/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Hjemmesidemarkering for opdatering
Fra : kandu
Vist : 572 gange
240 point
Dato : 06-05-05 21:25

Kan man lægge et eller andet på sin hjemmeside, således, at den, der logger på, kan se, at hjemmesiden er opdateret, og hvor den er opdateret, siden vedkommende sidst åbnede hjemmesiden? En fremhævet tekst på menulisten, noget, der blinker eller hvad ved jeg. Noget lignende som mails i indbakken, der er fremhævede, når man ikke har åbnet dem.
Den er lidt svær, men det ville være rart, når man åbner en hjemmeside, at man kan se, at den er blevet opdateret eller ej, siden man sidst åbnede den, så man ikke behøver at lede efter ændringer på hele siden, specielt hvis der ikke er nogen opdateringer! Jeg kender indsættelse af opdatering i FrontPage, men man kan jo ikke huske, om man har set på den efter den opdateringsdato, man kan se på den måde. Det skal hjemmesiden kunne huske for den besøgende.

jdyrholm@get2net.dk

Accepteret svar
Fra : Spirillen

Modtaget 250 point
Dato : 06-05-05 21:38

Hej
Prøv den her side
http://www.50script.com/html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 21:40

Kode
<html>
<head>
<title>Sidst opdateret...</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="description" content="Opdateret">
<meta name="keywords" content="opdateret">
<script type="text/javascript">
<!--
monthStrings = new Array("januar","februar","marts","april","maj", "juni","juli",
"august","september","oktober","november","december" );
weekStrings = new Array("søndag", "mandag","tirsdag","onsdag",
"torsdag","fredag","lørdag");

function appendZero(number)
{
if (number < 10)
return "0"+number;
else
return number;
}

today = new Date(document.lastModified);
document.write("Opdateret");
if (today != null & today.getTime() > 0)
{
day = today.getDate();
year = today.getYear();
hours = today.getHours();
minutes = today.getMinutes();
if (year < 2000)year += 1900;
document.write(" "+weekStrings[today.getDay()]);
document.write(" d. " + day + ".");
document.write(" "+monthStrings[today.getMonth()]);
document.write(" " + year);
document.write(" kl. " + appendZero(hours) + ":" + appendZero(minutes));

}
else
document.write(" på et ukendt tidspunkt");
//-->
</script>
</head>
<body>
<div>
Her står resten af koden på din side ;-)
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 21:41

Ja, i Frontpage går du bare i indsæt og vælger "dato og klokkeslet". Bagefter kan du så formatere skriften. Du kan lave den stor, eller fremhævet. Jeg tror ikke du får den til at blinke. Men dato og klokkeslæt vil automatisk ændre sig hver gang du gemmer siden.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 21:47

Undskyld, det lød jo for nemt i forhold til Molo - hvorfor gøre det nemt når det kan gøres besværligt
Molo's løsning er bestemt brugbar, men hvorfor bruge Frontpage for at kode sig ud af det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 21:49

Hvid du vil bestemme; hvor og hvordan opdateringstidspunktet på siden skal vises ? Indsætter du blot javascriptet <script style="text/javascript"> ... </script> koden i <body> .. </body> og styrer evt. font og så videre.. med CSS2.

Skal du bruge mere funktionalitet end dette script ? Så må du ty til cookies og/eller PHP, ASP, Perl, SHTML eller anden CGI ...altså Serverside programmering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 22:08

Hvad er der galt med dette, som "Spirillen" fandt
Kode
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!-- Dette scriptet og mange andre kan du hente på http://www.50script.com/html -->
<!--
document.write("Sist oppdatert " + document.lastModified)
// -->
</script>

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 22:48

Æh, er vi ikke enige om at dette er et Frontpage spørgsmål?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 23:13

emesen -> Intet. Jeg udmasker blot oplysningerne fra objektet og skriver teksten på Dansk

hansen9 -> I pricippet kan al kode lade sig implementere via Frontpage. Man er blot ikke sikker på hvor 'kønt' resultatet bliver, da Frontpages som oftest vil 'lege' med

..uanset om koden er HTML, XHTML, SHTML, CSS, javascript, VBscript, PHP, ASP, Perl osv..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-05 23:20

..øeh glemte jeg : XML, XSL, XSLT, XLS-FO, XPATH, XQUERY, XLINK, XPOINTER, DTD skemaer, Schema, XFORM, SOAP, WSDL, RDF, RSS, WAP, WMLScript ...og hva' nu alle de dersens WEB programmeringsting hedder.

For slet ikke at snakke om redigering af : Visual Basic, Java, Shockwave Flash osv...

Frontpage er i bund og grund blot endnu en 'smart' editor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 23:25

Jo da - men der kan jo også lægges kode ind i FrontPage (html visning)
Dette er lige lagt ind i FrontPage fra http://www.50script.com/html
Og kan ses her:
http://www.hirsenet.dk/opdateret.htm

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 06-05-05 23:28

Molo> Du MÅ have glemt nogle.........! Men tak for at du sætter smart i ' ' når vi snakker Frontpage. Jeg synes bare når det er et Frontpage-spørgsmål, at man skal bruge det enkle menupunkt i Frontpage der selv klarer resten.
Og så kan alt kode bestemt ikke implimenteres i Frontpage. Jeg har ikke prøvet at lægge din lange kode ind, men jeg er overbevist om at resultatet vil blive anderledes end forventet.
Hvor er notepad dog en dejlig opfindelse.......

