/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Delt internet forbindelse meget langsom
Fra : Gooferen
Vist : 527 gange
20 point
Dato : 22-09-02 23:24

Jeg har et problem angående min delte internetforbindelse

Jeg har en TDC oncable internetforbindelse, som jeg dele gennem en router videre gennem en hub, og derefter ud til de enkelte computere på netværket.
Internet virker fint på alle computerne, men problemerne opstår, når der spille CS (Counter-Strike) på en af computerne og der åbnes en hjemmeside på en af de andre computere, da begynder internettet at kører langsomt.

Problemerne opstod efter, at der blev installeret windows XP på alle computerne.

Jeg har læst et del af de før stillede spørgsmål angående deling af internet, der er der nogen der skriver, at man skal indstille sit netværk til auto-duplex eller sådan noget, hvordan gøres det i windows XP?

Vil det løse problemet at udskife hub'en med en Switch?

Håber der er nogen, der kan hjælpe med at løse mit problem

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 30 point
Dato : 22-09-02 23:57

Hejsa!
Lige for at svare på dit sidste spørgsmål, så kommer det an på hvor hurtig din forbindelse er (kender ik særlig meget til oncable) og str. på din hub! Fordi en hub adskiller sig fra en switch ved at den deler hastigheden op melllem portene lige meget hvor mange/få computere der er koblet på. et eks.
en 2Mbit hub med 4 porte giver hver port 2Mbit/4
en 2Mbit switch med 4 porte giver hver port 2Mbit (iretsæt mig lige, hvis dette er forkert... er nemlig ik helt sikker)

Så umiddelbart JA, vi det løse problemet at udskifte hub'en med en Switch!

mht. til auto-duplex så skal du indstille det således:
Gå ind i netværksforbindelser (brug evt. kontrol-panelet!)
højre-klik på det netværkskort du bruger til din internet-forbindelse og vælg egenskaber ->
vælg konfigurer ->
Vælg fanebladet avanceret ->
sæt "forbindelseshastighed/duplex-tilstand" til "automatisk tilstand" vha. scroll-down boksen til højre for det store felt.

Så skulle det gerne virke... men man ved jo aldrig med elektronik :)

Kommentar
Fra : Gooferen

Dato : 23-09-02 01:14

Muligvis at det vil virke..
Har lige et par spørgsmål....
Jeg dblklikker på mit netkort(Det er vel det til LAN)
så klikker jeg på egenskaber.... nu står jeg i en stor boks, hvor den eneste option jeg har, til at sætte på automatisk konfiguration er mediatype... jeg går udfra at det er det samme, som det du skrev, bare under et andet navn...

Hvad gør resten af de options der er i boksen?
Hvad er forskellen på full duplex og ikke fuld duplex?

Jeg vil teste om det virker det virker på de andre maskiner i morgen.... ellers køber jeg måske en switch i morgen....

Men på forhånd tak for din hjælp.... hvis det virker får du de points

mvh Gooferen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-09-02 08:53

hm...
Det kan være at min beskrivelse ikke helt passer... Hvilket XP kører du? Home Edition eller Profesional. Guiden ovenover er lavet til XP pro... men det lyder nu lidt mærkeligt at du kun kan sætte media-type til automatisk. Men må jeg lige hører hvad der helt konkret står når du klikker på egenskaber? Fordi jeg skal klikke en gang til på en konfigurer-knap!

og mht. dit spg. ang duplex, så kommer en beskrivelse her:

duplex: Et system, der kan overføre data i begge retninger via en kommunikationskanal.
fuld-duplex: Et system, der kan overføre data i begge retninger samtidigt over en kommunikationskanal.
halv-duplex: Et system, der kun kan overføre data i en retning ad gangen via en kommunikationskanal.

men jeg håber du får det til at virke, selvom jeg tror at det er det med duplex'en der skal ændres... Men du vil da få et hurtigere netværk, hvis du skifter til en switch :)

mvh Ostemanden

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 13:52

Hej Goofer,

En switch ka' skelne mellem de forskellige netkort på dit netværk... dvs. at den ved hvilket IP nummer dine computere her... dette foregår bl.a. vha. MAC adresserne på netkortene... en MAC adresse er et unikt nummer som kun en enhed har...

Hubben derimod, ka' ikke skelne imellem de forskellige maskiner på netværket, og sender derfor det hele til alle maskinerne... og det er dette der medføre en foringelse af netværkets ydeevne...

en Hub og en switch har en værdi på det samme som netværkskortet har... 10 eller 100 Mbit, og er som Ostemanden beskriver ved en Hub at de deler denne hastighed på 100 Mbit... idet alle pakker m.m. bliver sendt til alle... hvorimod ved en switch har alle 100 Mbit...

så problemet med når der spilles CS på en af computerne og der åbnes en hjemmeside på en af de andre computere... at på hjemmeside data'erne samt CS data'erne bliver sendt til alle computerens Netværkskort... og ka' også bevirke at internettet virker som om det kører langsomt... idet der er en voldsom trafik på netværket pga. alle de datapakker som bliver spedt ud til alle maskinerne...

umiddelbart sku' man jo ikke mene at hvis man f.eks. har en 2 Mbit's internetforbindelse at dette sku' ha' betydning, når nu en hub har f.eks. 100 Mbit til deling mellem alle enheder... men det har det pga. al den trafik der foregår...

men jeg ka' anbefale dig ligesom Ostemanden at du køber en switch, og bruger den istedet for en Hub... med en switch opnår du at computeren der spilles CS på, kun får CS data'erne... og den computer som er inde på en hjemmeside kun får de data tilsendt...

men om det helt vil løse problemet når der ikke bruges en router ved jeg ikke helt, idet jeg har et ADSL abonnement med router, og bruger en switch... så jeg har ikke den helt store erfaring med Oncable...

men en switch vil helt klart forbedre netværkets performance...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Gooferen

Dato : 27-09-02 01:44

Jeg har selv løst mit problem.
Jeg købte en D-link 804 router, og en SMC Switch-box.
Det virker perfekt, internettet kører fint på alle computerne.

D-Link 804 er nem at sætte op :D

PS. Køb IKKE barricade routeren... det er noget LORT, jeg var heldig, at servicen i computercity var så god, at de bare tog i mod den gamle router og byttede den til D-Link Routeren :D

Her til sidst tak for hjælpen alle :)