/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvad koster det at have en hest...???
Fra : Pigen_17
Vist : 4288 gange
20 point
Dato : 07-05-05 22:35

Der er mange meninger om det, så derfor ville jeg lige undersøge det her også...
Hvad koster beskæring på en sund fjordhests hove??? cirka...
Kan hesten (hvis den ikke arbejder hårdt) leve kun af græs...???
Min mor er nervøs for at hesten bliver syg og vi derfor ikke har råd til den allerede nu... men hesten har et godt helbred og har ikke været syg i et par år... burde vi tage chancen....???
Er 1000 kr om måneden dyrt for at have den opstaldet på en efterskole...??? (foder og alt incl.)
Hesten koster 5000 og er ret god, det kan være mit livs chance, hvad ville du gøre..`?? købe den eller lade være...???

Hvordan kan man fortælle sin mor hvor dårligt man har det allerede nu ved at tænke på at man måske mister hesten...??? og kan man have så dybe følelser for en hest, så alt der burde komme i mellem, bliver gennemboret og man til sidst kommer til at leve sammen med den...???

Please svar på nogle af mine spørgsmål, for er herre trist og har for første gang følt at en drøm kommer i opfyldelse....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 22:47

Det kan koste dyrt at holde hest selv. Men hvad med en "halvpart", så har du ikke den økonomiske chance...............og så kommer du da ud og ride.

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 07-05-05 22:49

det har jeg prøvet.. .tro mig... i fire år, men nu har jeg bare fundet hesten... han er stort set min og skal snakke med ejeren om det... måske er der chance for afslag i både pris og opstaldning...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 07-05-05 22:49

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil have en hest, men så skal man tænke på, at uanset hvor rask og sund hesten er, kan der komme uforudsete udgifter, så hvis man på forhånd ved, at det kan blive et problem med f.eks. dyrlægeregninger, er det lidt noget skidt.

En hest kan ikke leve kun af græs, den skal have noget tilskudsfoder/kraftfoder, og om vinteren skal der en masse hø til ved siden af. Men det får den vel der hvor den skal opstaldes når det er med i prisen.
De 1000,- om måneden, kommer lidt an på hvor i landet det er, men det lyder ikke urimeligt, det koster det mange steder.

Jeg synes det er for tidligt at bekymre dig om allerede inden du får den, at du kan være uheldig at miste den.
En hest bliver jo gammel, og hvis den bliver passet godt, plejer de at være robuste nok.

Så hvis I mener at have råd, og du virkelig brænder for at blive hesteejer og kender det store arbejde med at passe sådan en, er det da bare med at opfylde drømmen.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Pigen_17

Dato : 07-05-05 22:53

Tak for svaret dova.
                  kender skam alt det med dyrlæger og sådan... det er netop derfor at jeg tjekker lidt ekstra... men tak for hjælpen... har både ridelærer, venner, lidt familie og mor der vil hjælpe... og så senere arbejde... hehe... qnuz..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-05 22:55

Jamen så Held og Lykke med det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Pigen_17

Dato : 07-05-05 22:56

takker igen...

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 08-05-05 13:11

Hej!
Lige et par bemærkninger:

Hvis du skal på efterskole med hesten: Husk at tænke over - allerede nu - hvad du gør efter efterskolen.

1000 kr pr. md. alt ink. er billigt.

En hest kan ikke leve udelukkende af græs - kun i sommermånederne.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 26-09-05 15:00

Hej

Dejligt med en ansvarsfuld pige, der undersøger tingene

En fjordhest er en nøjsom race på højde med islænderne. Den kan tåle vejr og vind og leve af et minimum af foder. Den kan sagtens leve af græs med hø tilskud (de små ponyracer tåler dårligt for meget græs). En hovedregel er et kilo hø pr dag pr kropsvægt. Dvs fem kilo hø om dagen, hvis din hest vejer 500 kg.

De nøjsomme ponyracer har ikke godt af müsli foder, kraftfoder mm. Da vitaminer og mineraler i sådanne blandingsfoder kun dækker hestens behov, hvis man bruger anbefalet dosis pr dag af foderet, kan man ikke bare gíve mindre af det, da hesten så vil få for lidt vitamin/mineral.
Du kan tilføre lidt havre om vinteren. Det aller aller vigtigste er, at vitaminerne og mineralerne er i orden. Dvs. sommer som vinter, skal hesten have et godt mineral/vitamin produkt tilsat sit græs/hø/havre. (Det er ikke nok med en vitamin/mineral slikkesten, da man ikke kan vide, hvor meget hesten indtager).

Har du ikke mulighed for at finde en gård i nærheden, som tilbyder løsdrift? Løsdrift er billigere end boks og passer fjordhesten rigtig godt.

Held og lykke!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : HM86

Dato : 20-12-05 18:59

uden dyrlæge osv koster det mig kun max 700 kr om måneden at have 2 ponyer.. Så komemr vaccinationer, smed og pludselige udgifter oven i..

Kommentar
Fra : Tøzen

Dato : 18-10-07 22:15

Hey !!

Ved du hvad snak med din mor om det ..

Det er temligt dyrt at have en heste kun hvis det koster 5000kr.
også 1000kr. for at have den der du skal have den ..
Også vaccinationer
og smed ..
Og nej det kan ikk kun leve af græs.. Den skal have lidt eks oven i ..
Havre eller piller .. og det koster også ..

Men ja hvis i eller du har råd til det .. så det okay..
Ellers vent.. til i har råd til det ..
Tal sammen om det .. dig og din mor ..
og regn ud hvad det bliver ialt ..