/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
F-16 Jet
Fra : Frederik_Gren
Vist : 530 gange
200 point
Dato : 08-05-05 17:20

Hej.

Må flyvevåbnets fly egenligt godt flyve med overlydshastighed over dansk luftrum?
Al civil luftfart med overlydshastighed er forbudt, men hvad med flyvevåbnet, må de godt? Det der skulle tale imod det er, at der opstår supersoniske-brag, når man gennembryder lydmuren. Disse kan spredes over store afstande med betragtelig styrke, og medføre skader på bygninger, mennesker og dyreliv.

Mvh
Frederik

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-05-05 17:22

De må godt....men der er sikkert zoner og højder de skal overholde.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-05 17:23

De må i en vis højde og bestemte områder (i vestjylland så vidt jeg husker).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 17:34
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 17:38

..eller gå direkte til 'top-guns' : http://forsvaret.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-05 19:02

Nu er der nok ikke mange private F16
Men for civil flyvning er svaret nej!
http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/ViewProps/File-178

Citat
Civil luftfart med overlydshastighed over dansk område er forbudt

ellers må du i gang med molokyles link(s)
Søren

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 08-05-05 20:29

Ja, jeg mindes ved nærmere eftertanke at have hørt det med Jylland. Jeg synes nu bare, at det var oppe ved Løkken eller der omkring.
Flykending har da det mest ubenyttede forum jeg længe har set! Så ordet er stadig frit..

Frederik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 20:34

</WRRRAAAAAAAAUUUUUUUUUUOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMM:::::::::..............>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-05 20:35

Det er da også muligt det er ved løkken. Det er et eller andet sted i det mørke/lyse

Der er også noget med at de skyder ud over et bestemt vandområde derovre i det mørke/lyse vest

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-05 20:47
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-05-05 10:52

nå fuglen er nok fløjet ....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-05 13:24

..nordpå ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 11-05-05 20:22

Køleskab, sød musik af ostens svage lugt af mug, mug mug mug, mens jeg roder i gulerøddernes orange smag af fisk.
Er det 80'er lyrik, eller hva er det I har gang i??....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-05 20:31

Jeg tror de mente du var fløjet.

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 11-05-05 20:43

ja, det har du nok ret i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-05 02:05

De HAR gjort det, men den episode jeg husker, var tilbage i halvtredserne. Flyvningen fandt sted over Karlsmærsk Hede, og vinduerne i min skole i Esbjerg klirrede. Det var lige efter Flyvevåbnet havde fået nye Hawker Hunters (stadig et af Verdens smukkeste fly). Da jeg ikke læser om overlydsbrag i min avis, går jeg ud fra, at det enten ikke sker, eller at det sker i så stor højde, at der ikke rigtig er noget luft af betydning til at bære budskabet ned til jordoverfladen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 13-05-05 15:27

Det lyder som en spændende historie.. Hunteren ('erne) er en smuk maskine, men (super)sonisk kan den (de) vel næppe betegnes som, og jeg vil tro at det netop er dette der er skyld i, at du hørte hvad du gjorde. Nu ved jeg ikke om det er F'eren eller T'eren du tænker på, men så vidt jeg kan huske har de begge en meget "lige" vinge, hvilket ikke er godt omkring mach 1.
Min personlige favorit er nu F-104, og der kan man tale om et supersonisk fly. "flying coffin nail with razor blade" det siger vel det hele ikk.. synd den er forsvundet, men den havde jo ikke ligefrem en sikkerhedsrekord at prale af.

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 13-05-05 15:44

Det kan være at de 200 mio. point skal gå til mig selv...hæh..
For de interesserede, så se pdf'en "flying in denmark": http://www.flv.dk/milais/

Man skal (altså hvis man er en jet-pip-pip) være i min. 10000 fod og 10-35 sømil væk fra land; med kursen væk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-06 04:35

Hej Frederik - Lidt forsinket vil jeg prøve at besvare dine spørgsmål:

?: Må flyvevåbnets fly egenligt godt flyve med overlydshastighed over dansk luftrum?

Svar:

Ja det må de godt, dog kun ned til en højde af 300 m over jorden.
I specielle tilfælde KAN der gives tilladelse til at flyve lavere, men så skal civilbefolkningen være advaret først.

?: Al civil luftfart med overlydshastighed er forbudt, men hvad med flyvevåbnet, må de godt?

Svar:

Se ovenfor.

?: Det der skulle tale imod det er, at der opstår supersoniske-brag, når man gennembryder lydmuren. Disse kan spredes over store afstande med betragtelig styrke, og medføre skader på bygninger, mennesker og dyreliv.

Svar:

Ja, men netop derfor er det heller ikke noget man normalt gør. Man har fundet ud af, at hvis flyene holder sig over 300 meter og nøjes med at sætte efterbrænderen på når de er endnu højere oppe, så sker der ikke noget slemt. Det at sætte efterbrænderen på, betyder at flyet meget hurtigt øger sin hastighed og KAN komme over lydens hastighed. Det er vigtigt for en pilot at øve dette, men det skal selvf. ikke øves i 100 m højde over en by eller en mark med 100 køer.

Det er sket at fly har fløjet for lavt og har skadet køer og får. Der er også udbetalt erstatninger til landmænd af samme grund. Der er også mennesker der har følt sig generet af fly-larmen, disse har dog aldrig fået erstatning.

Håber at du omsider har fået et brugbart svar. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-06 13:28

F-16 bliver vel også snart faset ud?

Mon vi ik' får 'Raptor' i stedet? http://www.f22fighter.com/

Dette fly er kendt for ekseptionel manøvredygtig ved subsonisk flyvning

...selvom jeg synes vi ville være bedre tjent med Sukhoi SU-27 : http://www.vectorsite.net/avsu27.html (Der er ikke brug for den store aktionsradius i det danske forsvar )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-03-06 22:08

Ja Molo. Vi får da forhåbentligt snart nogle nye fly. Men om det i første omgang ændrer ret meget ved reglerne for lav flyvehøjde, tvivler jeg stærkt på.

Spørgeren er åbenbart ikke længere interesseret i vore svar.