/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan laver man rundstykkerne sprøde
Fra : mufcdk
Vist : 6302 gange
40 point
Dato : 09-05-05 13:18

Hej.

Når jeg laver rundstykker (ikke fryserundstykker, men hjemmelavet) i min ovn bliver skorpen ikke sprød som hos bageren, nogle der ved hvordan man får sine rundstykker sprøde?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-05 13:25

Lidt vanddamp kort før de er færdige, men så tidligt at vanddampen der gør dem bløde først er dampet væk.
Professionelle ovne har dampskud til sådan et formål, men jeg bruger en blomstersprøjte med rent vand.

Godkendelse af svar
Fra : mufcdk

Dato : 09-05-05 13:47

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-05-05 13:53

Husk at hvis du gør rundstykkerne våde for sent vil de slet ikke blive sprøde, men du skal altså ikke gøre det før skorpen er dannet.
Forresten så er jeg så usund at jeg kan finde på at komme en smule smør inden i rundstykkerne og nøj hvor bliver de lette og luftige næsten som bagerens bare bedre.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-05-05 14:02

Jeg plejer at lave mine rundstykker i 2 omgange... Først bager jeg dem som sædvanligt, og du har ret i, at de ikke bliver sprøde. Så fryser jeg dem ned. Jeg laver altid et par plader af gangen. Når jeg så skal bruge dem, så hiver jeg bare det antal ud, som jeg har brug for, -lægger dem med bunden i vejret under grillen i 4-5 minutter og derefter samme tid med den rigtige side opad. -SÅ er de sprøde.
Men det er nok et spørgsmål om ovn og rutiner, så du må prøve dig frem, hvilken metode, du synes er bedst for dig.

Forresten bliver rundstykkerne også sprødere, hvis man kommer sesamfrø på..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-05-05 19:09

Man kan også bare bage dem ca. 1 time ved 280 grader, så bliver de også fint sprøde.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 09-05-05 19:43

Hejsa....
Man kan også - hvis man har frosne rundstykker, lige hurtig stikke den under hanen, inden de kommer i ovnen...
Så bliver de også sprøde....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-05 13:59

Flash77: ja, og så kan de bruges i havegrillen..