/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan tager man "billede" af skærm?
Fra : Sygate
Vist : 1802 gange
44 point
Dato : 06-05-05 14:11

Hvordan tager man et billede af skærmen som axelbjarne anbefaler her:

http://cando.dk/dk/tip/11273

Og i det hele taget er det jo meget rart at vide.

Iøvrigt axelbjarne: Tak for dine gode MS tips. Jeg bruger dem flittigt

Accepteret svar
Fra : tokeren

Modtaget 54 point
Dato : 06-05-05 14:21

Hej Sygate,
du klikker på ctrl + print screen når du er ved den side du skal tage et billede af. (ved mit tastatur er print screen forkortet til prt scr) derefter åbner du et worddokument og klikker indsæt.
så har du taget et billede af skærmen og kan gemme det.
Tokeren

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 06-05-05 14:22

Det er jo meget simpelt:

Ctrl + Print Screen (trykkes samtidig), og så kan dumpet indsættes på en side i f.eks. et Word-dokument.

Bemærk: der sker ikke umiddelbart noget synligt ved at trykke Ctrl + Print Screen, men skærmbilledet er gemt midlertidigt i baggrundshukommelsen.

/Frank

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-05-05 14:24

Hej Sygate.
Når du har det skærmbillede fremme du ønsker at printe eller gemme, så trykker du på den knap på dit tastatur som hedder "Print Screen" eller noget lignende, den er typisk oppe for oven sådan lidt til højre på tastaturet.
Herefter åbner du et program, f.eks "open office" eller et eller andet tegneprogram.
Så går du ind i "Rediger" og vælger "Sæt ind" og fluks har du et billede af den skærm som var fremme, da du trykkede på "Print Screen".

God fornøjelse
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-05-05 14:28

Hejsa... lige et lille hint
Hvis du holder "Alt" tasten nede og trykker "Prt Scr" (Print Screen tasten), så er det KUN det aktive vindue som kopieres til clipboard. Du indsætter så i f.eks Word ved at trykke "Ctrl" og "V" tasterne ned (Ctrl+V) eller vælger indsæt fra menuen.
Hygge...
Søren
NB: Ved hele skærmbillede, så er det nok bare at trykke på "Prt Scr" (Print Screen tasten).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-05-05 14:30

NB: Microsoft Windows shortcut keys (inkl Office pakken)
http://piglet.ex.ac.uk/pallas/faq/winkeys.html

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 06-05-05 14:37

Jeg bruger screenhunter, den klarer det hele selv. Find den på google, den er gratis.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 14:37

Print screen tager et billede af hele skærmen.
Ctrl+printscreen tager et billede af hele skærmen.
Alt+printscreen tager et billede af det aktulle område/vindue.
Hvis det sættes ind i eks. PowerPoint så kan det beskæres med værktøjet XX,
som du finder sådan:
h-klik på værktøjslinien>tilpas>kommandoer>tegning>næsten nederst i højr side er beskærværktøjet>træk det op på værktøjslinien og slip når du ser en lodret sort streg.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 06-05-05 14:58

Jeg kan altså ikke se nogen forskel på de 3 forskellige metoder overhovedet.

Jeg har prøvet dem med kandu, hotmail og www.thebestpageintheuniverse.com

Alle 3 resultater var ens uanset om jeg trykkede:

crtl + PrtScr

Alt + PrtScr

PrtScr

?

Den med "kun det aktive vindue" er jeg ikke helt med på.?

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:04

Hvis alle dine billeder fylder hele skærmen, så vil du heller ikke kunne se nogen forskel. Men hvis f.eks et af dine vinduer ikke fylder hele skærmen, så kan du jo se et af de andre du har åbnet, det ligger placeret bagved. Når du så klikker de forskellige muligheder, så burde du se forskellen.
mvh Tokeren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 15:08

Så prøv lige:
start Powerpoint > ok >tryk Alt+printscreen>ok>sæt ind>nu ser du kun det lille vindue hvor du skulle vælge.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-05-05 15:12

Tak for svaret allesammen. Nu tror jeg at jeg fik fat iden

emesen: Jeg har desværre ikke PP.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 06-05-05 15:13

Velbekom og selv tak.
mvh Tokeren