/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto papir/ vægt ??
Fra : gamle61
Vist : 1585 gange
100 point
Dato : 07-05-05 00:51

Er forholdsvis nybegynder indenfor digital fotografering - men vil nu gerne udvide min horisont med også at lave papirbilleder - og her er det problemet opstår , til det skal jeg bruge fotopapir og da jeg går ind for at lede efter dette mødes jeg af mange tilbud hvor der står "205 g / m2 - jeg forstår godt at det er vægten pr. m2 - men hvad er det jeg skal bruge , er det 120g/150g/180g/205g/230g , og jeg indrømmer blank at jeg er på herrens mark - det jeg i første omgang skal have lavet papir billeder af er forårets konfirmation (efter bøn fra familien)en anden ting er skal man bruge mat/halvmat/blank papir - og endelig , er der forskel på papiret til indendørs foto og havebilleder eller billeder på tur eller portrætfoto - i kan godt se det er mange ting for en lille pensionisthjerne , men håbet er med mig - i plejer at kunne hjælpe - på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 02:14

Det kommer i første omgang an på, hvilken printer du har?
Generelt: jo tykkere/tungere papir jo bedre. Mat eller blankt er et spørgsmål om smag.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 07-05-05 02:34

fotopapir kan såmænd fås helt op til 300G/M2, men om det er nødvendigt er såmænd en smagssag..

Gå ned i din lokale boghandel og se om ikke de har en mappe med prøver (det har vi i hvert fald) det er altid nemmere når man har det i hånden.. Især med dette, da det jo ofte er en smagssag..

Vær dog forsigig med bare at kaste dig ud i det kraftigste papir, da din printer kan have problemer med at køre det igennem.. Min stod af ved 240G...

Håber det kunne bruges

Lyhne1

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-05 09:24

gamle61:
Start med at bruge blankt (glossy) papir, og vægten angiver jo tykkelsen på

papiret (eller karton, når vægten stiger), jeg bruger alle mulige forskellige typer, og er ikke rendt ind

i nogen dårlige endnu.

Faktisk det jeg har mest sympati for er Nettos, billigt og helt fint, men det er desværre sjældent de

har det. Så prøv dig lidt frem, og husk at stille printeren til den rigtige papirtype.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 12:34

Jeg sidder her med noget HP/inkjet glossy (blankt) 175g/m2 og det bliver flotte billeder. Hp påstår at det er fotokvalitet - så 175 g må vel været godt nok.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-05 14:47

Jeg har noget 170g fra Netto... Billedet bliver fint nok, men papiret er noget tyndt. Men hvis det alligevel skal sættes i fotolommer eller lignende, så betyder det ikke så meget.

Hvis jeg skal lave et større billede eller bruge det til gaver el.lign, så har jeg noget 238g papir.

Start med at finde noget blankt tilbudspapir. Måske har de mere i Netto, det er ikke så længe siden, jeg købte mit.

Når du så har fået mere rutine, så får du måske lyst til at printe ud på dyrere papir. Der er ingen grund til at ofre en masse penge på papir, hvis du ikke har så meget rutine endnu. Jeg har lavet billeder i over 5 år, men det er først det sidste års tid, jeg er begyndt at købe fotopapir. Inden da har jeg bare brugt tegnepapir.

Jeg tror ikke, jeg ville vælge forskelligt papir til udendørs/indendørs billeder...

Og Gamle: Jeg er selv bedstemor. Alder er ingen hindring...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 15:55

Men vigtigt er det at sætte printeren op til det papir du sætter i.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 16:07

En anden ting:
Pas på blækket, det koster en 4længet bondegård, at bruge originalpatroner,

men det er der en løsning på. Man kan fylde patronerne op med kopiblæk, ca. 5-6 gange,

og så må man købe en ny, den holder desværre ikke evigt.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 16:41

Det kommer vel helt an på.....
Jeg selv har investeret en hel del penge i kamera og printer. Jeg bruger en del af min fritid på at fotografere, men en større del på fotobehandling. Når man så har "nurset" om et billede og det er helt perfekt, så kan jeg ikke se nogen grund til at spare på udskriften! Dvs. jeg har en fed Canonprinter med de ægte patroner og jeg må sige at Canons eget bedste (og dyreste) fotopapir giver da også de helt optimale print. Jeg har prøvet med meget andet papir og vel, det kan da bruges og noget er bedre end andet, men jeg har ikke fundet noget der matcher Canons.
Mvh. Lillian

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 17:05

wibbi:
Ja ja , det skulle da lige være "Colorprint"'s på karton, og så HP's superprinter m.8 patroner, men det spørgeren har brug for, er pæne billeder i direkte print, så spørger "gamle 61" sikkert igen når han skal til at lave billedbehandling.

