/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
A bruger B´s åbne trådløse ...
Fra : Bruno_G
Vist : 278 gange
40 point
Dato : 10-05-05 12:14

Hvis vi forestiiler os at A bruger B´s åbne trådløse netværk til at komme på internettet, ville B da have mulighed for at registrere at A gjorde dette og hvad A foretager sig, altså rent hypotetisk? Udover at B muligvis ville kunne mærke at opkoblingen ville gå langsommere, ville B da umiddelbart kunne registrerer noget?

Bruno

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-05-05 12:52

Ja - ejeren/administratoren af et netværk.../...trådløst netværk.../..trådløs opkobling... kan registrere hvilken trafik der er til og fra internettet...........men administratoren er bundet af den almindelige tavshedspligt/brevhemmelighed.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 10-05-05 13:15

Vil det sige, at hvis A bruger hendes nabo B's åbne trådløse netværk, så kan B registrere alle hendes bevægelser på nettet, men at B er bundet til ikke at gøre brug af disse oplysninger?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 10-05-05 17:22

Du kan med f.eks. programmer som Kismet (www.kismetwireless.net/) og network stumbler (www.netstumbler.com/ ) lave en del af det du søger. med sniffer programmer ig IDS også sige en masse om hvad der er sket på dit net.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-05-05 20:28

Alle er bundet af den Danske "brevhemmelighed"
Eks. A læser ved et tilfælde/med vilje et brev fra B til C om at D er et fjols.
A må ikke fortælle D hvad B skrev til C
Og det er faktisk strafbart at læse/referere andres breve.
Men nabo B kan ikke se hvad der er foregået via nettet men kun se trafikken og til hvem og fra hvem.
Men da det er trådløst og måske ikke sikret kan alle i nærheden jo hacke sig ind på linien og snakke/lytte med.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 10-05-05 20:39

kortene på bordet - jeg vil blot gerne vide om jeg kan forvente at få en bemærkning fra min nabo angående mit nanoskopiske forbrug af hans opkobling. Jeg ved dybest set ikke hvis opkobling det er, kun at min computer uden fidelihut automatisk benytter vedkommendes net. Hvorvidt vedkommende vil komme med en kommentar afhænger selvfølgelig helt af hans eller hendes temperament og tekniske kundskaber. Skal jeg forvente, at det fremgår af vedkommendes weblog (eller andet), at jeg benytter det trådløse netværk sporadisk til at dandere den på nettet? Vil min computers navn og min digitale færden fremgå i vedkommendes weblog? Spar mig venligst for eventuelle moralske prædikener om hvorvidt æblerne hænger udover hækken eller ej.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 10-05-05 20:48

Jeg forstår ikke "men nabo B kan ikke se hvad der er foregået via nettet men kun se trafikken og til hvem og fra hvem". Vil ejeren (dens troskyldige betaler) kunne se, at en anden computer end hans eller hendes har været inde på kandu.dk for at deltage i en voldsom spændende diskussion af relationen mellem A, B og C?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-05-05 23:08

Jeg tvivler på at din nabo vil kunne følge dig. Alene det at nettet er PIV åbent, viser at der ikke er styr på sikkerhed m.m., for så ville den trådløse del være sikret med MAC filter, kryptering m.m.
Hvis du er mådeholden med dit brug af naboens netværk, så tror jeg ikke de umiddelbart fatter den store mistanke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-05-05 23:53

Jeg gik ud fra at du havde en lovlig adgang med tilladelse - og så kan det ses hvor du har været via log.

Det er svært at svare på et spørgsmål som dukker op efter svaret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-05 00:03

Bruno_G

Hvis æblerne hænger ud over hækken, så er det lovligt for naboen at plukke dem.

Betal dog selv for en netværksforbindelse. Du udnytter at din "nabo" ikke har garderet sig.

Hvis han/hun en dag finder ud af at du bruger det netværk, så kan du blive meldt til politiet. Det må sidestilles med at du "hacker"

Hvorfor finder du ikke ud af hvem, der har det netværk. Tilbyd at betale halvdelen af den månedlige ydelse. Samtidig bør du være flink. Fortæl at det er muligt at bruge deres netværk.

Så får du måske lov til "at plukke flere æbler"

Og ja, hvis den pågældende finder ud af at du ulovligt har brugt netværket, så er det også muligt at finde ud af hvilke sider du har været på.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-05 00:11

Bor du i hus med flere lejligheder så bor din vært ikke så langt væk højst næste opgang.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-05-05 08:27

Der er i høj grad noget moralsk i det her! Fordi naboens dør er åben behøver man jo ikke at vade ind uden tilladelse!

