/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
rpm format
Fra : frederikshavn
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 08-05-05 23:16

Jeg er helt ny bruger af linux,mit problem er at når jeg har hentet nogle filer.bla.skype,kommer de i et format som hedder rpm,hvordan dælen åbner jeg dem,har prøvet red hat9.0 og suse 9.3 pro og mandrake 10.1,er der et pgr.eller lign. man skal bruge til at åbne med eller instal.med

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 60 point
Dato : 09-05-05 00:20

hejsa

i konsolen skriver du
rpm -Uvh hele-filnavnet.rpm og trykker enter

mere info ved at taste rpm --help help

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 09-05-05 00:25

Red Hat kender jeg ikke, men de to andre kender jeg og du kan bare dobbeltklikke på RPM-filen. I SUSE kan du også vælge at lade YAST installere pakken.

Med venlig hilsen
CiberAmgio

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 10-05-05 09:35

Tak for svaret dk.