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 08-05-05 12:02

Fet ser ikke ud til, at I har forstået det helt rigtigt. FrontPage's opdateringsfunktion kender jeg, men den siger jo kun til brugeren, hvornår den er opdateret sidst. Det, jeg gerne ville ha' er, at brugeren af min hjemmeside kan se på en eller anden måde, om min hjemmeside er opdateret siden han var på sidst, alså hjemmesiden skal kunne kontrollere for alle brugere, om opdateringen er efter den sidste logon. Så er man jo fri for at se på siden nogen steder, hvis man, når man logger på, får et signal af en eller anden art, der siger, at siden er opdateret/ikke opdateret, siden den pgl. brugers sidste logon.
Det er måske for meget forlangt??
jørgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 12:12

Jeg kan godt se hvad du vil - så bruger ikke skal surfe alle siderne igennem for at opdage at der ikke er lavet noget nyt siden han sidst var der. Nogle forum bruger denne måde eks. http://www.din-debat.dk/phpBB2/index.php
hvor der står "vis indlæg siden sidst" (det kan nok kun ses når man er logget ind).

Men hvordan du kan gøre...................jeg melder pas.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 14:32

Du kan evt. lave denne funktionalitet med cookies og PHP, men dette giver ingen 'garanti' for at klienten IKKE sletter sine cookies ..og så er man lige vidt

Du mkan også lave en database over IP'ere der er logget ind og anden statistik, men igen ; PHP, ASP, Perl eller anden CGI ..og det er måske lige lovlig meget forlangt af os brugere der abonnerer på : FrontPage Spørgsmål

Spørg evt. i :

1.) http://www.kandu.dk/dk/emne/30801
2.) http://www.kandu.dk/dk/emne/30817
3.) http://www.kandu.dk/dk/emne/30812
4.) http://www.kandu.dk/dk/emne/30822

..eller noget ???

PHP fora lavet med : http://www.phpbb.com/ ..som : http://www.din-debat.dk/phpBB2/portal.php

..har denne mulighed som en del af service'n

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kandu

Dato : 08-05-05 16:40

Tak for svaret Spirillen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 17:18

Er det for meget at spørge; hvilken løsning du brugte på Spirillen's URL henvisning kandu ?

Det kunne være de der købte svaret kunne være interesserede ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 17:26

Han har forhåbentlig ikke brugt den jeg brugte.............den viser bare dagen idag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 17:46

..nemlig emesen ...men det var jo ikke dét der oprindeligt var efterspurgt; så svaret undre mig lidt ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 17:48

..om ikke andet kostede det mig lige 24 point at tjekke (..det evt.) svar

Fremover hænger jeg på hér i spørgsmålet af ren og skær nysgerrighed ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 09-05-05 10:16

Hej Spirillen, Molokyle og emesen.
Det er mig, som ikke forstår at bruge Kandu rigtigt! Jeg kom til at trykke accept på spirillen, det var en fejl, for jeg har ikke kunnet finde noget, jeg kan brugt. Undskyld,
Emesen har forklaret tydeligt, at han forstår, hvad det er, jeg vil, men melder desværre pas.
Molokyle skriver meget, men det går over min forstand. Jeg har brugt for en færdig løsning, som kan lægges direkte ind på min hjemmeside, uden at jeg nødvendigvis forstår, hvad der sker.
Hvis du kan det, Molokyle, så send noget til mig, og forklar mig lige, hvordan jeg sikrer mig, at du får dine velfortjente point.

Kandu (jdyrholm@get2net.dk)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-05-05 12:20

Kode
<script type="text/javascript">
<!--
monthStrings = new Array("januar","februar","marts","april","maj", "juni","juli",
"august","september","oktober","november","december" );
weekStrings = new Array("søndag", "mandag","tirsdag","onsdag",
"torsdag","fredag","lørdag");

function appendZero(number)
{
if (number < 10)
return "0"+number;
else
return number;
}

today = new Date(document.lastModified);
document.write("Opdateret");
if (today != null & today.getTime() > 0)
{
day = today.getDate();
year = today.getYear();
hours = today.getHours();
minutes = today.getMinutes();
if (year < 2000)year += 1900;
document.write(" "+weekStrings[today.getDay()]);
document.write(" d. " + day + ".");
document.write(" "+monthStrings[today.getMonth()]);
document.write(" " + year);
document.write(" kl. " + appendZero(hours) + ":" + appendZero(minutes));

}
else
document.write(" på et ukendt tidspunkt");
//-->
</script>

Ovenstående kode kopierer du og indsætter i dit HTML dokument, hvor du vil have opdateringstidspunktet vist.
Når så filen med HTML dokumentet ændre tidsstempel (opdateres) huskes og vises dette tidspunkt på Websiden.

