/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98 kæmpe skrivebord
Fra : jakjoe
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 06-05-05 15:10

Der er sket et eller andet med mit skrivebord, efter at jeg har kørt Scandisk i fejlsikret tilstand.

Ikoner og Explorer er kæmpe store.

Jeg har forsøgt at ændre i "Egenskaber for skærm"...men når jeg trykker "Anvend" spinger indstillingen tilbage til 640/480 pixel, selvom jeg vælger noget andet.

Det er garanteret nemt at finde ud af....når man ved det !!!

Jeg ved det ikke, så du må gerne hjælpe mig.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-05-05 15:14

..

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 15:18

sygate> Er det for at hjælpe ?? Så skiv lige lidt mere.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:20

Har du forsøgt at genstarte?
Tokeren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 15:22

Jeg har brugt "genstart" og lukket helt ned...intet bliver ændret.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:28

inde under egenskaber for skærm kan du klikke på fejlfinding. Så kommer der et hjælp/support-vindue op. Her er nævnt en række problemer og den ene hedder "Jeg kan ikke indstille skærmopløsningen til mere end 640 x 480 med 16 farver" hvis du klikker der, så foreslår de en måde at løse problemet på. Prøv det.
MVH Tokeren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 15:35

Der er 6 faneblade...og ingen af dem har noget med hjælp eller support.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-05-05 15:36

Øhhh. Nej desværre ikke. Ville bare følge med i spg. til eget brug. Sorry for den sølle hjælp

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-05-05 15:38

Hejsa
installer skærm driver igen.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 06-05-05 15:38

Prøv at kontroller din skærmdriver

Sygate, du behøver ikke skrive noget for at følge tråden, bare se at fluebenet er der og tryk send indlæg, så får du mails og du har ikke afsendt "unødige" mails med et tomt indlæg

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:39

du klikker egenskaber for skærm/fanen indstillinger/ikonet fejlfinding; det er det ikon du skal klikke på...

men det den finder er flg. (jeg har kopieret og indsat nedenunder)

Er den rigtige skærm valgt i skærmindstillingerne ?
Kontroller, at den rigtige skærm vises i Egenskaber for skærm. Hvis der er valgt en forkert skærm, kan Windows muligvis ikke udnytte alle skærmens funktioner, og dine muligheder for at vælge skærmopløsning kan være begrænsede.

Sådan kontrolleres valget af skærm

Åbn Egenskaber for skærm i Kontrolpanel.
Klik på fanen Indstillinger, klik på knappen Avanceret, og klik derefter på fanen Skærm.
Den skærm, der er valgt til computeren, vises under Skærmtype.

Klik på Egenskaber, hvis den rigtige skærm ikke vises.
Klik på fanen Driver, og klik derefter på Opdater driver.
Klik på Installere fra en liste eller en bestemt placering, og klik derefter på Næste, når guiden Opgrader hardware er startet.
Klik på Søg ikke. Jeg vælger driveren, der skal installeres, og klik derefter på Næste. Der vises en oversigt over skærmproducenter og -modeller.
Klik på producenten af skærmen i Producent, og klik derefter på modelnavnet i Modeller. Klik på (Standardskærmtype) i Producent, og vælg den mest kompatible indstilling for skærmen i Modeller, hvis skærmen ikke findes på listen.
Klik på Næste, og klik derefter på Næste igen.
Bemærk!

Klik på Start, klik på Kontrolpanel, klik på Udseende og temaer, og klik derefter på Skærm, hvis du vil åbne Egenskaber for skærm.
Løser det problemet at vælge den rigtige skærm?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-05-05 15:47

Hej jakjoe. tokeren har fat i noget af det rigtige. Højreklik på skrivebordet, vælg egenskaber, så kommer du ind i Egenskaber for Skærm. Der er et faneblad der hedder Indstillinger, vælg dette. På dette er der er punkt der hedder Fejlfinding. Kald denne, så er den der. Men hvis du ikke kan finde den, kan jeg lige prøve at kopiere den og vise den her. Øjeblik.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 15:48

Når du er færdig med forsøget fra tokeren.
Så prøv lige at rulle din win 98 ind oveni den eksisterende.
Dine filer og programmer forsvinder ikke.
Du har sikkert "tabt" en driver til dit skærmkort.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 15:49

Tokeren> Er det Windows 98 du har ??
Jeg kan ikke lige se det du skriver....desværre.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-05-05 15:50

Citat
Er den rigtige skærm valgt i skærmindstillingerne ?
Kontroller, at den rigtige skærm vises i Egenskaber for skærm. Hvis der er valgt en forkert skærm, kan Windows muligvis ikke udnytte alle skærmens funktioner, og dine muligheder for at vælge skærmopløsning kan være begrænsede.

Sådan kontrolleres valget af skærm

Åbn Egenskaber for skærm i Kontrolpanel.
Klik på fanen Indstillinger, klik på knappen Avanceret, og klik derefter på fanen Skærm.
Den skærm, der er valgt til computeren, vises under Skærmtype.

