/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Editering i Dos
Fra : Lionje
Vist : 356 gange
50 point
Dato : 05-05-05 14:52

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle mig, hvor jeg kan finde et program, der kan editere i DOS, både tekst og hexadecimalt. Jeg kender Dos Edit men har tidligere haft et program, der viste to billeder: 1 til venstre i hex format og 1 til højre med klar tekst, i et vist omfang.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Solvognen

Dato : 05-05-05 14:59

edit.exe

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 05-05-05 15:00

Puhhh :oB
Der er et hav af dem - prøv at kigge lidt på http://www.google.dk/search?hl=da&q=DOS+editing&spell=1
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 15:28

Da jeg arbejdede med DOS brugte jeg Norton til det. Den har det du efterspørger med klar tekst i venstre side og Hexadecimalt i højre side. Men hvad var det lige det Norton-program hed? Jo - NU (Norton Utilities)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-05-05 15:51

Tjahhh nu når de små grå og støvede bliver hvirvlet op af Arne's kommentar, så brugte jeg Gazelle... eller var det Q-Basic

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 15:56

Mon ikke det var Norton Commander, Arne. Det program kan i hvert fald både bruges til at håndtere filer og redigere dem.
Hvis man kører ægte DOS og vil redigere i den findes der en indbygget editor og kører man DOS programmer via Windows (kommandoprompt) kan de jo redigeres via Notepad.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 16:02

Nej Bjarne. Norton Commander var en slags menu-system fra hvilket man kunne kalde alle Peter Nortons forskellige DOS-programmer NU var blot et af dem. I dag kaldes programmet (Windows) Norton Total Commander. Men har slet ikke de samme redigeringsmuligheder, er vel mest at sammenligne med Windows Stifinder.
Notepad giver ikke samtidig mulighed for redigering i Klartekst OG Hexadecimalt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-05-05 16:13

Ja, ja... mine grå var ik' så gode. Programmet hed Q-DOS fra Gazelle Systems (har lige været henne og rode i de gamle diskette kasser). Den ku' også det hele med klartekst og hexadecimalt.
Se på http://www.tspa.org/dos-43.html
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 16:18

Arne, TotalCommander, som jeg har anvendt i adskillige år (WinCommander) har intet med Norton at gøre da det er lavet af Christian Ghisler. Programmet kan bare meget mere end du er klar over, men det er jo noget helt andet og sopm man nok ikke kan overbevise en stavemester der ikke kan stave, om.
NU er i dag et selvstændigt program og jeg har altid kørt diverse Norton (DOS) pluginns via Norton Commander, i hvert fald kunne mine ikke køre selvstændigt.
Notepad i nyere Windows kan ikke så meget, men de kan jo heller ikke køre DOS, kun afvikle.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 16:20

Det med at kunne rette et exe-program var skide smart, men det krævede selvfølgeligt at man kunne kode Assempler. Kunne man det, og altså kunne tyde den Hexadecimale kode, betød det at man med disse værktøjer kunne ændre et programs virkemåde. Den mulighed findes ikke med de moderne programmer. OK, så kan de så meget andet, men jeg tænker stadig tilbage på DOS-tiden som Guldalderen. Jeg kunne lave et program hjemmefra og tage ud til kunden. Var han ikke helt tilfreds kunne jeg rette direkte i exe-programmet v.hj.a. NU.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 16:25

Bjarne -> Hvorfor pokker skal du altid kaste med mudder blot fordi du ikke er enig. Jeg er da i det mindste kommet med nogle brugbare kommentarer. Det eneste du er kommet med er NotePad, som du senere selv indrømmer ikke kan det ønskede. Kom med noget som spørgeren kan bruge.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 16:29

Jeg leger bare (Bj)Arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 16:32

Jeg har altid editeret DOS programmer med Edit, som er indbygget i DOS og skam også i min W2K.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 16:34

I al beskedenhed skrev jeg en lille DOS editor i Turbo-Pascal for mange lange år siden

Den henter du her : http://www.molokyle.frac.dk/temp/ted.exe

..den ligger i *.zip format samme steds : http://www.molokyle.frac.dk/temp/ted.zip

Der er indbygget ASCII tabel, lommeregner, flere vinduer og hva' har vi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-05-05 16:38

Så tager vi dem lige fra en ende af... og hatten af for din kreering molo
PathMinder GTL
The Norton Commander
Easy Working DOS Manager
XTreePro Gold
Lotus Magellan 2.0
Q-DOS 3
Så du er ik' alene molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 16:46

NCMAIN.EXE hed menuprogrammet I alle taler om og NCEDIT.EXE var editoren

Alle de go'e gamle NC ting kan findes hér : http://www.fhpv.unipo.sk/cvt/NC/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 16:50

molo -> Det program jeg omtaler hed altså NU.exe og var et af menupunkterne i NC.exe. Det kunne kaldes enten via NC.exe eller direkte fra prompten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 16:53

arne.jakobsen -> Følger du ikke link'ene til bunds ???

http://www.fhpv.unipo.sk/cvt/NC/NU/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 16:56

NU.EXE ....det er der ikke noget der hedder !!!

