/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Michelin eller Pirelli ???
Fra : thulin
Vist : 1680 gange
50 point
Dato : 09-05-05 13:46

Hvilke dæk skal jeg vælge ???

Min Opel Vectra 2.0 DTI, skal have nye dæk foran, den kører på 205/55-16 (210)
Tidligere har der siddet Nokia dæk på, som jeg købte da jeg fik et intro tilbud. Men det skulle jeg aldrig have gjort. De skulle afbalanceres med 2000 km mellemrum 4 gange, efter 50.000 km lavede de hæl-tå, så de larmede helt vildt. Dog har de holdt 98.000 km som fordæk.
Da jeg reklamerede, fik jeg af vide at jeg sagtens kunne reklamere, men som regel skulle de have dækkene "op" i 3-6uger, og jeg selv skulle betale for af/på montering og alternative dæk i mellem tiden.
Men aldrig mere Nokia dæk.

Jeg efterlysererfaring. Skal jeg købe Michilin Pilot Primacy eller Pirelli 6000 dæk ????

Jeg kører 50.000 km årligt, 95% på landevej, med en god hastighed.
Så km økonomien er vigtig, samt komforten lyd/vejgreb.

Hører gerne om erfaringer specielt fra Opel Vectra brugerer, da forskellige dæk kan opføre sig forskelligt fra bil til bil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-05 16:14

Dæk der laver hæl/tå, kører med forkert lufttryk, og det kan også være derfor de larmede, og tog skade så de skulle afbalanceres.
Hvordan har støddæmperne det i din bil, for defekte støddæmpere er meget hårde ved dækkene.
Nokia dæk er testet som nogen af verdens bedste.

Michelin vil jeg sige er bedre end Pirelli, men mere bløde, så holdbarhedsmæssigt er Pirelli nok bedre.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-05-05 17:57

Der ud over, har visse bilmærker større tendens til, at lave disse hæl-tå skævheder!
Uheldigvis er Vectra en af dem, så du slipper aldrig helt for problemet!!
Blandt de 2 mærker dæk, du foreslår, vil jeg vælge Michelin!
De er mere komfortable, men det går ikke ud over slidstyrken og personlig er det min erfaring, at Pirelli's
holdbarhed er ringere!
Må jeg foreslå dig, at kikke på Continental, der altid ligger højt i div. dæktest!

Gert

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-05-05 21:00

Vectra'en er meget slem til at lave hæl tå, på bagdækkene.
Der er lige blevet skiftet støddæmpere, da det var ved at være slidte.

Men jeg har stadigvæk været en smule træt af Nokian.
Jeg har godt læst artiklen om hvordan de klarede testen, men det er jo kun en test over 300km og ikke 50.000 km.

Hvilken type Continental er beregnet til touring ?, og hvor ligger de prismæssigt iforhold til de andre ?
Michelin pilot dækken ligger på ca. 12-1300,- kr stk.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-05 21:16

Her er lidt om dæk
Vinterdæk (FDM): http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/106-111.pdf
Information on dæk: http://www.dakimportorforeningen.dk/
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-05-05 08:21

Jeg ville jo gerne have en masse personlige erfaringer fra KANDU folkene

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-05-05 10:56

Sommer = Bridgestone
Vinter = Continental

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 11-05-05 15:43

Jeg ville jo gerne have haft lidt mere gang i debatten, men sådan skulle det ikke gå.

Så jeg lukker spørgsmålet, der er åbne spørgsmål nok i dette forum