/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Hvorlangt er der rundt om ...?
Fra : nebis
Vist : 1840 gange
500 point
Dato : 09-05-05 22:02

I denne opstartende løbetid, ville jeg høre om der var nogen, der ved, hvorlangt der er rundt om den sø i København, der ligger ved Gl. Kongevej/Planetariet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:13

Aner det ikke, men i gang med målepinden på http://www.valuesoft.dk/index.php?menu_id=5&undermenu_id=4
klik på kortet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:14
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-05 22:16

tun ind på et kort over området så får du en temmelig god fornemmelse af det -
(husker ikke lige om kraks online viser afstande - ellers er der andre kort - måske har du selv et
det er forresten sct. jørgens sø du taler om

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 22:19

6380 meter hele vejen rundt http://www.dk.map24.com/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:21

Skt. Jørgens Sø Volumen (1000 m) = Syd: 278,9, Nord: 257,5. Areal (1000 m) = Syd: 66,4, Nord: 61,3. Middeldybde (i meter) = Syd: 4,2, Nord: 2

Citat
De Indre Søer udgøres af Skt. Jørgens Sø, Peblinge Sø og Sortedam Sø, som tilsammen danner fem enkelte og afgrænsede sø bassiner. De strækker sig fra nord til syd, som en næsten 3 kilometer lang bue, med forbindelse til nogle af byens ældste og tætteste bebyggede kvarterer. Vandet i søerne stammer primært fra Utterslev Mose og Emdrup Sø, hvorfra det strømmer til Peblingesøen via de rørlagte åer, Lygteåen og Ladegårdsåen. Der kan ligeledes tilføres vand fra Damhussøen via Grøndals Å og Ladegårds Å. Denne tilledning er imidlertid ringe og meget sporadisk.

Bortset fra Sankt Jørgens Sø er vandet altså ikke stillestående, men løber for størstedelens vedkommende gennem Peblinge Sø, Sortedams Sø og Østre Anlæg videre til Kastelgraven, hvorfra det har sit udløb i Øresund. Vandet i søerne udskiftes på denne måde i løbet af 2-3 måneder. Vandudskiftningen i den meget dybere Sankt Jørgen Sø, der kun har forbindelse med Peblinge Sø ved et enkelt 61 cm bredt rør, tager derimod op til 2-3 år.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 22:22

Er det kun søen op til Åboulevarden, så bliver det 2200 m. rundt.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:23

Kilde: http://www.aok.dk/profile/6207/
Glemte jeg lige i farten... sorry

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:25

jakjoe... så tager du alle 5 bassiner = 6 km.

Citat
Børn og unge kan lære at sejle i optimistjolle ved Søpavillionen. Og om vinteren, når isen en sjælden gang opnår at blive mindst 15 cm tyk, forvandles Søerne til skøjteparadis for hele byen. Men det, de fleste bruger Søerne til, er at gå eller løbe rundt om dem i mere eller mindre elegant stil. De sejeste runder selvfølgelig samtlige fem bassiner og tilbagelægger dermed en strækning på 6 kilometer.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 22:36

Yes...hele ruten 6380 meter og ved Planetariet alene er der 2200 meter rundt.
Mål selv efter

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:46

2200m er nok i overkanten hvis du kigger på http://www.planogarkitektur.kk.dk/upload/pdf-filer/byskabsatlas/topografi.pdf

Tager du målene fra http://www.aok.dk/profile/6207/
så siger de
Syd: 278,9,
Nord: 257,5
Syd: 66,4,
Nord: 61,3
og det giver kun 664,1 m.

Men 2200 m. lyder da bedre mår man skal fortælle om morgenturen, men hvad ved jeg, jeg er jo fra det mørke fastland

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:50

Hvis man kigger nærmere på kortet (zoom ind) fra http://www.planogarkitektur.kk.dk/upload/pdf-filer/byskabsatlas/topografi.pdf så kan man "snyde" der er en vej/bro over Skt. Jørgens Sø (ca. midt på)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 23:07

Ok, ny opmåling lille sø ved Planetariet 1,2 km, og med turen rundt ved HCA Boulevard 1,97 km.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 09-05-05 23:13

Hej alle, tak for alle besvarelserne, beklager jeg ikke har specificeret mit spørgsmål godt nok...

Jeg mener den del af Skt. Jørgens Sø, der omkranses af vejene:
Gl. Kongevel, Vester Søgade, Danasvej og Vodroffsvej
dvs. den første af de "fem" søer, som åbenbart er tre... Den vej CLAN kalder "snyde"-vejen...

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 510 point
Dato : 09-05-05 23:20

Det bliver 1250 meter på "snydevejen", hvis du løber på stien Svineryggen og Vester Søgade

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 09-05-05 23:22

Tak for svaret jakjoe.

Håber ikke for mange af jer har siddet og målt på kort osv. Jeg kan jo kun give én point.

Så må jeg ud og se imorgen, hvor hurtigt jeg kan løbe 1250 m

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-05 23:24

iflg. map24 er der ca. 1,29 km.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 23:26

Jamen rigtig go' tur
Hygge til jer alle
Søren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 23:29

Jeg siger tak, og håber jeg har målt rigtigt, for ellers kan du ikke nå hjem.

mvh
jakjoe