/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gode råd til Hunde der skal løbe løs??
Fra : Bragesvej
Vist : 543 gange
50 point
Dato : 07-05-05 09:13

Hunden jeg har købt har maget sjældent løbet løs, jeg prøvet i går, det gik ok... men stak af det gjorde han...

Hvordan kan jeg lære den at den ikke må forlade haven..uden brug af hegn?

Hund Jack Russel, 3 år gammel.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 09:26

Dav.

Det projekt ville jeg slet ikke give mig i kast med, det er alt for usikkert, du risikere hunden forsvinder.

Men fremgangsmåden kunne være:

Giv ham en snor på, gå haven rundt med ham og træder han over "grænsen" så får han et SKARPT NEJ, når han går "rigtigt" så roses han med et JAAA, DYYYYYYYGTIG og en godbid.

Når han så er 14 år, så har han sikkert lært det.

Tænk lige på, hvis jeg kommer gående med mine 3 tæver i løbetid, tror du så han bliver i haven?

Tænk lige på, hvis der kommer en hanhund, der "truer" ham, tror du så han bliver i haven?

Jeg ved ikke, hvor mange bilver der kører i din nærhed, men jeg håber da at du bor laaaaaaaaaaaaaaaaaangt ude på landet.

Er din hunds liv ikke et hegn værd?

Venlig hilsen maj-britt, der bestemt har hegnet haven forsvarligt ind.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 09:27

Dav.

Det projekt ville jeg slet ikke give mig i kast med, det er alt for usikkert, du risikere hunden forsvinder.

Men fremgangsmåden kunne være:

Giv ham en snor på, gå haven rundt med ham og træder han over "grænsen" så får han et SKARPT NEJ, når han går "rigtigt" så roses han med et JAAA, DYYYYYYYGTIG og en godbid.

Når han så er 14 år, så har han sikkert lært det.

Tænk lige på, hvis jeg kommer gående med mine 3 tæver i løbetid, tror du så han bliver i haven?

Tænk lige på, hvis der kommer en hanhund, der "truer" ham, tror du så han bliver i haven?

Jeg ved ikke, hvor mange bilver der kører i din nærhed, men jeg håber da at du bor laaaaaaaaaaaaaaaaaangt ude på landet.

Er din hunds liv ikke et hegn værd?

Venlig hilsen maj-britt, der bestemt har hegnet haven forsvarligt ind.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 07-05-05 09:35

Det kan med lidt arbejde lade sig gøre.
Du sætter een time af om dagen til projektet.
Tag en snor på 5-6 meters længde, og gå så med hunden over en mark eller eng.
Når hunden er nået dertil hvor du vil have det, så råber du "STAND"! samtidig med at du giver et meget hårdt ryk i snoren.
Bare rolig, hunden tager ikke skade, den finder det bare nemmere at lystre efter en måneds tid, end at blive væltet hver gang den ikke lystrer.
HVER GANG den så lystrer, skal den så have en godbid.

Held og lykke

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 09:40

Tja, det kræver så at hundens ejer ALTID er i nærheden til at råbe STAND, ikke sandt?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-05-05 09:43

Nu bor jeg ude på landet, og jo klart jeg vil ofre et hegn, hvis det andet ikke kan lade sig gøre..

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 07-05-05 09:48

Når hunden efterhånden har lært grænsen er det jo naturligvis ikke nødvendigt at sige noget.

Man har eksperimenteret med at tegne en hvid kridtstreg på en flise, trænet hunden op med snor og kommando,
og efter kort tid går hunden altså bare ikke over,
også når den hvide streg bliver fjernet.

Bare klø på

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 07-05-05 09:49

Helt ærligt, jeg ville IKKE tage chancen, især ikke med en Jack Russel, du har vel opdaget at han er meget selvstændig?

Jeg har en gammel shetland sheepdog på 13 år, lydighedstrænet, lystrer NÆSTEN altid, meeeeeeeen jeg ville aldrig stole 100% at hun blev i haven.

Sæt du et hegn op, så bliver din hund gammel og du slipper for bekymringer.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 09:54

Tja, den metode kender jeg godt, man kan også lægge et reb hele vejen rundt om haven og træne hunden i at blive bag rebet.

Og når man nu har købt det reb, så kan jo passende bruge det til at tøjre hunden, så bliver den

Det her handler jo om hundens sikkerhed, så enkelt er det. Og det sikreste er et hegn.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 07-05-05 09:57

Tillykke med din nye hund

Jeg er slet ikke enig med maj_britt, hvis du har lyst så giv dig i kast med projekt snorfri hund. Men vid også hvornår det er på tide at give op og accepter hvis din hund ikke kan lærer det.
Det forholder sig lidt anderledes med en uindhegnet have, der er det de færreste hunde der lærer det, jeg ville i hvertfald ikke gøre det. Du kan aldrig være 100 % sikker på at den aldrig vil farer ud i hoved på en anden hund, eller menneske.