Point er i denne forbindelse ligegyldige. Nu har du jo 'foræret' dem væk

Det vigtigste er at andre ..mod betaling (Du får returpointene naturligvis. Dog højst 50% = 120 igen.) kan læse en løsning der giver mening i forhold til spørgsmålets overskrift og spørgsmålsformuleringen.

For at ændre tekststørrelse, baggrundsfarve, tekstfarve, cursor udseende, placering, osv... på opdateringsoplysningerne, må du benytte CSS : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

Man laver en container rundt om scriptkoden med et span element :

Kode
<span style="background-color:#000000; color:#ffffff; font-size:75%;">
.
</span>

..men der er uendeligt mange muligheder. Du kan benytte en class selektor en id selektor, et inline stylesheet (som eksemplet ovenover), et importeret stylesheet eller et externt stylesheet. Du kommer nok til at 'boge' den lidt i CSS

Læs mere om Webdesign her : http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 09-05-05 23:52

Til Monokyle
DU HAR RET, at jeg er skyld i, at andre køber noget, der ikke kan bruges, er flovt for mig. Pointene er ligegyldige, skriver du, men jeg prøver at finde en måde at gi' dig dem på. Peter Bryldt har skrevet til mig, at han har fået 240 ufortjente point, som han sender tilbage, dem skal du da ha'.
Jeg sender dig her mit menupanel, og hvis du gider lægge det, du har lavet, ind på det rigtige sted (øverst i panelet),
og sende det til mig, enten. på email eller svar her på siden, kommer du med i min aftenbøn!
**************************************************

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 6.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Contact</title>

<meta name="Microsoft Theme" content="blends 1111, default">
</head>

<frameset cols="261,100*">
<frame name="indhold" target="hovedramme" src="Menuliste.htm" marginwidth="3" scrolling="auto" marginheight="3" target="hovedramme">
<frame name="hovedramme" src="Joergens%20Hjemmeside.htm" scrolling="auto" target="hovedramme">
<noframes>

<a href="http://www.freefind.com/">Website search technology courtesy FreeFind.com</a>

<FORM ACTION="http://search.freefind.com/find.html" METHOD="GET" target="hovedramme">
<FONT size=1 face="arial,helvetica" >
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="id" VALUE="32236790">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="pageid" VALUE="r">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="mode" VALUE="ALL">
<INPUT type="HIDDEN" name="n" value="0">
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="query" SIZE="15"><small>
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE=" Find "><br>
</small>powered by <A HREF="http://www.freefind.com">
FreeFind</A></font></FORM>

<body>

<p>
Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke.</p>

</body>

</noframes>
</frameset>

</html>

****************************************

Min hjemmeside hedder www.jdyrholm.dk, jdyrholm@get2net.dk

Dummerniklen Jørgen (Kandu)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-05 10:00

Hm... mystisk at din kode overhovedet virker ! target="hovedramme" er ikke en attibut i <frame> markøren. target bruges i forbindelse med rammer kun i anchor markøren ( <a> ... </a> ) for at angive hvilken ramme linket skal loades i. værdien af target skal da stemme overens med den aktuelle rammes 'name' attribut : http://www.w3schools.com/html/html_frames.asp

Du har indsat scriptet i Menuliste.htm, men enten skal det placeres mellem <head> .. </head> (..giver samme effekt som nu, men er korrekt) eller i <body> ... </body>. Jeg vil foreslå du placerer det umiddelbar efter den indledende <body> markør eller i en <tr><td> ... </td></tr> i din tabel. Lav så en <span> ... </span> container uden om scriptet og lav din formatering (farver, skriftstørrelse, font osv..) i span's style="..." attribut.

Hvilke værdier du kan bruge til dette : color, background-color, font-size, font-family, osv... kan du læse meget mere om her : http://www.w3schools.com/css/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-05-05 10:09

Ps. i din style="..." attribut i span elementet kan du evt. lave en kant rundt om opdateringsoplysningerne for at adskille indholdet fra dine links. brug CSS's boxmodel : http://www.w3schools.com/css/css_border.asp

Måske det var en idé at studere lidt CSS ?

http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kandu

Dato : 27-11-05 23:02

Til Molokyle.
Jeg tror, vi taler forbi hinanden, eller du besvarer et andet spørgsmål, end jeg har stillet. Jeg er ikke for klog, men jeg skal prøve at formulere det, jeg gerne vil.
Min hjemmeside (www.jdyrholm.dk) er lavet i Frontpage. Jeg vil gerne dele den i afsnit, der kan opdateres af forskellige personer (et bestemt afsnit pr. person (adgangskode)). Forstået sådan, at f. eks. 10 personer kan opdatere hver deres afsnit, og kun det.

Jeg har emailadresse dyrholm@4syd.dk, den er blevet rettet et par gange, det er nok delvis derfor, der går kludder i det.
Kan du løse det, eller fortælle, om det overhovedet kan lade sig gøre i FrontPage, og i så fald hvor jeg kan finde en opskrift, vil jeg gerne give dig en masse point, jeg ved bare ikke hvordan, det må du også fortælle mig

Kandu (novicen)