/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Artmoney BANK - forbudt ?
Fra : tomozy170758
Vist : 704 gange
250 point
Dato : 07-05-05 16:39

Er det forbudt at kalde ARTMONEY BANK for en BANK (B.I.A.M. = Bank of International Art Money). Der er rejst tvivl om lovligheden ved at B.I.A.M. kalder sig bank i Danmark. Selv mener jeg at BANK er en frit tilgængelig betegnelse som ingen kan påstå at have vundet hævd på. Ellers ville det f.eks. også være forbudt at kalde noget en "blodbank" og en "sædbank". Kan nogen hjælpe os med juraren. Se evt. www.art-money.org eller www.sitecenter.dk/tomozy

Vh. Tomozy

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 07-05-05 17:56

Jeg mener ikke du har ret. I det her tilfælde, modsat de andre du nævner, står ordet bank for sig selv. Der er dermed tale om et pengeinstitut. For at provokere lidt kan man sige at "Sæd bank" er et pengeinstitut i byen Sæd mens "sædbank" er noget helt andet. I virkeligheden skulle man nok bare have kaldt det Artmoneybank.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 18:15

Du har nok ret i at det ville ha' været smart fra starten at kalde det "Artmoneybank" i et ord. Spørgsmålet er bare om det er nok. I loven for financielle virksomheder står der faktisk at det ikke må kunne forveksles. - Så enten må vi til at kalde det BÆNK i stedet eller også bare åbne...en SPAREKASSE!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 18:22

hansen9 har ret. I må ikke kalde det en Bank, hvis det ikke ER en Bank. Dvs. at i skal overholde alle gældende love for banker i DK. Men hvis I selv mener at I er en Bank, bør det vel heller ikke være noget problem? Er i ude på at lave en pseudobank og snyde jeres kunder ved at stille dem ringere end den danske banklov garanterer dem? Hvis ikke, så indret jer efter gældende dansk lovgivning på området.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 18:41

arne.jakobsen - B.I.A.M. = Bank of international Art Money = kunstkoncept eller kunstværk om man vil. Ikke hverken pseudobank eller pengeinstitut. Spørgsmålet går på om navnet SKAL laves om eller der en udvej.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 18:44

Har set det, men jeg er bange for at navnet SKAL laves om. Det må ikke hedde Bank hvis det ikke ER en bank.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 18:54

Dækker forbudet den eksakte stavemåde eller er der tale om hele begrebet?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 250 point
Dato : 07-05-05 19:00

Det gælder den eksakte stavemåde. Som hansen9 skriver, må I f.eks. gerne lave et firma der kalder sig Kunstbank eller ArtBank eller Artistbank. Ordet Bank må blot ikke stå alene. Grunden er at brugere derved kunne forledes til at tro at I en en Bank/Pengeinstitut. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 19:09

Gælder det så også for andre eksotiske stavemåder som f.eks. BANKO, BANCO, BANCA o.s.v.??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 19:14

Nej det gør det ikke. I hvertfald ikke hvad dansk lovgivning angår. Hvad I så kan rende ind i af problemer i Frankrig, Spanien, Portugal o.l. ved jeg ikke. Dansk lovgivning plejer ikke at sikre sig ved at nævne et ord på mange forskellige sprog.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 19:26

Tomozy -> Dit link til www.art-money.org viser bare en blank side. Det andet link virker OK. Så vidt jeg kan se er der jo ikke tale om en bank på nogen måde. Det ser også ud til at du er et meget kreativt menneske, så tror du ikke du kunne finde på et navn der IKKE indeholder ordet Bank?

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 20:01

Jo-tak..måske BANKOF INTERNATIONAL ART MONEY (uden mellemrum mellem BANK og OF)..? www.art-money.org er ganske rigtigt blank. Jeg ved faktisk ikke hvorfor - måske er den ved at blive opdateret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 20:06

Tomozy -> Jeg har endnu ikke forstået hvorfor du absulot vil have ordet BANK med? Er jeg mere end alm. langsom eller dum?

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 20:15

Artmoney-projektet startede i 1997. Der er er over 500 deltagere verden over, alle er blevet pålagt - ogse jeg selv - at påføre hver enkelt produceret artmoney navnet: B.I.A.M. / Bank of International Art Money. De samme oplysninger findes på utallige hjemmesider, kataloger, stempler, brevpapir o.s.v. Navnet er blevet brandet så grundigt som det har været muligt indtil videre. En evt. ændring vil kræve en stor arbejdsinsats og de kræfter kan naturligvis sagtens bruges andre steder.
Der skal være en stor verdenskongres i Korea i 2006. Der er satset millioner på projektet allerede, det kan derfor være ret afgørende med et evt. navneskift.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 20:19

OK. Så er det forklaret. Ked af at jeg ikke kan hjælpe dig bedre. God vind med projektet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 07-05-05 20:21

Til evt. interesserede kan jeg oplyse at jeg kan kontaktes på franktomozy@hotmail.com

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 14-05-05 12:17

I skal alle ha' tak for jeres kommentarer, de er med at kaste lys over spørgsmålet. MEN - kan nogen hjælpe med JURAEN. Hvad siger loven rent faktisk?? Henvisninger eller links ønskes.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-05-05 12:21

Du kommer nok til øge pointene for at få spørgsmålet op på emnets top10 igen. Det er jo for længst røget ud af Seneste 25.

Godkendelse af svar
Fra : tomozy170758

Dato : 19-05-05 12:01

Tak for svaret arne.jakobsen.