/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win98 -> XP Home SP2
Fra : toffer
Vist : 481 gange
250 point
Dato : 12-05-05 09:28

Forhistorie: En 5 år gammel IBM Aptiva 850 MHz m/128MB RAM; først gav jeg den mere RAM (så den nu har 256 MB)=OK.
Så lagde jeg en OEM XP Home SP2 på - og det er ikke så godt. Jeg kan komme på nettet, maile mv., men når maskinen skal til at bestille noget (og især hvis jeg vil benytte CD-drev eller DVD-drev) så 'hænger' systemet. 'Denne Computer', 'Stifinder' og hvad som helst giver beskeden (Svarer ikke), der bliver sendt en fejlrapport til MS og jeg er som regel nødt til at reboote.
Jeg må tilstå, at da jeg første gang lagde XP på, blev det placeret på D-drevet, hvor den gamle Win98 stadig lå på C-drevet. Efterfølgende kørte jeg XP'en på igen - denne gang slettede jeg de foregående versioner - og nu har jeg kun et C-drev. Hvad kan være galt ?

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 12-05-05 09:32

Hej Toffer. Det lyder som om du skal have kørt en low level formatering af dit c-drev. Hent programmet på IBM's hjemmeside og slet derefter hele harddisken. Derpå skal windows installeres igen. Det burde rette problemet.
Peter Filstrup

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 12-05-05 09:55

Hej Toffer

Windows XP har nogle indbyggede sikkerheds rutiner omkring formattering/sletning af systemfiler.

Den tror helt stensikkert at der stadig ligger noget på dit D:\ drev i WINDOWS biblioteket, som den kalder ved bestemte lejligheder, og da dette bibliotek ikke findes mere = død/hængning.

Du skal formattere dit D:\ drev i XP - dette gøres ved højreklikke på drevet og vælge formatter, så der den af opgaven klaret. Hvis du har data på D:\ drevet du skal gemme, så flyt dem til c:\ drevet.

Derefter flytter du de data tilbage på D:\ drevet som du kopierede før (og evt. andre data som du har på C:\ drevet), og så genstarter du maskinen

Du sætter din XP CD i drevet, og starter op på den. Under opstarten/installation spørger XP dig om du vil benytte C:\ drevet som det er, og her skal du vælge: FORMATTER DREVET (hurtig ellers tager det en krig) og derefter klarer XP inst. selv resten.

Dermed har du fjernet alle spor af den gamle inst, og alt er nu sat korrekt.

Jeg ville dog overveje 256MB mere - det er standard PC-133 RAM der sidder i IBM maskinerne, så brug de extra penge - XP vil "ælske" dig for det.

Lars

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-05 10:12

Du kan også prøve at køre dette lille freeware program til at rense din registreringsdatabase. Det kan være du har nogle 'knækkede' nøgler der ingen steder viser hen, når de refereres.

http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-05-05 14:52

ja dobbel op på rammen ville nok gøre en verden til forskel, jeg sidder her på en del 1700mhz med 250 mb ram og winXP, og det er altså faktisk pænt ulideligt hvis man skal bruge den til meget andet end at surfe nettet eller skrive sin danskstil.

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 12-05-05 14:54

Hvad er model nummeret på den IBM maskine ?

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 12-05-05 15:23

Til rfh: maskinen er en IBM Aptiva Type 2178 model 850.
Til I andre: jeg sidder ikke ved 'dyret' lige nu så har ikke mulighed for at checke de øvrige forslag.
Dog til Peter Filstrup: Øh, sådan en Low Level Format - hos IBM ? Har du evt. et link?
/toffer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-05 15:38

XP Pro på en Fujitzu/Siemens 730Mhz. med 320Mb. RAM kører storslået hér hos mig

...også 'tungere' ting som Photoshop

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : rfh

Modtaget 250 point
Dato : 12-05-05 15:58

Jeg har selv installeret XP SP2 på en med samme model nr. ved en kammerat.

Det er meget vigtigt at du har den sidste nye BIOS,
her link : http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-4CKQL2

IBM's (Lenovo) Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2) anbefalning
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=XBRD-XPSP2

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 12-05-05 15:59

Ups !

PS. Der har aldrig været problemer med kammeraten's computer.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 12-05-05 16:35

Hej Toffer

En Low Level formattering svarer til at du sletter alt - og bogstaveligt alt - og derefter opretter din disk som den var da den forlod fabrikken i sin tid. Hvis du ikke er hjemme i low level formatteringer, så lad være, fordi der kan gå så grueligt meget galt med en low level formattering.

Man bruger bl.a. low level formatteringer til at slette alle spor på en disk, således at den ikke kan genoprettes igen, så det er altså "serious stuff" du har gang i med en low level formattering

Lars

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-05 17:03

Brug en shredder til at wipe en disk : http://tucows.tdconline.dk/preview/195947.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-05 12:40

eller: http://www.killdisk.com/ sletter og nulstiller harddisken

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 18-05-05 12:46

Efter et par dages 'fri' har jeg nu forsøgt med rensning af registreringsdatabase (foreslået af molokyle), opdateret BIOS (rfh) og har endnu engang installeret WinXP - med samme resultat. Norton Systemworks' PCDoctor måler af og til CPU-forbrug på 100% skønt maskinen stort set ikke bestiller noget !
Min umiddelbare opfattelse er, at der måske er noget gammelt Win98-snask tilbage ??? Hvordan kan man være sikker på at harddisken er ren? Er det hvad man kalder en low-level formattering ? Eller er der andre måder hvorpå jeg kan 'rense' drevet?
Jeg har sat et nyt lydkort i (No Name) - kan det have nogen indflydelse??

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 18-05-05 13:14

rens drevet: se links fra molokyle 12-05-05 17:03 og hcma 18-05-05 12:40

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 18-05-05 13:46

DVD drev'et i nogle Aptiva model'er går let i stykker, prøv at koble det fra !!

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 20-05-05 09:27

Min maskine kører tilsyneladende OK nu. Hvad der helt eksakt var løsningen er svært at afgøre; jeg kørte en den Registry-cleaners, opdaterede BIOS og mere af sådant stof. Tak for hjælpen.
Og hvad er det så jeg skal gøre? Vælge et svar så vedkommende får points ? Kan man give til flere ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-05-05 09:40

Du accepterer et svar ved at klikke over en kommentar her : >>>--------------------------------------------------------------------^

Nej, du kan kun give point til en bruger. Du vælger blot den kommentar du synes hjalp dig bedst på vej

...ellers : Træk lod

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : toffer

Dato : 20-05-05 13:08

Tak for svaret rfh.