/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvor stor partition til XP ?
Fra : molokyle
Vist : 524 gange
104 point
Dato : 06-05-05 23:29

På tirsdag får jeg en brugt 730Mhz. Pentium III med 360Mb. RAM og en 20Gb. Harddisk.

Jeg vil gerne lægge XP på den, men skal slette XP igen om 2 mdr. grundet licensrettigheder, da min praktikplads 'låner' mig XP. Når praktikperioden udløber kan jeg beholde maskinen, men skal slette XP.

Jeg vil gerne overføre data fra mine nuværende 4 harddiske (= til sammen 10Gb.) til den 'nye' maskine.

Derfor vil jeg gerne partitionere harddisken så XP kan ligge på den primære partition og dermed kan slettes UDEN det går ud over data på resten af disken. Derefter skal Win98 SE installeres på den slettede XP partition.

Hvordan gør jeg ? ...og hvor stor en partition kræver XP ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 23:35

Hej Molo. Erfaringsmæssigt vil jeg sige at du skal afsætte minimum 5 GB til XP. Det fylder den selvfølgelig ikke, men den kræver rask væk at der er 4GB eller mere for at den kan lave opdateringer. Win98 fylder nok ikke helt så meget, men så kan du jo ligge nogle af dine programmer på c., de må vel gerne gå tabt hvis du har dem på cd. Så svare er 5 GB.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 23:36

Nå ja, og hvordan gør jeg. Det giver jo sig selv når du har været så forudseende at partitonere harddisken. Så beder du bare Win98 om at formatere under installationen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 23:41

Så vidt jeg ved, kører XP med både FAT32 & NTFS, mens Win98 med FAT16/32. Skaber dette problemer med partitioneringsskemaet eller er det et rent formatterings problem, man dermed skal tage hensyn til ?

Dette ønsker jeg gerne belyst i forbindelse med diskallokerings-layoutet.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 114 point
Dato : 06-05-05 23:46

Det er et rent formateringsproblem. Hvis du installerer XP med NTFS (vil jeg anbefale) vil win98 se partitionen som uformateret. Og så beder du den bare om at formatere til fat32 under installationen. Du mister alt på dit primære drev, men det kan jeg jo forstå du er klar over. Men ud over det skulle du ikke få problemer.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 23:59

hansen9.

[hør] Jeg glæder mig allerede til at skifte min gamle Compaq 200Mhz. 196Mb. RAM, 2+4+4+2 Gb. harddiske ud med en så 'moderne' ting som beskrevet

..tænk; den har også et CD-ROM drev

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 00:05

..øeh 2+3+3+2 er det selvfølgelig jeg har nu. Ellers passede regnestykket jo ikke

..jeg tror endda jeg kan genbruge de 2; 3Gb.'ere

26GB. hårdpladelager ........IALT !!!

Ren luxus

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 07-05-05 01:00

Du skriver:"Jeg vil gerne lægge XP på den, men skal slette XP igen om 2 mdr. grundet licensrettigheder, da min praktikplads 'låner' mig XP. Når praktikperioden udløber kan jeg beholde maskinen, men skal slette XP."

Hvorfor springer du du dog ikke XP over og går direkte til Win98 Se og spare dig selv for al det mas??? det erjo adskillege timer du spilder med styresystem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 09:55

Fordi vi bruger XP på min praktikplads og jeg bl.a. skal lave et instruktørkursus for medarbejderne i installation af div. dedikerede biblioteksprogrammer, alm. drift og vedligeholdelse, samt forbebyggelse og fjernelse af Virus, Spy- og Adware. Dette er nu engang nemmest, hvis man har hands-on det anvendte operativsystem. Til dagligt herhjemme bruger jeg Win98 SE, da det er langt mindre resurcekrævende og efterhånden også mindre fejlbehæftet

At jeg indstallerer XP (..og fjerner det igen) er faktisk et krav, for at jeg får lov at beholde maskinen, venligst sponsoreret af Københavns Komune.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 10:39

Så har jeg lige et andet forslag.
1 primær partition på 2 GB FAT 32 til win 98
1 primær part. på 5 GB FAT 32 ell NTFS til XP
1 logisk part. på resten FAT 32 til fælles lager
Når du smider XP ud har du stadig alle dine filer som kan tilgås fra din win 98
Du kan bruge denne diskette til parttionere med:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 11:44

Takker emesen, men det var nu også i dén retning mine tanker gik
..men jeg skal ikke have XP og Win98 SE installeret samtidig.

Det der gav mig et acceptabelt svar var Jorgen_ros pointering af, at NTFS på XP partion'en blot kunne formateres til FAT32, når Win98 SE skal 'på plads' igen

Resten af af skiven bliver formateret i FAT32

Det er data og ikke programmer der får hjemsted på de partitions, der ikke indeholder operativsystemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 11:46

Ps. Den overskyden plads på operativsystemets partition (C:), kan jo efter at XP er slettet og Win98 SE geninstalleret jo bruges til div. værktøjer og småprogrammer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 07-05-05 17:47

Molo> Velkommen i den moderne verden, der kommer jeg forhåbentlig også snart. Spørgsmålet er om strømforsyningen i en Compaq har kabler til så mange diske? Ellers har praktikstedet måske en disk mere du kan få

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 17:58

hansen9 -> Jeg kopierer bare data over på de partitions operativsystemet IKKE ligger på

Så har jeg derefter kun mine fire disks fra den gamle Compaq som back-up (- de 2 jeg evt. installere) Det 2 Mb. drev Win98 SE lå på tidligere bliver skrottet ! ...sammen med mit 'programdrev' = lagt i skuffen til bedre tider

Bare rolig... jeg finder sgu nok ud af det

Jeg har iøvrigt lagt back-up på nettet og en 'privat' server, så det går sgu nok al sammen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 17:59

Ps. Den 'nye' comp. er en : Fujitsu/Siemens

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 08-05-05 16:07

Held og lykke Molo. Kan du ikke lige komme med kontakten til det praktikjob en gang til?

Kommentar
Fra : molokyle