/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
For meget i løn sidste år?
Fra : zag
Vist : 831 gange
200 point
Dato : 09-05-05 17:17

Hej Kandu, håber der er nogen der kan hjælpe mig med et spørgsmål

Jeg arbejder på en virksomhed hvor man sidste år i lønforhandlinger fik en stigning på kr 1,15 i en aftale, men da der var fortolkningsproblemmer har man fået afvide at hvis man ikke kunne blive ening mellem medarbejder og arbejdsgiver hvordan den skulle fortolkes, ville aftalen bortfale. Da man ikke kunne nå til enighed er aftalen bortfalet og man skal så reguleres med kr 1,15 fra sidste år og til nu, man vil så i år blive fratrukket x antal penge i lønen som svare til de penge man har fået for meget, eftersom aftalen ikke er gyldig. Mit spørgsmål er om man kan det? man har jo betalt skat og fået feriepenge ovs af dem sidste år, firmatet siger så, at man jo ved at man trækker dem i år ikke skal betale skat af dem og ikke får feriepenge af dem og det så i det store hele vil gå lige op, men kan man det ifølge lovgivning eller skal det gøres på en anden måde?

MVH

ZAG

Kommentar
Fra : konkurrencesvar.dk

Dato : 09-05-05 17:20

Det der er da helt sikkert et spørgsmål som du bør gå videre med til en fagforening..... Det lyder "forkert"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-05 17:51

Det kommer noget an på hvordan firmaet trækker dem, for på den måde der, må de ikke trække dem i nettobeløbet, men de skal trækkes af bruttolønnen før der beregnes ambi-bidrag og skat.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-05-05 18:25

Jamen er det ikke herligt - Giv os ret ellers får i ingenting og vi tager dem bare ved årets slutning.
Der er da noget helt galt hvis firmaet vil trække noget som man bevidst har givet jer.
Det må være en sag for arbejdsretten for I har da forhåbentlig ikke accepteret sådan et diktat.

Kommentar
Fra : zag

Dato : 09-05-05 18:28

som sagt har man ikke kunne blive enig og har derfor valgt fra begge sider at lade aftalen falde, men spørgsmål er på afviklingen af reguleringen

Kommentar
Fra : lund44

Dato : 09-05-05 18:40

hvad fik du at vide ved 1.udbetaling -1,15 - var det et aconto beløb - eller hvad - var beløbet betinget af nogen endelige forhandlinger- hvad siger din tidlidsmand?? du skulle vel yde noget for de 1,15 - og det har du vel gjort. tror I har en god sag, men du skal vel også være i firmaet i morgen. - tilbagebetaling er ikke noget problem rent teknisk- man køre faktisk det hele tilbage/retur og modregnes på en 1 el. flere lønsedler/gange -alt efter beløbets størrelse - så de 1,15 med div. træk rent faktisk er væk.

Kommentar
Fra : zag

Dato : 09-05-05 18:51

Nu er der flere ting i aftalen som jeg af god ordens skyld vil undlade at skrive, men som jeg har forstået det indtil videre kan man godt trække den løn man har fået for meget sidste år i dette år, bare det sker på brutto lønnen og så går det lige op med skat, feriepenge, ATP ovs og hvad hvis det beløb man fik for meget sidste år kan have resulteret i at man røg over grænsen til topskat?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 09-05-05 19:02

Skynd dig dog at forlade den virksomhed. Sådan kan man da ikke behandle gode medarbejdere, - ihvertilfælde vil jeg ikke være loyal overfor denne arbejdsgiver. Hvis ikke i auktionerer over for dette, er i da for sløve. - Han er da kun ude på ballade, og vil afprøve jer.

Kommentar
Fra : lund44

Dato : 09-05-05 19:21

det er muligt man kan gøre det året efter - mener dog det skal gøres/tilbagekøres med det skattekort hvor i de er udbetalt - således at alt er nulstillet, kr 1,15 hvis det er pr. time , så beløbet er brutto ca kr. 2100 på årsbasis.hvad enten 40-50-60 % er det jo ikke det store beløb, men selve sagen er bestemt uheldig og atypisk og må give anledning til en væsentlig drøftelse partene imellem, så en gentagelse ikke finder sted.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-05 19:40

Der bør foretages en korrektion af den indkomst virksomheden har angivet for fx. 2004 til ToldSkat. Hvis lønnen bliver reguleret i 2005, risikerer medarbejderne at blive beskattet for hårdt i 2004 i forhold til hvorledes ens indkomst ville have været uden lønreguleringen. Virksomheden kan, efter min mening, godt fratrække beløbet i jeres lønudbetaling i 2005, men selve beskatningsgrundlaget for 2004 skal reguleres, fremfor beskatningsgrundlaget for 2005.

AMP

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-05-05 20:19

Nej

Har en person eller flere fået udbetalt for meget i løn kan firmaet ikke forlange det tilbagebetalt. der er flere komuner der har tabt retsager i byretten, hvor de har udbetalt for meget i løn til medarbejdere og aopdaget fejlen senere. Da kan ikke kræve det for meget udbetalte løn tilbage, hvis det er et rimeligt beløb og man har modtaget lønnen i god tro. F.eks skal du have 20.000 kr og får 30.000 er der selvfølgelig noget galt. Får man derimod 22.000 som lyder rimeligt er det OK og skal ikke tilbagebetales. Trækker firmat dig i løn, så kontakt din fagforening eller fortælle firmaet at det må man ikke og så kontakt en advokat og slæbe firmaet i retten.
Du kan flere flere domme på den slags.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 10-05-05 09:13

Jeg synes du skulle kontakte din fagforening. De har jurister der er eksperter i den slags. Det lyder som om i godt kunne bruge en overenskomst, hvor en mand fra fagbevægelsen er med til at udforme den. Så er i nogenlunde sikre på at det går ordentligt til - også når en aftale bortfalder.

Kommentar
Fra : lautrupbjerg

Dato : 10-05-05 09:31

Hej Zag

Nu er forholdene sådan, at der altid skal ligge en ansættelsesaftale hvoraf lønnen fremgår. Altså skal den løn du får for din arbejdsindsats svare til det der er beskrevet i ansættelsesaftalen. Skulle din arbejdsgiver gennem en periode betale mere end der står angivet i den oprindelige ansættelsesaftale foreligger der i virkeligheden en ny og bindende aftale. Når din arbejdsgiver så igen vil nedsætte lønnen, skal i der indgåes en ny aftale. Men når lønnen reguleres ned og den ansatte bliver dårligere stillet kræves der en skriftlig aftale og den kan I jo nægte at underskrive. Der har allerede været flere eksempler på disse forhold og hvor arbejdsgiver bare har nedsat lønnen uden en underskrevet aftale. Meld det til din fagforening - det koster i sidste ende arbejdsgiver en bøde på 5.000 - 10.000 kr. og din løn kan ikke reguleres ned uden en ny underskrevet ansættelsesaftale.

Godkendelse af svar
Fra : zag

Dato : 10-05-05 22:13

Tak for svaret ampere.