/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Pasfoto til baby?
Fra : sprit73
Vist : 4038 gange
100 point
Dato : 12-05-05 13:38

Hej med jer,

Jeg er klar over, at børn nu generelt selv skal have et pas - men er der nogen der ved, om det er muligt at tage et pasfoto af en baby (som endnu ikke kan sidde selv) - for de skal vel også have billede på i passet?

/sprit

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 12-05-05 13:49

Hej Sprit73

Måske er jeg lovlig hurtig på tasterne for et konkret svar på OM babyer skal have foto med kan jeg ikke give dig ... sådanne nogle størrelser ændre jo også ansigtsudtryk koloslat meget de første par år, så det bedste du kan gøre er vel at ringe til dit lokale paskontor og forhøre dig ad.

Her har jeg lige en copy&paste af pasvedtægterne i øvrigt:

Pas til børn

Efter 1. oktober 2004 kan børn ikke længere optages i forældres eller andre voksnes pas. Børn skal i stedet have deres eget pas. På denne side kan du læse nærmere om, hvordan du skal forholde dig, hvis du eller dit barn er under 18 år og skal ud at rejse.

Særlige regler
Hvis et barn er optaget i et pas før den 1. oktober 2004, kan barnet stadig rejse sammen med passets ejer, men kun til og fra de lande, der stadig accepterer indrejse af børn uden eget pas.

Hvis du ikke er sikker på, om et land vil acceptere, at dit barn er optaget i dit eller en andens pas, bør du kontakte det pågældende lands ambassade eller konsulat inden afrejsen. Få alle ambassaders kontaktinformationer fra Udenrigsministeriets hjemmeside her (pdf).

Udstedelse af pas til børn
For at få pas til en person under 18 år skal barnet selv eller sammen med en forælder henvende sig på paskontoret på en af landets politistationer.

Barnet skal medbringe:

Ansøgningsblanket
Ansøgningsblanketten til nyt pas finder du her (pdf)
Et pas-foto (farve eller s/h):
Et vellignende brystbillede i halvprofil, sådan at begge øjne, men også højre side af ansigtet er synligt. 35 mm bredt og 45 mm højt. Hovedet skal måle 25-35 mm i højden. Fotografiet skal være af god kvalitet og egnet til skanning. Fotografiet må ikke være forsynet med stempler.
Du må som hovedregel ikke bære hovedbeklædning på billedet. Politiet kan dog tillade, at du bærer hovedbeklædning, hvis du af religiøse grunde beder om lov til det.
Original dåbsattest, navneattest eller fødselsattest
Dokumentation af rette navn
Dette er kun nødvendigt, hvis du ved, at der er fejl i dine navneoplysninger hos det Centrale Person-register, eller hvis barnets navn for nyligt er ændret f.eks. i forbindelse med dåb.
Bemærk at politiet altid har ret til at kræve yderligere dokumentation.

Samtykke
Den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, skal give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Politiet kan afkræve nærmere dokumentation for forældremyndigheden af de personer, der giver samtykke. Dette gælder også, hvis en enkelt person erklærer at være eneindehaver af forældremyndigheden over barnet.

For at give samtykke skal man underskrive i ansøgningsblankettens pkt. C.

Leveringstid
Leveringstiden på et pas kan vare op til 14 dage. Du bør derfor få lavet dit pas i god tid, inden du skal ud at rejse.

Pris for pas til børn gældende fra 1. oktober 2004
Pas til børn og unge under 18 år koster 115 kr. Passet skal betales, når du indleverer ansøgningsblanketten.

Passets gyldighed
Pas til børn mellem 2 og 18 år er gyldigt i 5 år.
Pas til børn under 2 år er gyldigt i 2 år.

(Senest opdateret: 10. maj 2005)

Held og lykke med "Papirsmøllen"

ujbv

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-05 13:56

Der skal billed af babyen i passet.

En forældre kan have barnet på skødet, mens billedet bliver taget. Forældreren skal have en lys trøje/bluse på (baggrundsfarve).
Det må ikke være muligt at se den voksnes hænder,arme eller ansigt.

Oplysning fra politiet.

De steder, hvor man kan få taget et pasfoto, ved helt sikkert hvordan det skal gøres.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 12-05-05 17:59

Tak for svaret ans.

/sprit

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-05 18:41

Tak sprit73

Selv synes jeg det er underligt, at der skal være et billede af en baby, men sådan er lovgivningen.

Hilsen ans