/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Omdr. falder efter 10 sekunder.
Fra : bassenborg
Vist : 688 gange
50 point
Dato : 11-05-05 07:21

Jeg har en Ford Mondeo 1,8 fra 1994. Når jeg har været ude og køre på landevej eller motorvej, og jeg træder koblingen ned, falder motoromdrejningerne først efter 10 sekunder. Den bliver på ca. 2000 omdr. inden den falder til normal tomgang. Der er automatchoker, og jeg har lidt på fornemmelsen at det kan være den der er problemet. Kan sådan en indstilles, eller skal der en udskiftning til?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-05-05 09:36

Min Astra gør det samme, så jeg lure lidt på spørsmålet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 12:11

Lyder som noget "gasspjæld" der hænger, så sker der det, at når du slipper speederen, går der noget tid inden resten følger med. Det er nemlig værst som du skriver, hvis man har kørt en længere strækning med nogenlunde samme hastighed.
Prøv næste gang om den gør det samme hvis du i forbindelse med at koble ud, prøver at gasse lidt op og ned et par gange før du slipper speederen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-05 16:38

Op med hjelmen, få en hjælper til, at se om kablet er trægt. Følger det din fodbevægelse omgående, har jeg ingen idé, ellers skal du smøre det med symaskineolie (letløbende hobbyolie).

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 11-05-05 20:15

Den når heller ikke at gå helt ned i omdrejninger, når jeg skifter gear. Jeg har lige prøvet at kigge til karburatoren, og jeg har prøvet at træde på speederen, men gasspjældet følger fint med. Det ser i det hele taget fint ud. Jeg ved ikke helt hvordan sådan en automatchoker virker. Er der nogen der kan forklare det?

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 50 point
Dato : 12-05-05 01:16

En automatchoker virker ved at spjældet holdes lukket så bezintilførslen bliver forhøjet, gennem opvarmningen lukker den så op, deraf navnet automatisk, under denne proces sker der en anden ting som peger i retning af dit problem, det er en anden automatik som i starten ved kold motor forhøjer omdrejningerne, og som altså også træder ud af kraft når motoren bliver varm, prøv med det i tankerne at se om gasspjældet gaber for meget og ikke klapper helt i når speederen slippes, naturligvis når motoren er varm. I de gamle Weber karburatorer sad der en vaccumstyret indretning som mekanisk gav gasspjældet en "blød" landing hvis speederen blev sluppet for pludseligt, hvis en sådan findes i din karburator, så skru den af. mvh Mogens

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 03-11-05 08:15

Tak for svaret kogalejy.