/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ophedet kondenstørretumbler
Fra : lukka
Vist : 899 gange
100 point
Dato : 06-05-05 23:13

Jeg har knap 1½ år gammel kondenstørretumbler, der efter ca. 20 min brug bliver ophedet og slå fra. Jeg har naturligvis tømt vandbeholderen, renset fnugfilteret og renset beholderen i bunden af maskinen (under bruseren i temmelig lang tid synes jeg), men den slår stadigvæk fra. Maskinen står i et forholdvis stort badeværelse, hvor vinduet næsten altid er åben. Nogen forslag til hvad der er galt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-05 23:16

Ja, at der er kommet fnug og nullermænd uden for tromlen, som så sidder og forhindrer at maskinen kan komme af med varmen, evt noget der samler sig ved varmelegemet.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-05 00:00

Eller også har nogen eller noget lukket for det kolde vand, der skal tilføres for at køle kondensatoren

Kommentar
Fra : lukka

Dato : 07-05-05 00:11

Der er ikke vandtilførelse til min kondenstørretumbler. Måske jeg skal prøve at skille maskinen ad og tjekke om der er nullermænd uden for tromlen...

Kommentar
Fra : USJ9

Dato : 07-05-05 00:15

Har du tjekket om den lille slange bag på maskinen evt. har løsnet sig. Har prøvet noget lign. men min slog også fra og var fyldt med vand ved beholderen i bunden. Det viste sig, at en lille studs/slange bag på maskinen, helt nederst havde løsnet sig, hvorved vandet ikke blev ledt op til vandbeholderen, og maskinen blev varm. Ellers er det muligt fnug/og andet som forhindre maskinen i at komme af med varmen. Skidtet skal jo helst renset hvergang man bruger det. Ps så vidt vides tilføres der ikke koldt vand til en kondenstumbler.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-05-05 00:17

Det er ikke alle tumblere der skal have tilført koldt vand til kondensatoren. Er kondensatoren renset (er det den du kalder beholderen i bunden?) Bag på maskinen sidder der muligvis en luftkanal, som kan skrues af, der kan godt være meget uldent her, prøv om du kan rense . . . og husk lige at trække stikket ud først, bare for god ordens skyld. Der er jo også den mulighed at overhedningssikringen er defekt og skal skiftes. Det er ikke nemt at reparerer husholdningsmaskiner pr. mail, men det skal jo prøves først inden man ringer til en servicemand . . . det koster jo!

god lyst
ole

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-05 00:17

Den, der er "indbygget" i min feriehus-Zanussi, gør. Jeg checkede ved at lukke for det kolde vand, og den blev temmelig varm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 12:08

Blæseren kan også være tilstoppet - fnuller mellem vingerne.