/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Raw! Igen igen
Fra : Fijala
Vist : 450 gange
300 point
Dato : 07-05-05 14:04

Se mit forrige spørgsmål http://kandu.dk/dk/spg/64610

Nu er det bare en kammerats dvd drev der driller. Figurerer som et dvd drev i oversigten med ukendt fulformat som det skal. Når jeg sætter en skive i firurerer det som et cd-rom drev med filformat RAW, hvorfra man ikke kan læse.

Har hentet ny firmware og opdateret med succes, men det hjalp ikke på fil formatet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:10

en skive i?? Hvad mener du mere præcist Er der noget på? DVD eller cd?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:13

ja selvfølgelig er der noget på. Har prøver med drivere, musik anden software

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:16

Er det en ekstern DVD?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:20

nej indbygget "NU DVDRW DDW-082"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:28
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:38

Og hvad sker der hvis du smider en anden skive i?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:41

det er det samme med alle type skiver

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:43

Kan den overhoved brænde?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:44

nej man kan intet med det hverken læse eller brænde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:46

Er det et 80 pins kabel den er sat til? Står den til master og cd drevet som slave? Optræder den i bios?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:49

Alle kabler er ok. og den står som slave på primær. Det er med et fingerknips den ikke virker mere. Jeg har endog renset læsehovedet korrekt rensevæske.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:56

Der står endog i enhedslisten at den fungerer korrekt. Problemet er RAW

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 14:57

Og der er ikke noget cd drev i

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:59

sæt den som master på sekundær! Og hvis der er en anden hardisk på sekundær så sæt den over som slave på primær!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 15:02

alt det er afprøvet uden held. Det skal dog siges at da jeg kom sad dvd drevet som master på primær og hd som slave, da jumperne var sat til kabel select og begge som auto i bios

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 15:06

Ok! Så er mit sidste forslag at bytte den!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 15:10

Ja jeg tror du har ret, men hvad i h..... er det der sker med det forbandede RAW. Nu har jeg været udsat for det 2 gange på kort tid og ingen ved hvad det er der sker. Der før har jeg aldrig hørt om det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 15:27

Næh det noget møg!! Er der forøvrigt gule advarslestrekanter i enhedshåndtering bare for et sidste skud til hvad der kunne være galt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 15:29

Og er det en original windowsversion? Man kunne få nogle crackede versioner på nettet engang, der var det rene møg!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 15:29

Nej som sagt så fungerer den korrekt. Jeg har for øvrigt ikke prøvet systemgendannelse. Det gør jeg lige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 16:27

Det er set før med HD at der står RAW.
Jeg mener at årsagen var primær/secundær og master/slave indstillingerne der gjorde det.
Prøv lige:
HD (C:) på primary kabel sat som master (ved IBM HD = no slave present)
Evt. CD/DVD på primary kabel sat som slave (dog ikke koblet til endnu)

HD (nr2) på secundary kabel sat som master (ved IBM HD = no slave present)
CD/DVD brænder på secundary kabel sat som slave
Start og få styr på drivere inden CD/DVD kobles på primary kabel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-05 23:16

emesen

læs lige mit forrige spørgsmål hvor du også selv var med

http://kandu.dk/dk/spg/64610

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 23:35

Jeg tror lige nu at dette RAW er = ulæselig enhed.
Da det ikke er nogen HD men bare en medielæser.
Og det må være "kludder" i IDE kabler/master/slave. og eller driveren til drevet som er "tabt"
Ja - jeg er vist ude i den store gættekonkurrence.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-05 18:56

Nu har jeg forsøgt systemgendannelse uden held,men er dog blevet lidt klogere.
Der kan ikke læses fra drevet, men godt brændes. Hvis jeg kopierer en cd hvor jeg bruger drevetsom både læser og brænder, fungerer det helt ok, men vil jeg så læse den cd jeg lige har kopieret kan den ikke læse den. Cden virker da den godt kan læses i en anden pc???????????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-05 18:57

Nu har jeg forsøgt systemgendannelse uden held,men er dog blevet lidt klogere.
Der kan ikke læses fra drevet, men godt brændes. Hvis jeg kopierer en cd hvor jeg bruger drevetsom både læser og brænder, fungerer det helt ok, men vil jeg så læse den cd jeg lige har kopieret kan den ikke læse den. Cden virker da den godt kan læses i en anden pc???????????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 19:07

Det lyder helt skørt................det plejer at være omvendt.
Det program CD'en skal læses med, er vel ikke på din comp.
Når den copierer/brænder er den ligeglad med hvilken program det er.
Du har måske på et tidspunkt valgt hvilket program der skal åbne den bestemte type CD

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-05-05 21:55

den kan ikke læse alle enheder formater cd+

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-05 23:03

Om det så er min Win XP cd jeg sætter i, viser drevet at der ingen ting er i eller på cd-en, men den læse både + og - dvdskiver.
Det er kun cdrom og musik cder den ikke kan læse. Som tidligere skrevet ændrer filformatet sig til RAW når jeg sætter en cd i.

emesen

1: hvor kan jeg ændre det med hvilket program jeg skal vælge til at åbne med, nu hvor den ikke kan læse

2: når man kopierer en cd i et og samme drev, skal den vel læse først, og så brænde bagefter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 23:41

1. sikke noget vrøvl - den kan jo slet ikke læse den.
2. Når den læser og kopierer fra samme drev læser den men tyder ikke det der står - derfor kan den brænde.
Men der må være rod i dine master/slave og eller drivere til CD/DVD drev
H-klik denne comp>administrer>dishåndtering>her skal der stå hvad der er hvad og drevbogstaver og om drevene er online.
(jeg lukker for i dag)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-05 20:16

jeg har nu kigget i diskhåndtering igen igen, og alle mine drev, både harddiske og dvddrev er online, Dvd drevet kan godt se i diskhåndtering hvor meget der er på en cdrom men hvis jeg kigger i denne computer kan den ikke se noget.