Klart nok, har man siddet og rodet med et billed et par timer, eller dage for den sags skyld, så bruger man det bedste man har til rådighed, så'n er livet vel, men jeg overvejer kraftigt en A3 printer, på den anden side har jeg
fundet et labaratorium i Schveits, der laver store forstørrelser fra digital foto, i øjeblikket er jeg ved at få lavet 2 stk. på 75 gange 50 cm. (a149kr) så får vi se om det bliver en printer eller www.colormailer.com
Kig på det wibbi, det var måske noget, det foregår på Dansk det hele, og er let at gå til.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 17:10

wibbi - siden du behandler billeder, kan du så huske at have set opskriften på at hive personer/dyr ud af et fotoprogram som enten var paintshoppro eller photshop.
Jeg leverede selv opskriften men kan ikke finde den.
Det er Keldd som skal bruge den.

Undskyld gamle61 - men det var lige mens jeg kunne huske det.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 17:19

Emersen
Jeg ved ikke om jeg har forstået dig rigtigt, men ellers: Lav en markering rundt om objektet (hunden, mennesket e.a.). Vend markeringen om (inverter), så det er det modsatte der er markeret. Derefter kan du "blure" - gøre det uklart. Dernæst vendes markeringen igen - inverter- og du kan så evt. bruge uskarp maske (USM) eller andet for at skarpne billedet.
Voila!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 17:21

Min søn praler med at han har købt en Canon til 1400 kr., som printer eminent.
Men min lille HP printer nu også pænt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 17:21

Ja det er rigtigt, jeg har både Photoshop og PaintshopPro 7.

Jeg kan ikke huske hvordan. Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 17:24

Jeg har lige fundet mine bøger, jeg har ledt efter dem i flytterodet,

så nu er der en chance.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 17:28

Det var ikke sådan - men et ansigt kunne trækkes ud af billedet også de fine hår kom med. - nå men på mandag må jeg spørge en kolega hvordan det var.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 17:31

Til emersen
Så skal du bruge Photoshop og finde "Extract"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 17:38

wibbi.

Det drejer sig om 2 billeder herfra www.keldd.webbyen.dk Altså hest 1, og så udsnittet derfra af hesten,

der griner hest 2. Pigerne ville bare have billederne, men nu har jeg fået besked på at fritlægge hesten, og lave en ensartet baggrund, lad os høre din kommentar.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 17:51

Men er det ikke lidt groft over for gamle61 at udnytte hans tråd?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-05-05 18:09

Jo,vi må fortsætte en anden gang.
Keldd.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-05-05 18:48

Til gamle61
Undskyld vi kom til at udnytte din tråd!
Tilbage til dit spørgsmål: Personligt synes jeg at det enten skal være helblankt eller mat papir, der giver de flotteste resultater. Og som tidligere sagt, så stiger papirkvaliteten med gramvægten. Såkaldt "hverdags-fotopapir" eller lignende er som regel halvblankt og giver lidt kedelige resultater. Helt blankt papir ligner mest fotohandlerens, mens mat, men stadig godt papir giver mere farvemættede udskrifter, hvilket også er flot, men hvis billederne alligevel skal i glas eller under plastik (album) så er det vist hip som hap, hvilket man vælger. Men hvilken printer har du?
Mvh. Lillian

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 11-05-05 21:21

hej de har glossy photo paper a4 i harald nyborg 100 skk for 90 kr det giver pæne print 150gsm

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 06-06-05 22:34

Tak for svaret Keldd. - har prøvet begge dine idder og de duer - fik 100 stk glossy papir ved h. nyborg til 79 kr og et refillsæt til patronerne - så nu bliver der lavet papirsbilleder - kan bare ikke forstå at jeg ikke kan lave et helside billede pænt - så lang tid jeg laver 4 på hvert ark er de pæne , da jeg så blev overmodig og ville lave et portræt billed i A4 gik det galt , blev småstribet og lidt grynet - så jeg bliver i min 9 x15 størrelse til jeg hitter ud af det - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 06-06-05 23:31

Sørg for at have pixels nok i billedet når du printer A4, ca. 250ppi (pixel pr. inch).

Dit camera skal stå på højeste opløsning, og skal helst ligge på omkring 2mill.pixels, hvis du vil lave A4 print.

Hilsen Keldd.