/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
onkel eller farbror ??
Fra : gamle61
Vist : 1420 gange
100 point
Dato : 05-05-05 20:49

læser idag på forsiden af billed-bladet at "onkel joakim udtaler" - og nu er det at jeg ikke fatter en meter mere , jeg mener at prins joakim er bror til kr. prins frederik og som følge deraf vil være farbror til den lille nye - hvis man begynder at rode rundt i begreberne om familie forhold ender det vel med at ens far også er fætter til min mor - er der ikke rene linier for hvordan familien danmark er bygget op - håber i kan lave lidt orden i roderiet - på forhånd tak - m.v.h. gamle 61

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-05-05 20:53

Betegnelsen onkel eller farbror er der nok ikke nogen fast regel for.

http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 05-05-05 21:01

var inde og læse dit link - synes stadig det er noget rod - min fars søster er min faster og hendes mand er min onkel - hvis også min fars broder både er min farbror og min onkel og han ved et tilfælde også var bøsse - ville jeg så der have to onkler og hvad var der galt med de gamle normer , siden der er pillet ved dem - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 05-05-05 21:04

en tanke har slået mig - er der lavet om bare for at lave om , uanset om det er godt eller skidt der kommer ud af det - m.v.h. gamle61

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-05 21:04

Min mor's søster er min moster, og hendes mand er min onkel.
Onkler har ikke blodbånd i familier.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 05-05-05 21:17

Det gælder vel stadig, at fars bror er farbror, mors bror er morbror, onkel er en moster/fasters mand. Men onkel er ligeledes en fællesbetegnelse for alle tre.
Det korte af det lange er vel, at det lyder lidt sjovere med onkel joakim... eftersom det refererer til Anders And's onkel... Det er vel derfor de har valgt det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-05 21:22

Ja det er nok muligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 21:36

Jo, der er orden:
Barnets fars bror er farbror.
Hvis det drejede sig om barnets fars, søsters mand, er det onkel.

Og der hersker samme forvirring når man taler svoger/svigerinder ( af svigerfamilie)
En svoger/svigerinde er ens ægtefælles bror/søster, men det bruges også fejlagtigt om brødre/søstres ægtefæller.

Og grunden til de flydende regler, er såmænd at de fleste ikke kan finde ud af det

Nøjagtig som når et ord tillades stavet på flere måder, fordi ingen har lært/kan finde ud af at stave rigtigt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 05-05-05 21:44

Tak for svaret emesen.og det blev dig blandt de mange meninger for at du svarede klart "onkler har ingen blodbånd i familien" hvilket var hvad jeg selv er lært til at forstå
jeg er således blevet støttet i at det jeg har lært er rigtig , og så må de andre sgu snakke bagvendt alt det de har lyst til , og du får ønsket om en fortsat go' sommer - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-05 21:57

Da jeg var knægt (for 65 -70 år siden) Havde jeg en kammerat som tit holdt ferie hos onkel og tamte! Hvordan mon han var i familie med dem?
I min familie hed det : Morbroder, tante. Moster og onkel. Faster og onkel, farbroder og tante. Men jeg er da sikker på at have hørt flere gange at nogen har besøgt onkel og tante!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-05-05 11:19

Valde - jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke at onkel og tante er gift med hinanden.
Farbrors eller morbrors kone er tante...........men lidt usikker her.