/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Medicin mod dårlig samvittighed
Fra : AhHaIC
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 08-05-05 12:21

Nogen gode råd til at komme af med den dårlige samvittighed over ting man har gjort og sagt i sin brandert??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-05 12:26

ja da! En undskyldning til vedkommende, det gik ud over

Vaxen

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 08-05-05 12:32

Og når man har givet en undskyldning som Vaxen foreslår, så kan man faktisk stadig sidde med dårlig samvittighed. Så handler det om at slippe det, for såvel at den man siger undskyld til skal lade naget slippe, så skal du det også. Selvbebrejdelserne kommer du ikke langt med, du skal acceptere at du lavede og sagde noget dumt og at det var en fejl, men det gør vi mennesker, vi kommer til at lave fejl.

Bare sørg for at give en ordentlig undskyldning til den det gik ud. Så tag en dyb indånding og giv dig selv en undskyldning og kom videre.

Giver det mening?

Mvh Tokeren

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 08-05-05 12:33

Lad ikke skyld og skam martre dig. Erkend at du har begået en fejl og lær af den.
Venligst Kirsten

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 60 point
Dato : 08-05-05 12:47

Ja du må lære at tilgive dig selv, og sige til dig selv at alle begår fejl.
Send et langt brev til vedkommende og tøm dine tanker til ham/hende.

Hvis det er noget uopretteligt du har gjort, må du simpelthen bare fortælle dig selv at ingen er perfekte, og alle går igennem en udvikling i livet, og skal lære en masse ting. Og at man lærer af sine fejl.
Så tilgiv dig selv.

Men bare husk at næsten alle kommer sig over alt. Og at om 100 år så er alt glemt

Og en sidste ting: De fleste syntes jo at det de gjorde/sagde da de var stive i går var forfærdeligt. Så den er du ikke alene om. Den skal du bare arbejde med at komme af med.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor slem en ting du har gjort.

Men det sidste du skal gøre er at drikke det væk. Tag en "kold tyrker". Så går det hurtigere væk.

Kommentar
Fra : DenGuleSut

Dato : 08-05-05 12:49

Må vi ikke nok få at vide hvad det er du har lavet?
Så kan vi også bedre råde dig..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-05 13:30

En brandert er ingen undskyldning for at have dummet sig, for en brandert fjerner kun hæmningerne, men det man lukker ud, er en del af ens personlighed og mening, som man bare bedre kan holde lidt bedre i ave når man ikke er fuld.

Og den der med at det åndssvage ord UNDSKYLD, skulle hjælpe ret meget, den holder bare ikke altid.

Men du har det altså dårligt over noget du har sagt eller gjort, men sikkert ikke så dårligt som vedkommende det gik ud over.

Så må du jo prøve at forklare dig, men alt efter hvad du har sagt eller gjort, skal du altid være forberedt på, at det ikke er sikkert det bare kan gå i glemmebogen som om intet var hændt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 13:37

dova !!!!!!!!!!!!!!! det er faktisk ret væsentligt at kunne sige undskyld - og så eller vis i handling at man har fortrudt !!!!!

AhHaIC ........ af fulde mennesker og børn skal man høre sandheden så - - har du dog ikke kun sagt men også gjort noget er du på den - doh !!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 13:49

og - haha - hvis du får en negativ eller anden form for ubehagelig respons på hvad du har sagt og gjort - så er det jo lige medicinen

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-05-05 13:55

Men hvis man giver en undskyldning og den ikke bliver accepteret, har du gjort dit for at rette op på skaden.

Der er jo mange måder at sige undskyld på, alt afhængigt af hvilken kategori du har dummet dig i.

Er det utroskab, ja så er det frem med pengepungen til blomster (Rigtig mange), og varm mundtøjet godt op så du kan forklare hvorfor du gjorde som du gjorde.
Citat
Der er jo altid en grund til at man gør som man gør.

Så det er bare at være så ærlig som mulig. Mere kan du faktisk ikke gøre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 13:59

Sygate - der er altid en grund til osv - joooooooooh - men grunden kan være urealistisk eller i det hele taget helt ude af proportioner !

Kommentar
Fra : rapandenrap

Dato : 08-05-05 14:13

Jeg er enig med SutDenGule:

Citat
Må vi ikke nok få at vide hvad det er du har lavet?
Så kan vi også bedre råde dig..

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 08-05-05 14:20

Jeg er meget enig med Dova - UNDSKYLD er ikke nok hvis man ikke lærer af sine erfaringer.
Mange mænd har været voldsomme mod kone og børn og brugt alkohol som en undskyldning for at få afløb for deres fustrationer. UNDSKYLD er ikke nok
Fartbøller og kørsel i alkoholpåvirket tilstand - - - Undskyld er ikke en trøst for de pårørende der sidder tilbage med mangeårige men........................

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 14:23

AnneLarsem - i og med ingen aner hvad branderten har rodet sig ud i - hvor i alverden kommer dit indlæg så fra ??????????
Måske trådte han bare kæresten over tæerne og råbte dumme kælling eller lign
om det nu er en han eller hun så i omvendt rækkefølge lol

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 14:39

Hold da op hvor er jeg enig med Dova. Hvor tit hører men ikke den åndsvage bemærkning: " Ahhh jeg var fuld og jokkede i spinaten, men det kender du godt ikke?, sån går det jo".

Ikke alene er den sætning udformet så det bliver helt legalt og ok at jokke i spinaten når man er fuld, men samtidig tages der et gidsel med ordene... "det kender du godt ikke"

Det er ligesom nemmere at være flere om at være dumme.