Kommentar
Fra : neva

Dato : 11-05-05 09:52

Der findes også anden form for dobbelt benyttelse af mail. Nemlig min mand og jeg, der bor i hver sin ende af verden for længere perioder. Vi har mulighed for at læse hinandens mail, fuldt lovligt. Mit spørgsmål er: Sinker det proceduren hvis vi begge opererer samtidigt? Dette vil være uheldigt, da den ene af os bor i et område med i forvejen dårlige kommunikationsmuligheder.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 11-05-05 12:39

til Neva, jeg tror du har lagt dit indlæg i den forkerte tråd. Til jer andre, hvad var det i "spar mig venligst for eventuelle moralske prædikener", som var uklart? Jeg ville blot gerne vide om vedkommende, der er så overskudsagtig at have et åbent netværk, kan registrere at jeg benytter det og til hvad. Tak for jeres kommentarer, jeg vil dog bede om lidt mere teknik og lidt mindre moral i de næste, tak.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-05-05 14:42

Det kunne næsten lyde som om du i overført betydning siger:
Citat
jeg vil dog bede om lidt mere teknik og lidt mindre moral i de næste, tak.

Jeg vil gerne spise med hver dag, men jeg vil ikke vaske op!

For dem der kender sit netværk og dets mange muligheder, JA, de kan godt se en hel del oplysninger og vil have mulighed for at se din MAC adresse.
Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, tyder det på, at din "vært" ikke har meget styr på det, og derfor nok ikke er klar over din tilstedeværelse.
Da du behændigt har undladt at svare på emesen's spørgsmål, må vi konkludere, at du bor i et tættere beboelse.
Du bør derfor i egen interesse kontakte vedkommende, og få accept på, at du gerne må låne en forbindelse i ny og næ, da du ikke selv har et accespoint (uanset om du har eller ej). Så har du hele rene linier, og kan med god samvittighed surfe pænt på den lånte forbindelse.
En mulighed for at hjælpe "værten" til at sikre sin forbindelse, og få lagt din MAC i hans filter, vil sikkert være en kærkommen hjælp. - Hjælpsomhed giver ofte bonus!
Så lidt morale kommer vi nok ikke uden om, hvad enten du kan lide det eller ej.

En gammel talemåde:
Intet er så ubehageligt, som at blive konfronteret med kendsgerningerne!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-05-05 15:53

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-05 15:59

Citat
jeg vil dog bede om lidt mere teknik

Vil du vide hvordan du kan skjule dig eller hvordan din nabo kan sikre sig mod uvedkommende bruger netværket?

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 17-05-05 14:01

I kan åbenbert ikke nøjes med at svare på det spørgsmål jeg stiller. Af en eller anden grund føler I jer nødsaget til at tale udenom, og svare på alt muligt andet - trist.
Jeg har nu i stedet anskaffet stofanet, så kan jeg selv dele ud af mine æbler - og eventuelt stille en kurv ved gaden, som folk selv kan tage æbler fra, når de går forbi. Hvis I bliver ved med jeres moraliserende pladder ender en af jer som pave i rom (-:b god sommer, BG

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 14:29

Pave i Rom, det bliver jeg aldrig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-05-05 18:02

Det var da en billig måde at tage afsked på. - Hvis du ikke er tilfreds med svaret så luk det i det mindste, for der er jo nok af ubesvaret spørgsmål i forvejen.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 18-05-05 22:03

Den første der kan forklare mig hvordan man lukker en diskussion som denne uden at give point ... får alle pointene. Suk, der går en hel måned før stofanettet er aktivt. Indtil da må jeg bare opføre mig dybt umoralsk, det er jo trods alt menneskets natur at synde ... og åbenbart også at moralisere ..._(;)o

BG

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 40 point
Dato : 19-05-05 18:39

Du går bare ind og acceptere den persons svar der opfylder dit behov (eller næsten)
Vi har forsøgt at komme med de muligheder som vi syntes, var relevant ud fra dit spørgsmål, men vi føler at blive "pisset" om kuld hver gang, så vi helt har mistet lysten.
Giv dine kæmpe portion af point til den du syntes har generet dig mindst, og så siger vi undskyld vores eksistens!

Godkendelse af svar
Fra : Bruno_G

Dato : 20-05-05 01:06

Tak for svaret severino. Du behøver på ingen måde undskylde din eksistens. Jeg blev bare lidt skuffet over ikke at I ikke ville holde jer til spørgsmålet. Anyway god weekend, og hurra for at vi kommer med til mgpfinalen på lørdag BG