/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Topcoat - Nødvendigt?
Fra : akaup
Vist : 867 gange
100 point
Dato : 04-05-05 16:02

Jeg har malet nogle glasfiberreperationer med et par lag light primer, men tænker på om det er nødvendigt at give det topcoat også?
Reperationsstederne er under vandlinien.

Og er der noget med at man kan blande noget parafin i light primer for at lave topcoat??

Mvh. Andreas Kaup.

Kommentar
Fra : 6828

Dato : 04-05-05 16:38

Hej akaup
Hvis du har givet light primer ifølge forskrifter er den tæt nok, så det ikke er nødvendig at give topcoat.den er klar til emaljelak eller bundmaling.
Hilsen 6828

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-05 18:46

Hej Andreas
Topcoat er bare gelcoat tilsat en speciel voks, der forhindrer at coaten "klæber".
Du kan ikke lægge hverken gelcoat eller topcoat oven på primer og det er heller ikke nødvendigt.
Når man er inde ved glasfiberen, skal den have primer omkring 5 gange, hvis du påfører med pensel eller rulle.
Den bedste lagtykkelse er ca. 200 my og med pensel/rulle kan man kun påføre ca. 25-40 my pr. gang.
Giv den et par gange mere så er det ok.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 04-05-05 22:05

Hej Andreas
Var din overflade glat som du ønsker den før du påførte light primer, hvis ja så er det blot
at fortsætte med lightprimer som dabj skriver, spar ikke på lagene da du skal op i den givne tykkelse for at hempel garanterer at det bliver vandtæt, bundmaling skal påføres rimeligvis efter sidste lag primer der ikke må nå at tørre helt
1-2 timer, ellers skal den slibes inden bundmaling for at denne hæfter ordentligt.
Hvis din overflade ikke er som du ønsker det skal du enten fjerne primeren og fortsætte med en topcoat,
eller benytte en epoxy filler.
Mvh Lennart

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 08-05-05 20:11

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-05-05 21:56

Held og lykke med foretagendet