/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sygedagpenge ved operation
Fra : alma
Vist : 2319 gange
50 point
Dato : 05-05-05 18:42

Er man berettiget til sygedagpenge/løn under sygdom, eller skal man bruge sin ferie, når man skal have foretaget en operation som ikke er nødvendig for at man kan passe sit arbejde, fx rettet en skæv finger, der er generende i dagligdagen?
Hvis svaret er ja, bør man så indrage sin arbejdsgiver i planlægningen, så vidt det er muligt?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 05-05-05 19:09

Hvis det er noget din læge er indblandet i, og har givet henvisning til, så du kan få fingeren opereret, så har du til enhver tid lov til at melde dig syg i den forbindelse.
Så du må gerne sige til din arbejdsgiver, at du på et tidspunkt melder dig syg fordi du skal opereres i fingeren.
Det har ikke noget med at gøre om det har indflydelse på om du kan passe det arbejde du har.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 19:11

Og selvfølgelig er du i sådan en situation, berettiget til sygeløn, eller løn under sygdom (kommer an på hvilke regler/overenskomst du er ansat under)

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-05 19:21

Og du skal ikke indrage din arbejdsgiver i planlægningen.
Operationen er en sag mellem dig og sygehuset.
Andre skal ikke blande sig.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-05-05 19:51

Du skal blot melde dig syg når du skal behandles. Din læge må udstede en lægeerklæring.
Men det foretages vel ambulant, så det er vel begrænset hvor længe du skal meldes syg med mindre du ikke kan arbejde med en indbunden finger.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-05-05 20:07

Det er almindelig respekt for sin arbejdsgiver og kollegaer, at meddele hvilken dag, man vil være fraværende, så de kan tage højde for det i en evt. planlægning/omrokering.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 05-05-05 21:20

Tak for svaret dova.