I forhold til projekt snorfri hund skal du helt klart melde jer til hundetræning. Det er en rigtig god måde for hund og ejer at lærer nyt på og hinanden at kende. Jeg har selv prøvet at overtage en hund på 7 år der aldrig havde gået løs. Men med hundeskole og daglig træning af 1 times varighed så lykkedes projektet på 3 mdr. Så det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver at du du gider at træne min. hver 2 dag og samtidigt får professionel hjælp til det en gang om ugen.

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 10:03

Øhhhhhhh, jspi, det er jo lige det jeg har skrevet, vi taler om den have, man vil aldrig kunne stole 100 % på at den bliver inde.

Et andet spørgsmål er "bare" at gå løs med den, klart, det kan han lære, enig, hundetræning, lukkede fodboldbaner ( HUSK POSER) og klø så på.

Hunden kan sikkert også lære at blive på egen grund, SÅLÆNGE ejer er i nærheden, men i samme sekund ejer er udenfor "respektgrænse" så vil mange hunde altså lige smutte ud og kigge på livet.

jspi, vi er jo helt enige, ikke sandt?

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 07-05-05 10:36

Jo jo helt enige i at man aldrig kan stole 100 % på en hund, det er trods alt et rovdyr med meget stærke instinkter.

Men vi er ikke enige i måden der svares på sprøgsmålet på. Det er ikke nødvendigt at tale ned til folk, og i min opfattelsesverden gør du det. Tænk på når du skriver, at du ikke ved hvordan modtagerens verden ser ud, og at din form for humor måske ikke er deres form for humor. Jeg skrev med vilje at jeg ikke var enig med dig, men ikke hvad jeg ikke var enig i. Det affødte straks din reaktion, fordi din opfattelses verden ikke ligner min. Og fordi du og jeg ikke sidder med de samme billeder i vores hoved. Nu kan du så vælge at blive sur på mig, eller at tage imod et velmenende godt råd, alt efter hvordan din opfattelsesverden ser ud.

Med venlig hilsen
jspi

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-05-05 10:38

"Er din hunds liv ikke et hegn værd?" ja den var lidt hård! men sart er jeg ikke

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 10:38

Bliver da aldrig sur

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-05-05 10:46

Jeg tror heller ikke meget på at lære en voksen hund at blive indenfor et imaginært hegn. Hunden forstår jo ikke lige ummiddelbart logikken.

Min erfaring siger, at det mere er typen af hund der har betydning for om den bliver på parcellen. Men da du bor på landet, og den måske ikke lige umiddelbart kan blive kørt over, så lad den løbe frit og du finder udaf hvilken type hund du har. Mange hunde vil blot lige kigge sig lidt omkring og ellers blive hjemme.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 10:47

Bragesvej, den var sq velment, noget helt andet og dog i samme stil, jeg har opdrættet katte i mange år, folk lader deres katte løbe løse rundt, så ringer de og tuder den dag, katten er kørt ned.

Jamen, en løbegård, en lang snor havde da sparet dem for den sorg.

INTET dyr er i sikkerhed, hvis det får lov til at rende frit omkring, og selv den MEST velopdragne hund kan svigte.

Det så jeg engang med, på det tidspunkt, Danmarks mest velafrettede sheltie, han var dansk lydighedschamp, og lige en dag, hvor han sad bag i bilen for åben dør, han havde lært at han først sprang ud på et ja. Så går ejer hen til sin datter, der står på fortovet, siger ja til datteren og ud springer hunden, løber til fortov og møder lige den eneste bil i miles omkreds.

Den lille historie har ikke så meget med dit spørgsmål at gøre, den viser bare at uagtet, hvor meget man tror man kan stole på sin hund, så kan det gå galt.

Pas nu godt på din lille hund

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-05-05 10:49

Tak for svaret maj_britt. Det bliver til et hegn

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 10:52

Anytime, bragesvej, og held og lykke med vovsen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-05-05 12:58

Tak...min nabo har dog nævnt en anden mulighed en "Probtrækker" ned i hjorden, den har han gode erferainger med!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 13:08

Den kender jeg godt, den er alle tiders, jeg bruger den selv på ferie med mine hunde.

En anden mulighed er, hvis du kan lave det, to kroge i en god højde på huset, så sætter du en wire mellem de kroge og med en karabinhage kan du sætte hunden fast deri.

Så kan han løbe uden at komme til skade.