/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gevindskæring
Fra : jacoblauvring
Vist : 13968 gange
100 point
Dato : 09-05-05 08:27

Hej
Jeg skal have skåret gevind i 1/2" og 3/4", jeg har købt et gevindskærersæt og noget gevindspray.
Jeg har nu prøvet at skære et par gevind, men de blev ikke ordentligt brugbare, er der nogen der har nogle fif og triks til hvordan man får skåret gode gevind, hvad skal man være opmærksom på mm.
På forhånd tak
Jacob

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 08:31

Skær røret over.

Afgrat

skær gevind (husk skære olie)

Pak

saml.

Det burde være det!

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 09-05-05 08:37

Hvis det er et billigt værktøj så bliver dine gevind ikke særlige gode

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 09-05-05 08:45

hvad er der galt med dem?

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 09-05-05 08:53

Hvis du køber et billigt stykke værktøj så får du hvad du betaler for, det stykke jern der skal skære i andet metal skal være et ordentligt materiale eller bliver det slidt for hurtigt.
Du skal give et sprøjt for hver 1/4 omgang i starten, nør dit rør sidder i rørholderen skal du trykke med en flad hånd på din g.skærer altså presse ind på dit rør imends du drejer med uret du bliver ved md at presse indtil der er kommet lidt gevind på dit rør. husk at dit rør skal være skæret lige over

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-05 08:59

Du rejfer røret ud og indvendig.
Du isætter skærehovedet så dets indløb er rejfet, og med hullet i hovedet som styr, da det er vigtigt at skærehovedet kommer vinkelret på, og du ligger pres på med hånden lige ind mod hovedet ved de første 2 rynker.
Når du har lavet 3 rynker, bakker du, så spånen frigøres, så sprayer du og forsætter, hvis den går lidt stram, så bak til spånen klippes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-05-05 09:11

Hej
Jeg vil give Tobish ret.
Dårligt skæreværktøj ---dårligt gevind.
mvh mcloud
blikkenslager

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-05 09:29

Der skal bakkes lidt som Palle Hansen siger. Og du bør bakke lidt for hver halve omgang - bare bak lidt til spånen siger "knæk" .
Skærestedet skal hele tiden være vådt.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 09-05-05 11:29

Det var lidt som om at den skærer lidt oven i hinanden, den bakkede lidt, men alligevel blev sporet dobbelt og ødelagt.
Jeg har brugt en nedstryger til at skære røret over med, måske blev dette ikke helt lige, jeg skulle måske investere i en rørskærer, så røret bliver skåret helt lige over, eller har dette ikke den store betydning?
Jacob

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-05 12:54

Ja du gevindskærer sikkert skævt og laver ikke noget gevind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-05 13:42

Røret skal være skåret helt lige over og jeg går ud fra at din skærebak vender sådan at du begynder at skære med den side hvor hullet er tykkest?

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 09-05-05 14:44

skæreolie på spray?? Prøv det prof fra RIGID.Det eneste der dur! Tro mig. hilsem Smeden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-05 15:02

Om røret er skåret lidt skævt over, har da ikke den største betydning, det vigtigste er at du vender den skæreclub rigtigt, så røret kommer ind i styrehullet, før det når hen til gevindeskæret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-05-05 15:11

Hej
Det er splintrende lige meget om røret er skåret lig over eller er lidt skævt ----tro mig -----hvormange af os proffe VVS folk har ikke ligget eller stået og skåret gevind på et skævt rør-det kan sagtens lade sig gøre.
Men kluppen og bakkerne skal være iorden og skæremidlet , efter min mening findes der kun 2 modeller, Ridgid og Rems.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 09-05-05 21:28

har du kontrolleret bakkerne, vi gamle proffet bruger værktøj hvor bakkerne er mærket med 1 - 2 - 3 - 4 og det er dennerækkefølge de skal sidde i, hvis en lille kineser har været sur ove lønnen så har han muligvis monteret bakkerne i en anden rækkefølge

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 09-05-05 23:46

Lyder mere som om du ikke har fået rejfet røret inden du begynder, at skære gevindet. Så vil kluben mere skære oven i det gevind du måske har fået skåret.
Mvh Joeson

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 10-05-05 09:06

har du vendt klubben den rigtigevej. I Bilka tilbudsavisen på side 35 nederst til højre, her er et fotos af en elektrisk gevindskæremaskine hvid der skal skæres gevind, skal rørret ind i den anden ende af maskinen

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 10-05-05 13:04

Hej
Tak for de mange dejlige råd, jeg har nu prøvet igen hvor jeg har brugt nogle af dem og denne gang blev gevindet acceptabelt, det blev ikke rigtigt pænt, men det blev sådan at jeg kunne skrue det rør jeg havde skåret gevind i fast på et andet med en rørtang.
Jeg tror at med pakning og jeg så skruer det rigtigt fast, så skal det nok holde.
For at få det rigtigt pænt skulle jeg nok have investeret i en dyrere gevind skærer model, som flere også har sagt her på siden, den jeg har købt koster kun 400,- i Harald Nyborg og jeg syntes det var lidt drastisk at købe en dyr for 1200,-, når jeg kun lige skal skære 10 gevind eller sådan noget, men det var måske et dumt punkt at spare på.
Mvh Jacob

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 10-05-05 22:45

Hej Jacoblauvring
Du kunne have købt et brugt proffsæt af mig for 600 kr.
Står og skal sælge i DDA alligevel.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 11-05-05 08:29

Hej mcloud
Det gevind jeg skar i går blev ikke super godt, og nogle af de næste jeg skal skære bliver sværere, så jeg er da nok muligvis interesseret i dit proffsæt, hvis det ikke er helt slidt ned. Hvor i landet bor du og kan det sendes?
mvh Jacob

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-05-05 09:23

Hej jacoblauvring

københavn,Hvidovre
mvh mcloud

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 11-05-05 12:11

Hej mcloud
Jeg bor på Fyn, men jeg kan da give en halvtredser ekstra til porto, hvis du gider at sende det.
Mvh jacob

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-05-05 13:36

hej jacoblauvring
Vejer lige sættet iaften ,tror ikke det kan sendes for 50 kr.men det må vi finde ud af.

Skriv til mig næste gang på email: Kim@lechef(nospam).dk så kan vi fortsætte der.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-05-05 14:28

ups . Jacoblavring UNDSKYLD
Har lovet mere end jeg kan holde . Jeg kan godt finde alle skæreklup hovederne , men ikke selve klupholderen.
Vil lige gå mit skur igennem en gang til før jeg giver op.
Håber ikke det vælter hele dit projekt
mvh mcloud

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 11-05-05 15:16

Håber du får det rette grej. Såfremt bakker og klub passer skal du kunne skue det første stykke sammen med hånden.
men fejlen ved mange billige sæt fra ( intet nævnt intet glemt ), er at de ikke skære gevindet dybt nok.

Håber du får styr på det, ellers mail hvis du bor i jylland.

Mvh Joeson ( Olie- og gas )

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 17-05-05 13:13

Tak for svaret pallebhansen, det var svært at vælge, men det blev dit svar da det var et af de første og godt og præcist
Mvh
Jacob