsen.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-05-05 14:09

det var nu ikke meningen, at det skulle slås fast 2 gange. undskyld.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-05-05 18:55

haha aasenissum - så trængte den jo ind hellere to gange end ingen.
(mon ikke oldtræ forresten er det man kender som mose eg - for eks ??? )

BjarneD 11:29 - nemlig - det med skimmelsvamp hørte vi også på et tidspunkt - fra en fagmand for i øvrigt !!!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 13-05-05 19:29

miritdk, det tror jeg ikke, da træet er lysebrunt og det er blot lidt mørkere efter et "oliebad" - ikke sort.
...aasenissum

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 14-05-05 07:47

Jeg købte et skærebræt til en kollega i fødselsdagsgave, og der fulgte en lille flaske parafinolie med, man skulle bruge til det. Og hun er stadig meget glad for sit skærebræt, og har heller ikke haft problemer med at de buer.
Personlig bruger jeg ikke noget til mine skærebrætter, jeg har også nogle ubehandlede pizza "brikker", dem vasker jeg af i hånden, tørrer dem af og stiller dem på højkant til næste dag. Jeg har nu haft dem i 9 år og der har heller ikke været nogle problemer med dem, selv om de er lavet af limtræ og i bøg.

Mvh og god pinse til alle
Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : mibo5

Dato : 15-05-05 17:50

Tak for svaret Backtee.

det er blevet smurt

mvh Michael