Klik på Egenskaber, hvis den rigtige skærm ikke vises.
Klik på fanen Driver, og klik derefter på Opdater driver.
Klik på Installere fra en liste eller en bestemt placering, og klik derefter på Næste, når guiden Opgrader hardware er startet.
Klik på Søg ikke. Jeg vælger driveren, der skal installeres, og klik derefter på Næste. Der vises en oversigt over skærmproducenter og -modeller.
Klik på producenten af skærmen i Producent, og klik derefter på modelnavnet i Modeller. Klik på (Standardskærmtype) i Producent, og vælg den mest kompatible indstilling for skærmen i Modeller, hvis skærmen ikke findes på listen.
Klik på Næste, og klik derefter på Næste igen.
Bemærk!

Klik på Start, klik på Kontrolpanel, klik på Udseende og temaer, og klik derefter på Skærm, hvis du vil åbne Egenskaber for skærm.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:51

windows xp... kan du slet ikke se det jeg skriver?!

Tokeren

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:52

Arne J, det er jo lige hvad jeg skrev..men står i en grå boks...hvordan gjorde du det?
Tokeren

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 15:53

emesen> Nu skal jeg lige trække vejret og synke mundvandet .
Jeg aner ikke lige hvad jeg har af sådanne fine ting, men jeg må finde det frem.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 15:58

H-klik på denncomp>egenskaber>hardware>enhedshåndtering>er der gule ! >
hvad står der når du trykker på [+] ud for skærmkort

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 06-05-05 16:04

hej Tokeren prøv at se www.kandu.dk/dk/faq.asp "læs" til du kommer til bunden
ved godt at rigtige mænd ikke læser faq før det er MEGET nødvendigt

Og jakjoe hvilket skærmkort taler vi om, har du skiftet det ?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:04

Skrærmkort er 3dfx Voodoo3.

Gule hvad ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:04

Ok Jakjoe - så ta'r vi det stille og roligt.
Så inden du får flere råd herfra mig. fortæller du hvor langt du er nået og hvad du har prøvet.
Tag det helt roligt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-05-05 16:08

tokeren -> Undskyld, men jeg sad og lavede min kommentar samtidigt med dig. Havde jeg set din kommentar havde jeg ikke sendt min egen, der er jo ingen grund til at gentage hinanden.

M.h.t. den grå kasse, kaldes det et citat, du kan læse om det under "Kom godt igang".

Venlig hilsen Arne

P.S.: Såvel du som jeg bruger XP og ikke 98, så vores hjælp er nok ikke meget værd

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 06-05-05 16:10

ja, så skal der tænkes tilbage, emesen, ret mig hvis jeg tager fejl er Voodoo3 ikke multimedia (mappen) ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:12

Hvis du har set de billede i enhedshåndtering hvor der ud for skærmkort står 3dfx Voodoo3 så ville du også have set de gule markeringer hvis der var nogen.
.
Har du den CD som hører til dit Voodoo skærmkort og har du din win 98 CD

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:14

Foreløbigt tager jeg det roligt

Udover forsøget med at ændre skærmindstilling, har jeg ikke gjort noget.

Jeg sidder med 2 stk. Compaq QuickRestore , hvor de skriver at den sletter alle informationer på harddisken og formaterer den.

Så har jeg en anden Recovery CD , som også fulgte med ved modtagelsen af denne "medarbejder PC". Der står Compac Presario 7931 (Image1) og MSoffice+HP Deskjet 970+ HPLaserJet1100.

Denne recovery CD ...kan man læse noget uden at den begynder at smide ting ind på computeren ??? Jeg har aldrig turde smide den i drevet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:14

computersmeden - min hukommelse kan ikke svare dig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:16

Jakjoe......................................................brems...........du må ikke køre noget lige nu

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:18

Jeg kører ingenting....det kræver stor overvejelse, hvis jeg skla gøre det.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:28

Citat
Jeg sidder med 2 stk. Compaq QuickRestore , hvor de skriver at den sletter alle informationer på harddisken og formaterer den.

Ja - den sletter alt hvad du har liggende og gør den til en helt ny Compaq
Citat
Så har jeg en anden Recovery CD , som også fulgte med ved modtagelsen af denne "medarbejder PC". Der står Compac Presario 7931 (Image1) og MSoffice+HP Deskjet 970+ HPLaserJet1100

Denne CD har drivere med til dine printere og den har programmer med, også denne vil slette og gøre den til en ny comp
Det du mister er dokumenter og programmer som er lagt ind senere .
Måske kan du gøre sådan:
Start>og vælge windows update

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:29

Opdater driver...er det ufarligt ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:40

Ja det er ufarligt at opdatere drivere og de drivere kan ligge på de CD'er men er måske pakket ned så du ikke kan nå dem.
Når du lægger en af dine recovery-CD i og lukker skuffen så læs godt inden du siger ja til noget, men normalt vil den kun indstallere når comp startes med denne CD
Så prøv bare at opdatere driveren - og jeg gætter på at det er den "personale CD" der skal bruges.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:40

Kører lige en Windows update.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:43

emmesen> Jeg gætter også på den CD, hvor der står til genetablering af HjemmePC setup....men den venter jeg med længst muligt

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 16:45

OK

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 16:46

sorry ikke emme men kun eme

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 17:05

Windows update...ingen ændring.

