/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvad skal jeg kigge efter ?
Fra : hauerbach
Vist : 3619 gange
50 point
Dato : 08-05-05 22:07

Jeg vil gerne ud at sejle på fjorden i en jolle hvor jeg kan sidde i læ ( under kaleche ) hvis duggen falder lidt for tungt, og ellers have min familie ( kone og 2 små drenge ) med ud at fiske og lign. Jeg er bare ikke klar over hvor stor den skal være, hvor stor påhængsmotor, og hvor gammel en sådan ( formentlig glasfiber ) båd må være, før man siger at den er udtjent.

Har I nogle bud ?

VH - Hauerbach

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 22:22

Begynd med at læse her før du køber båd: http://www.soesport.dk/sw710.asp

Kommentar
Fra : hauerbach

Dato : 08-05-05 22:45

Hej BjarneD
Tak for dit gode råd.
Det er klart at sikkerheden skal være på plads inden jeg overhovedet skal sejle noget som helst.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 22:59

Nemlig og bortset fra det så vill ejeg vælge mindst 15 fod og gerne så bred som muligt og til det vil 15 hk være nok.
Glasfiber kan holde meget længe hvis det er passet ordentligt så det må komme an på en visuel vurdering hvor man kigger efter blærer og småhuller i polyesteren. På mistænkelige steder skal man også tjekke om polyesteren er fast og ikke giver efter på grund af dårlige reparationer eller frostsprængninger i forbindelse med smårevner.
Selv om det er lidt dyrere vil jeg anbefale en båd med hel eller halvkabine som f. eks. en Nordan 16.
Nu skriver du ikke hvilken fjord og det er bestemt ikke ligegyldigt da nogle af vore fjorde kan være ret voldsomme.

Før du køber en ældre båd må du hellere finde en der kender lidt til det så du kan få det tjekket ordentligt for en dårlig båd kan blive et dyrt bekendtskab og det samme gælder brugte påhængsmotorer hvor bundkar mm. kan være tæret væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-05 23:11

Ja, nu skriver du jolle, men det forbinder man jo ikke umiddelbart med noget med pressenning på.
Og til en familie, vil jeg mene, at du skal op i det der kaldes en lille kabinebåd på minimum 14 fod.

Mayland f.eks.lavede en fiks model for år tilbage (og billig), en 14 fods med kabine foran og pressenningsruf over bagenden.

Glasfiber kan normalt holde i mange år, medmindre det bliver angrebet af "pest", steder hvor fiberen bliver blød og porøs. Det kan man som regel høre/mærke på den måde at det lyder "skruk" når man banker på det.

Hvor stor motoren skal være, afhænger af hvor du skal sejle, og hvor meget vind og bølger der er, og selvfølgelig hvor tung båden er.
Der kræves såmænd ikke så stor motor når det bare er til det formål du nævner, blot skal den være så stor, at du ikke vil have problemer med at "sejle i modvind" og lidt bølgegang.

Vi har f.eks. en 14 fods jolle der vejer omkring ½ ton, og der er en lille 4,5 hestes motor, og den passer fint til at sejle på søerne.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-05 08:45

Det er lidt af et temperamentspørgsmål hvilken type båd du/I skal vælge. En glasfiberbåd er helt klart den som er "nemmest" at vedligeholde. En træjolle kræver lidt mere "knofedt", men har til gengæld noget mere "sjæl" over sig!

Det stilles også lidt større krav til ens fingerfærdighed når man er ejer af en træjolle.

En glasfiberbåd er noget nemmere at reparere på hvis der skulle f.eks. opstå et hul i skroget. Det KAN dog være en bekostelig affære hvis skroget har fået glasfiberpest (osmose). Det kræver nemlig at hele det angrebne område (ofte hele skroget under vandlinien) skal sandblæses ind til den "rene" glasfiber (altså dér hvor der ikke er osmoseblærer), og skal så opbygges igen med gelcoat og en gennemgående epoxybehandling. Det koster en mindre formue hvis man ikke selv kan klare en sådan opgave (hvilket de færreste har udstyr og evner til).
Osmoseangreb er særligt fremtrædende jo mere "fersk" vandet man besejler eller ligger i havn i.
Som dova skriver har hun en jolle på (Silkeborg?)søerne. Jeg er sikker på at hun og andre bådejere er opmærksom på denne "større" potientielle trussel ved at have sin båd liggende i en ferskvandssø.

En glasfiberbåd har dog her ca. 50 år efter de første kom frem, vist sig at være MEGET holdbare hvis man sørger for at vedligeholde dem "efter foreskrifterne" og alt efter om de ligger fast i vandet eller bare bliver "søsat" hver gang man vil sejle en tur.

Du/I kan evt. være på udkig efter en båd med både sejl og motor, hvilket dog både kræver nogle kundskaber udi kunsten at sejle med sejl, samt en bådstørrelse typisk over de 15 fod.

En påhængsmotor er ganske rigtigt noget nemmere at have med at gøre end en indenbordsmotor. En mindre påhængsmotor kan altid på-og afmonteres på kort tid hvilket forhindrer/besværliggører tyveri og letter service og vedligeholdelse.

En indenbordsmotor holder typisk noget længere end en påhængsmotor og er ofte noget mere økonomisk i længden at med, især hvis man vælger en diesel.

God fornøjelse med jeres kommende DEJLIGE fritidsinteresse!!!

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : hauerbach

Dato : 09-05-05 14:08

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : maxi84

Dato : 11-05-05 09:29

Hej
Jeg kan sige ,vi har sejlet rundt på sundet i en Megin jolle, spridrigge, glasfibert.
En meget velsejlene båd, du sidder dybt i den hvilket giver læ ombord.
Det er muligt selv at montere et motorbeslag hvis dette behov skulle fremkomme.
En link til Megin og du vil få et indtryk af båden:
www.megin.dk/index.htm
Bedste Sejlerhilsen
Henning B.