/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partition på ikke-allokeret diskplads i ~
Fra : Turbo3000
Vist : 931 gange
100 point
Dato : 07-05-05 12:46

Hej
Jeg håber på lidt hjælp her. Håber også det er det rigtige kategori...

Jeg har installeret Win XP på en 40GB partition, på en ny 160GB harddisk. Nu vil jeg så have formateret de sidste 120GB. Hvordan gør jeg lige det?
Jeg kan se den ikke-allokeret diskplads i diskhåndtering.
Jeg vælger så ''Ny partition'', og skal så vælge imellem en ''Primær partition'' og en ''Udvidet patition''.

Hvilken skal jeg vælge???

Kommentar
Fra : bo580

Dato : 07-05-05 12:52

Primær partition er de 40 gb. Udvidet partition er de resterende 120 gb.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 12:54

Hvis du kun vil køre winxp skal du vælge udvidet partition!

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 12:59

Ok... Jeg vil bare have XP på C-drevet, og et D-drev til programmer, osv.

Jeg prøver lige...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 13:21

Og efter valget af udvidet partition skal du igen lave een partition i denne og formatere den.
Husk hvis du har FAT32 på dit C: skal din udvidet ikke være NTFS.
NTFS kan læse/skrive FAT 32 men ikke omvendt.

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 13:49

Hvad sker der hvis man laver en Primær partition mere...?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 13:51

En primær partition kan bruges til at installere et andet styresystem på!

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 13:59

Men det jeg bør bare lave et logisk drev, eller hvad?

Ja, jeg vil være helt sikker på jeg gør det rigtige :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:14

Nej du skal lave en udvidet partition! Du har et logisk drev allerede! Og een primær partition!

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-05 14:19

Hvis jeg husker rigtigt, er det sådan at der kan være op til fire primære partitioner på en fysisk harddisk, men kun én af dem kan være aktiv af gangen. De andre vil være usynlige for maskinen indtil en af dem bliver gjort aktive. Det gøres med diskhåndtering eller fdisk i dos. Det er også hvad de såkaldte 'bootmanagers' (små programmer der ligger på deres egen lille partition og så vælger hvilken af de primære der skal være synlig for maskinen) gør automatisk når man vælger styresystem ved start. Man kan sagtens have flere XP-systemer på hvert sit drev der alle er synlige. Det er kun nødvendigt med de usynlige ved nogle styresystemer. Jeg har f.eks. et på mit D-drev jeg bruger til daglig, og så et på mit G-drev til vedligeholdelse og som nødindgang til mit system.

Du skal altså lave en udvidet partition og deri lave et logisk drev.

Er der noget hvor jeg husker galt håber jeg folk vil supplere.

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 14:23

Ok, nu er jeg så ved at oprette et logisk drev i den udvidede partition.
Og der kan jeg vælge ''Opret en forbindelse i følgende NTFS-mappe''. Skal jeg gøre noget der, eller bare springe det punkt over?

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 14:27

Nej, glem det, jeg skal selvfølgelig bare give den et drev bogstav...

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 14:28

Nu skal jeg så formatere. Jeg har valgt NTFS, og kan så vælge ''Størelse på allokeringsenhed''.

Hvad skal der stå der???

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 14:30

Det lyder som en moderne udgave af doskommandoen 'subst' hvor man kan få en mappe til at fremtræde som et drev med drevbogstav - f.eks. subst H: c:\billeder (eller omvendt - husker ike lige syntaksen) det vil få 'billedmappen' til at ligge som den plejer OG optræde som drev H:

Så det skla du nok bare lade være med at vælge - for at gøre en lang historie kort...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 14:34

Jeg ville, og gør det selv, 'default' - det er såvidt jeg husker 4096 bytes for et 120 gb drev. Man kan vælge ned til 512 bytes og op til vist 64 kbytes, og det kan der være fordele ved i specielle tilfælde - ved man ikek at man er i en sådan skla man bare vælge det systemet selv vil...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:36

Du kan vælge hele 120 gb eller f.ek 40 gb og så gentage processen! Ups det er selfølgeligt rigtigt man skal vælge et logisk drevbogstav!

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 14:46

tedd - du snakker om partitionsstørrelse - allokeringsenhed er den mindste størrelse en fil kan have på disken - har du størrelsen 4096 bytes, vil en fil på 45 bytes altså fylde 4096 bytes - og én på 5000 bytes fylde 8192 bytes.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:51

Sorry! Hvis partitionen er over 32 gb så vælg default eller 64

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 14:56

Hvis du vælger 64 (kbytes) går du glip af en af fordelen ved ntfs - det betyder at ingen fil kan fylde mindre end 64 kbytes på disken - den tabte plads kaldes 'slack' og kan nemt komme op på tocifrede procnettal. Jeg vil bestemt holde på 'default' elelr i det mindste 2048 elelr 8192...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-05-05 14:56

Mener at default for partitioner over 32 gb er 64kbytes? Det sjove er at hvis man konventerer store partioner fra fat32 til ntfs vælger winxp automatisk 512 bytes! Lidt forvirrende

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 15:05

Nå - det er nyt for mig - på 6 gb, 8 gb, og 60 gb har jeg altid valgt 'default' og bagefter fundet ud af at det er 4096 bytes. Men der er så meget i der her verden der er lidt uforklarligt...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 15:11

Det dæmrer pludselig for mig at når du siger
'Mener at default for partitioner over 32 gb er 64kbytes'
så tror jeg det drejer sig om fat32...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 15:50

Hva, er problemet løst så man kan handle ind - eller...

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 15:55

Ja, tusind tak for hjælpen. Den er formateret og ser ud til at virke.

Lige en lille ting til. Der er brugt 64MB på disken, hvad er det, skal det være der. Nok et dumt spørgsmål :)

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 16:04

Øhh.., du må vist forklare lidt mere - hvor optræder den meddelelse

Har du lavet ét stort drev på 120 GB ?

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 16:21

Ja jeg har laver et stort drev, og der står i egenskaber for drevet, at der er brugt 64MB. Det er måske nogle systemfiler eller sådan noget...?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 16:26

Nå, på den måde - ja, det er det nok - det er jo kun ½ promille af drevet der er brugt...

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 16:39

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 16:41

Tak for svaret sferling.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 07-05-05 20:09

Selv tak...