Læs mere hér arne.jakobsen : http://www.fhpv.unipo.sk/cvt/NC/NU/READ.ME

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 16:57

molo -> Jo, men det er lidt underligt at den omtaler NU.hlp og NU.ini men IKKE NU.exe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:00

Den kan IKKE læses molo kun gemmes eller installeres, og jeg har ikke lyst til nogen af delene. Og SQU er der noget der hedder NU.exe - Jeg har brugt den i årevis.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:01

Har den iøvrigt stadig liggende på en gammel DOS-maskine ude i frimaet. Øv-Bøv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:02

frimaet = firmaet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 17:04

arne.jakobsen -> Prøv at trykke [Åben] i dialogvinduet og vælg Notesblok (notepad.exe) til at åbne med

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 17:05

Det er en alm. ASCII tekstfil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:09

molo -> Når jeg trykker på dit seneste link kommer dialogvinduet Filoverførsel op med mulighederne Gem og Annuller, ikke andet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 17:16

Jeg er i øvrigt ligeglad, har ikke længere noget at bruge den slags programmer til, og Lionje har for længst fået flere gode svar på sit spørgsmål. Ka' I hygge jer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 17:17

Hmm.... jeg får valget :

[Åbn] [Gem] [Anuller] [Flere oplysninger]

..men du kan roligt gemme den og derpå åbne den i Notesblok, WordPad, Word ..eller hva' du lyster

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 17:19

..evt. i Ted.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 05-05-05 17:20

Mange tak for de mange forslag, som jeg vil gennemprøve. Jeg har haft NU engang men mistet det i disse Win tider.
Det er svært at vælge, hvilket svar, jeg må give points.
Vh Lionje

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 05-05-05 18:34

og hvis der er 1 person der vil prøve at finde ud hvordan ham der technet har pakket dette prog
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

for det er da ikke normalt det han har lavet ( har prøvet at assemble det uden held )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 18:42

huntermis ->

Eftersom programmet er en EXE-fil er det IKKE pakket men er en eksekverbar fil. Du kan vælge at gemme det på din HD og så senere køre det, eller du kan vælge at køre det direkte.

Har du ikke point nok til selv at stille et spørgsmål?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 18:45

huntermis -> Programmet kræver at du har en floppy-disk, har du ikke det, kan du ikke bruge det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 19:14

Så bør nogen nok fortælle ham der programmør-Arne, at en exe fil godt kan være en zippet fil, og som kan udpakke sig selv uden zip program, (i TotalCmd kan jeg udpakke dem úden at eksekvere) men dog ikke pmdos der er en selvinstallerende fil.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 19:20

Bjarne -> Når du nu er så klog, hvorfor besvarer du så ikke huntermis's spørgsmål?

I stedet for at hjælpe huntermis, vælger du IGEN at pisse på mig. Tag dig sammen Bjarne. Du bliver mere og mere usmagelig.

I øvrigt er dette IKKE huntermis's tråd.

Og hold så for pokker op med at "lege" i tråde der ikke opfordrer til "leg". Hvor svært kan det være?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 19:47

Dette er anskuelighedsundervisning til Arne Jakobsen. Jeg behandler ham som han behandler andre brugere og han kan ikke lide det, og så er det jo spændende at se om han forstår mit hint.
Dette kan ikke gøres i specielle spørgsmål for A.J. gør jo netop den slags i almindelige spørgsmål.
A.J. har haft så travlt med at nedgøre folk der samlede på point og nu er han selv en af dem og desværre besvarer han spørgsmål med så stor autoritet at uvidende spørgere tror han har ret, men han vrøvler og vrøvler............
Velbekomme Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 19:59

Bjarne -> Du og andre kalder nogle af mine kommentarer for usmagelige, men alle jeres referencer er mange måneder gamle. Jeres jagt på mig (I kalder det anskuelighedsundervisning), er det mest usmagelige der er set på Kandu meget længe, og mange Kandu'er har fortalt jer det. I lytter ikke. I stedet vedbliver I med at spamme seriøse tråde som f.eks. denne. Husk ikke at kaste med sten, når man selv bor i et glashus.

Bjarne. Du er den eneste der har vrøvlet i denne tråd. Hvis ikke du har en brugbar kommentar til spørgsmålet, så lær dog for pokker at holde mund.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-05 20:16

Wzsepe32.exe der følger med når winzip installeres, kan ligeledes lave selvudpakkende *.exe ...Ingen ben i dét.
Til selvinstallerende filer kan man f.eks bruge programmet : PowerZip : http://www.sussex.ac.uk/its/facilities/software/downloadNT.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 20:17

Nemlig Arne.
Du kommenterer alt for meget du ikke har forstand på også i denne tråd hvilket de fleste selv kan konstatere, og det er jo nødvendigt at vise dig indtil du lærer det og så er mit sprog mere stuerent end dit nogensinde har været og er.
Hvis det så bare var uvidenhed, men nej du mener stadig at du må korrekse andre og at det er en større forbrydelse når du får igen af samme skuffe.
Der er serveret Arne og der er mere hvor det kommer fra.

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 06-05-05 19:59

Tak for svaret CLAN. Det lykkedes.
Mange tak for alle svarene. Lidt kedeligt, at et seriøst spørgsmål udløste en gang mudderkastning mellem et par stykker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-05-05 12:25

Hej Lionje... takker for points