Mine drev sidder som flg.

Primær master: 30gb harddisk med styresystem XP Pro/SP2, jumper sidder som cable select
Primær slave: Dvd drev, jumper sidder som slave

Sekundær master: 120gb harddisk, jumper sidder som cable select
Sekundær slave: 120gb harddisk, jumper sidder som cable select

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-05 20:17

Jeg kommer til at tænke på om det har noget at sige om dvd sidder i første eller anden stik på primær ide kabel?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-05-05 20:21

Der er ikke rod i min driver til dvddrevet da jeg har fjernet og geninstalleret op til flere gange og jeg bliver fortalt at alt fungerer korrekt. Jeg har endog som tidligere skrevet opdateret firmware uden den store succes,

Alle harddiske fungerer korrekt og kører med NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-05 20:23

Ja der er fejlen
Primær master: 30gb harddisk med styresystem XP Pro/SP2, jumper sidder som cable select
Primær slave: Dvd drev, jumper sidder som slave

DVD skal være cable select (du blander to systemer)

eller sådan her som jeg vil foretrække:

Primær IDE HD 30GB (C:) som master (ikke med slave present hvis det er en IBM)
Primær IDE DVD som slave

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-05 20:27

Men jeg ville nok hellere sætte DVD drevet på sekundær Cabel som slave
altså bytte om på HD og DVD
For når DVD skal snakke med harddisk via cpu/ram er det nu over to kabler i sted for at skiftes over det samme kabel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-05 10:25

Hvis jeg sætter dvd som cable select vil den være primær master, så 30gb harddisk bliver slave. Det er netop derfor jeg spørger om det har noget at sige om hvilket stik på primær kabel det sidder på. Jeg kan selvfølgelig godt afprøve det og skal også til at have ryddet op i kablerne i maskinen. det hele er drevet ind på må og få. Problemet er at kablerne ikke er særlig lange. (selvlysende runde kabler). Den eneste måde det hele kan nå på er med kabler forbundet på denne måde. Jeg må vel bare til at ommøblere i kabinettet. Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet de forskellige ting, lige nu råber konen på noget med en hel trailerfuld sommerblomster jeg skal ud og hjælpe med plante i krukker., så det varer nok lige lidt inden jeg vender tilbage.

fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-05 17:59

Ju hu er færdig med blomsterne.

Jeg har nu haft det hele skilt lidt ad og ligegyldigt hvordan det er sat sammen fungerer det ikke. Enten det er det ene eller det andet stik, om jumperne sidder enten det ene eller andet sted.

Men en ting der undrer mig. Hvis jeg sætter bios op til at first boot device skal være cdrom kan den godt boote op på min XP cd og læse fra den???????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 18:53

Cable select:
Det første stik på kablet bør være master
og det ude i enden være slave
motherboard...stik...............langt kabel................master...............slave.
Altså hvis både HD og DVD er sat til CS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 19:02

Og hvis du skal brænde sådan her:
DVD med noget....brænder....til HD.....fra HD.....til brænder....
Så bør brænder og den HD som skal agere temp være på hvert sit kabel.
Er det IBM HD / står der noget om slave present

Forslag til test.
HD (C:) på primær kabel sat som master.
HD nr 2 på sekundær kabel sat som master.
Start og afprøv comp.

???? er der kørende programmer på disse ekstra HD eller er det bare lager.
Hvis................så skal der lige tænkes

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-05 19:39

De to harddiske på sekundær er bare lager og begge er Seagate Barrecuda,
Primær master harddisk er Maxtor

Som jeg nævnte tidligere er kabler meget korte og kan ikke umiddelbart nå. Havde nogle gamle flade kabler, men de kunne ikke læse så store harddiske??????

Er det mig der er noget i vejen med eller kan det forholde sig sådan.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 300 point
Dato : 21-05-05 19:45

så prøv dette:

HD (C:) på primær kabel sat som master.
HD nr 2 på sekundær kabel sat som master.
Start og afprøv comp.

hvor det er ligemeget hvad der er først og sidst

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-05-05 20:40

Intet af ovenstående ting virker/hjælper. Jeg er nok nødt til at skifte ud.
Har også spurgt inde hos Komputer for alle og de havde heller ingen hjælp, undtagen at sende til rep.
Har også spurgt i 3 computerforretninger, men de rystede bare på hovedet og ville sælge nyt eller have pc.en ind til eftersyn.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal give point da denne tråd jo skal lukkes, så giv mig et tip om hvorfor netop du skal have dem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 20:46

Det er nemt - jeg kan ikke bruge de point.
Afstår fra point.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-05-05 21:08

Jeg afstår også fra point -

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 31-05-05 19:46

emesen

Du får pointene alligevel , (bare nu ikke arne.jakobsen ser jeg giver point til et ikke helt brugbart svar)
Du havde da i det mindste tålmodighed til at vente i næsten 4 uger.

Jeg takker

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-05-05 21:31

Øh selv tak.