For mig er det ikke en undskyldning at være ubehagelig eller jokke i spinaten fordi man er fuld. Man drikker sig bevidst fuld, og dermed er man osse moralsk ansvarspådragende. BASTA

Selvfølgelig kan man altid give en undskyldning, men som Dova så rigtigt påpeger, er det ikke sikkert at den 100 % tilgivelse gives. Der går jo sjældent røg af en brand uden der er lidt glød et sted, og ondt har det sikkert gjort på skadelidte.

AnneLarsen.

Det var en noget enøjet udlægning, den med mændene der banker børn og koner og undskylder det med fuldskab. Glemte du ikke de "kællinger" der i deres ukontrollerede selvforskyldte branderter lige skal lege klogskidere, og i kraft af denne har fået det fornødne mod til at sige nogen sandheden. Jeg kender osse dem Gyyyys

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 14:44

miritdk. For helvede. Kog nu dine karklude LOOL

Hvis det er en brandertrelateret ondskabsfuld handling at jokke partneren fysisk over tæerne, så lad dog det forhold ebbe ud... jo før jo bedre LOOOOL

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-05-05 14:58

Ja men kan/hun kunne jo fortælle at man ikke har nogen undskyldning for det man gjorde, og at det heller ikke er alkoholen alene der var årsagen.
Sket er sket, og man kan som sagt ikke skrue tiden tilbage.
Hvis du ikke bliver tilgivet er der alligevel intet at gøre.

Så hvis du virkelig mener du er ked af det, og er 100% ærlig og fortæller alt hvad du føler om den person du har gjort det imod, og alt hvad du føler om den ting du har gjort, og alt hvad du føler om dig selv som person og hvorfor du handlede som du gjorde, ja så kan du jo ikke gøre så meget mere.

Så du må acceptere en tilgivelse eller en "ikke tilgivelse". Længere er den vel ikke ?

Og så er der kun tilbage at lære at tilgive dig selv.

Unset resultatet af din anger.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 08-05-05 14:59

Uanset skulle der have stået.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 15:01

karlklude koges om morgenen og aldrig på herrens hviledag Klumme

jaja sålænge spørger ikke vil ud med fadæsen er der jo heller ingen råd at hente - god søndag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 15:05

Jeg mener ikke at det er nødvendigt at kende fadæsen, da det er en generel betragtning jeg fremfører. Men den rækker ikke til at jokke nogen fysisk over tæerne LOOL og de der efterlyser fadæsens karakter er vist bare lidt nysgerrige LOOL

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-05-05 15:06

jaaaaaaaaaaaaaaaaaa selvfølgelig da klumme -

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-05-05 16:47

At sige undskyld er ikke nok, det er lige som at sige, jeg ved jeg gjorde dig fortræd, men jeg havde en grund, som jeg vil ha du tilgiver mig , jeg var nemlig fuld(uden hæmninger, ude af stand til at lægge en dæmper på det jeg virkelig mener og føler, og det kom til udtryk på en dum måde fordi jeg ikke var så bevidst om det at jeg havde nået at bearbejdet det og måske talt med dig om det på en ordentlig måde.
Men at sige undskyld til vedkommende, gerne skriftlig, er en god begyndelse, men det er også vigtigt at tilgive sig selv, give slip lidt efter lidt, for at kunne komme til at gøre det godt igen.
Mit råd er at tænke tilbage på det skete, som en film, du spoler tilbage til det tidspunkt, hvor det begynder at gå galt og så indsætte den handling du nu i bagklogskabens lys og i ædru tilstend ville have foretrukket var hændt, se det for dig, gennemgå det eventuelt flere gange.

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 08-05-05 17:12

Miridk;Klumme
jeg bakker blot Dova op i hendes betragtninger - ved at komme på nogle eksempler på hvorfor Undskyld ikke altid er nok, Og som Klumme bemærker det gælder da begge veje både for mænd og koner ,det tog jeg blot for givet
NB - jeg har på ingen måde sagt at det var det som AhHaIC havde gjort i sin brandert.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 17:34

Selvfølgelig skal en fadæse udført i en brandert da undskyldes og at bede om tilgivelse er da et tegn på anger, hvis det vel at mærke gøres helhjertet. Men det skal betragtes retrospektivt, og derfor mener jeg ikke at man kan foruddiskontere disse handlinger, og påregne at en undskyldning modtages og ej heller at en tilgivelse gives, men som klar forudsætning skal det gøres helhjertet.

Hvis en undskyldning modtages og en tilgivelse gives, er man oppe mod et stort menneske, hvis disse handlinger vel at mærke ligeledes er helhjertede.

Begge situationer ses bare ofte at ende med, at fadæsen gentages når den næste brandert dukker op, og fadæsen der ikke helhjertet er tilgivet hives ofte op af mølposen når lejligheden er passende (eller upassende loool)

Altså som "MoralKlumme" lol vil sige: "Undskyld aldrig, hvis du ikke mener det, og tilgiv aldrig hvis det ikke er helhjertet.

Så er der ren røv at trutte i, og man ved hvor man har hinanden.

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-05-05 17:35

Tak for svaret Sygate. Syns dit svar rammer det jeg søgte og gir mig den bedste opskrift på en medicin der virker for mig. Det med at undskylde behøver ikke være relevant for mig, da det jeg gjorte ikke nødvendigvis var noget jeg ikke kan og vil leve med på samvittigheden - altså, det var nok meget godt det jeg fortog mig, men samvittigheden gør stadi ond - og dit svar dæmper den... tak til alle - go søndag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-05 17:41

LOOOL - Jeg ser at du gir point til den der svarer så det passer bedst ind i dit kram. Okay. forståeligt, men der sidder altså een i den anden ende, der er blevet forulempet på grund af, at du bevidst drak din hjerne ud af hovedet.

Så du gør bare som Sygate foreslår, så får DU det bedre.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 08-05-05 18:27

Det er nemlig rigtigt - den har du fanget meget godt