Driver update...har jeg nu dummet mig ??...nu et det blevet til Standard PCI grafik-kort.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-05 17:23

Det er ikke så galt.
Men det kan være at driveren til dit voodoo kort ligger på comp
I enhedshåndtering>tryk på + ud for skærmkort>er der kun det standard pci>
så h-klik på det kort og vælg egenskaber>fanen driver>opdater driver>
Nu kan jeg ikke lige huske hvad det hedder men noget med jeg vil selv vælge/finde driver>vis alle drivere>rul ned til voodoo (som vist også hedder noget andet)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 17:26
Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 17:33

Bryder lige ind - for nu begynder det at blive interessant.

Har i årevis haft det samme problem ved formatering af "gamle maskiner"
Ved installation af win98 fungerer alt blot ikke skærm.
Altid 2-16 farver og dårlig opløsning.
Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af hvorfor, men jeg plejer at installere et optimeringstool til win (husker ikke lige hvilket) som gør at man kan gå ind og rette alle skærm og desktop-indstillinger.
Disse tools har åbenbart så stor "magt" at når man retter skærm o.lign. der så bliver den der.
Jeg skal lige sætte tænkeren igang med hvilke tools det er.
Har for nyligt haft samme problem med en IBM hvor INTET var udskiftet men ved formatering lavede den nøjagtig det samme. Og der var alt originalt incl. skærm.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 17:37

Problemet er løst

Skal lige prøve noget, og kommer med svar lidt senere.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 17:38

Jeg har også været oppe at slås med dette problem et par gange.
Og har heller ikke altid kendt løsningen og måtte til tider indstallere om.
Dejligt med lidt flere på banen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 17:38

Ja lad os få løsningen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 17:40

Vi venter spændt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 17:43

Har imellemtiden fundet lidt tools frem.

Jeg har enten brugt xqsetup eller fixit eller jv16, men hvilket ved jeg ikke - måske en kombination.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:05

Fulgte emesen´s råd...fandt driver under 3dfx Interactive, Inc, og der var 2 muligheder en 2000 og 1999.
Jeg valgte 1999 fordi jeg mener at det var det der stod inden min ændring.

Og så var det bare helt ok.

Nu undrer jeg mig lidt over hvorfor jeg nu kun kan finde 1 driver opdatering, når jeg vil gentage "spøgen".
Det er vel filer der ligger på min comp. ?

Vil ikke gøre forsøget med at sætte standard driver ind, og så prøve en gang til.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 18:14

Jeg tror det har noget at gøre med at win98 ikke finder den rigtige driver ved installation på trods af at den er der.
Derfor skal der lidt mærkelige løsninger til før det virker.
Det er det jeg også har gjort med diverse tools.
Microsofts veje er mærkelige.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:18

refi> Der er ikke lavet nogen ny installation !!

Det gik bare i udu efter Scandisk i fejlsikret tilstand.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 18:25

Jo men netop derfor.
Driveren må jo have været der hele tiden - win98 fandt den bare ikke og skulle hjælpes på vej

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 18:36

Tja - det er ikke altid helt logisk, når der skal rettes i windows.
Men hvis du laver scandisk m/reparation kan den jo der udskifte driveren.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:40

Ok....men driveren så da ikke ud til at være skiftet !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 18:42

Mystik mystik.....

Men godt det lykkedes.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 18:43

refi> Jeg prøver på at forstå problemet.

Er driveren passiveret eller noget i den stil , når man er i fejlsikret tilstand ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-05 18:49

Jeg tror det er et af den slags problemer du ikke kan finde en logisk løsning på.
Men af erfaring har jeg da lært at det sker for mig hvergang jeg installerer win95 eller 98.
Så må de "hårde" metoder bare i brug - og det løser næsten hvergang problemet.
Noget tyder på at de "gamle winsystemer ikke var/er så gode til at sætte sig selv op.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 19:12

I fejlsikret tilstand indlæses der et minimum af drivere, fordi drivere tit er årsag til fejl.
Dog kan der indlæses og ændres i drivere når der køres i fejlsikret tilstand.
Skærmkort og skærm køres også med en slags univesaldriver i fejlsikret tilstand.

Godkendelse af svar
Fra : jakjoe

Dato : 06-05-05 19:38

Tak for svaret og hjælpen <emesen> !!

dk> Også 100 til dig, fordi du havde det rigtige svar !!
Men da jeg aldrig har rodet med drivere og deres måder at opføre sig på, gik jeg lidt kold på dit forslag. Men den var god nok.

Og tak til alle der kom ind med forslag.

mvh
jakjoe