/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
EKSAMENSRAPPORT LYSDÆMPNING!!!
Fra : ancom
Vist : 415 gange
20 point
Dato : 07-05-05 14:32

Hej allesammen
Jeg er meget i tidspres lige nu
Jeg sidder med et eksamensprojekt der skal afleveres på mandag, og jeg behøver noget information om hvad man som privat uatoriseret fusker må og ikke må når det gælder 230 V. Jeg har lavet et fjernstyringssystem, der via radiokommunikation sender en værdi til en modtager der omformer denne værdi til en værdi i spænding mellem 0 og 5 V. Det var tanken at dette system skulle bruges til at sættes til at andet system der kunne omforme denne analoge værdi mellem 0 og 5 V til en analog værdi mellem 0 og 230 V. Dog ved jeg bare ikke om det er noget vi må lave, eller om man skal have en autoriseret til at gøre det.

Vi har ikke planer om overhovedet at lave noget der har med 230 V at gøre, vi skal bare have noget lovgivning at refere til, til vores rapport.

Håber at der er nogen der vil se bort fra at jeg ikke har flere points at gøre med, da min gamle profil åbenbart er blevet slettet, og jeg derfor skulle oprette en ny.

Med venlig hilsen

Andreas Corneliussen (Andreasc@htx.gts.dk)

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 07-05-05 17:32

Hej andreas prøv at se på denne side fra sikkerhedsstyrelsen:
http://www.sik.dk/Forbrugere/Installationer/Love-og_regler.html
(Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg gør det til et link)
m.v.h.
bjarnebr
PS. stærkttrømsbekentgørelsen gælder fra 0 (nul) volt og opefter, det betyder at du skal have en autoriseret til at lave det.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-05 17:42
Kommentar
Fra : ancom

Dato : 07-05-05 18:06

så vidt jeg kan læse på den side, så er der ikke noget der forhindrer mig i at lave et apperat til 230V der kan sættes mellem en stikkontakt og en lampe. Kan det passe ??

Godkendelse af svar
Fra : ancom

Dato : 07-05-05 18:17

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 18:49

Næ, det skulle der ikke være noget i vejen for hvis du vil Ce-mærke den, og dermed tilkendegiver at den er sikkerhedsmæssig forsvarlig. Men du er under produktansvar, og hvis det kan bevises at den kan blive strømførende. eller stikke noget i brand osv. så er du på skideren. Så ved en egentlig produktion, ville det måske være klogt at få den afprøvet på teknologisk institut. Men det koster nok en bundegård, og de skal have nogle stykker at ødelægge.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ancom

Dato : 08-05-05 12:45

Mange tak. Du har helt sikkert lige reddet min rapport