/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Kohorn
Fra : pabloj
Vist : 561 gange
500 point
Dato : 03-05-05 20:09

Hej.
Kan en Hereford ko have tyrehorn?
Dyret er ca. 1½ år, den har tyrehorn, altså lige og ud til siden, men det er ligesom den ikke er i stand til at videreføre slægten, værktøjet er ikke rigtig udviklet.
Vi har ikke været i stand til at studere den nærmere, kvæget er fritgående, så de er lidt sky.
Det er et væddemål.

Jes

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-05-05 20:15
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 20:16

pabloj - En ko har kohorn og en tyr har tyrehorn. Hvad mener du dens horn har at gøre med dens evne til at videreføre slægten? Det er ikke hornene der er "værktøjet". Værktøjet til videreførelse af slægten, er placeret imellem tyrens bagben og ikke oven på hovedet.

Hilsen "En noget forvirret Arne"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 20:21

NÅH-ØH. Du mener at der er tale om en tyr p.g.a. hornenes facon og retning? OK. Det kan du ikke regne med. Det kan godt være en ko med nogle lidt anderledes horn. Du bliver nødt til enten at bedøve dyret (dyrlæge) eller iagttage dets adfærd. En ungtyr på 1½ år vil have en helt anderledes adfærd end en kvie.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 03-05-05 20:23

Til en noget forvirret Arne
En Hereford ko har horn der buer fremad, en tyr har horn der næsten er lige og peger ud til siden.
Jeg skrev at omtalte stykke kvæg har tyrehorn, men den er ikke udviklet som andre tyre "dernede mellem bagbenene".

Jes

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 20:26

Derfor skrev jeg også i min seneste............. men den nåede du nok ikke at læse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 20:27

Når vi begge er så hurtige, kan vore indlæg jo nemt krydse hinanden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-05 20:27

Man aner så meget ukendskab til kreaturers anatomi, at det ikke vil være ulejligheden værd at forsøge at forklare det.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 20:39

jeg er født på lander og har passet kør i masser af år! Den måde vi børn kendte forskel på kvie og tyrekalve, var hvordan de tissede, tyrene tisser under maven kvierne under halen! Den metode har endnu aldrig slået fejl!
Jeg har set masser af tyre med buede horn og masser af køer med rette horn!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 20:45

Rigtigt valde.

I de senere år har genforskerne lært en masse om han/hun-spørgsmålet. Det er ikke kun hos mennesker at et gen engang imellem kan "vende forkert" og få en han til at ligne en hun, og omvendt. Som tidligere sagt: Den eneste sikre metode når du ikke kan komme i nærheden af dyret, er at bruge Zoo-logisk-have metoden. Dyrlæge - bedøvelse o.s.v.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 20:49

Altså

Du må da ku' se om dyret er udstyret med et yver eller noget andet, og som valde så rigtigt påpeger, hvor den tisser fra

Og bortset fra det, burde et dyr på 1½ år være så udviklet, at kropsbygningen ikke lod nogen tvivl tilbage.

Men hvad mener du egentlig med, at værktøjet ikke er udviklet

Altså en tyr går jo ikke og svinger med "kalorius" som f.eks. en hingst. Hos en tyr er værktøjet kun fremme når det skal bruges, så det ka' du slet ikke se hvis ikke du har været tæt på dyret.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 03-05-05 20:52

Forresten, det kan jo tænkes at dyret er forkert, så testiklerne evt gemmer sig oppe i dyrets krop, hvilket som oftest medfører at den er ude af stand til at bedække koen, og at du så synes der ser ud til at mangle noget af "udstyret"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 20:59

Citat
Hej.
Kan en Hereford ko have tyrehorn?
Dyret er ca. 1½ år, den har tyrehorn, altså lige og ud til siden, men det er ligesom den ikke er i stand til at videreføre slægten, værktøjet er ikke rigtig udviklet.
Vi har ikke været i stand til at studere den nærmere, kvæget er fritgående, så de er lidt sky.
Det er et væddemål.
Jes

Det der menes med værktøjet er at den ingen penis har og derfor ikke kan være en tyr selvom den har "tyrehorn"
Men der er jo svaret på det af >>Spirillen<<
Citat
Hereford (Hf)
Hereford är världens vanligaste nötköttras. Den härstammar från England. Djuren är rödbruna med vita fläckar. Kännetecknande är det vita huvudet. I Finland har man Hereford-djur med horn och utan horn. Rasen är storväxt, anspråkslös och tålig. Den trivs utmärkt på naturbete. En fullvuxen ko väger 550 - 700 kg och tjuren väger 900 - 1 000kg

Så vidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:09

emesen -> Du har ret i at der er svaret, men det er da ikke Spirillen's link der svarer.

Så vidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:13

http://hojgaards-hereford.dk/kvaeg.htm

Nej, men så er svaret her: I linket er der billeder af flere Hereford-køer med lige ud horn

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:15

Glemte, det er billedet på forsiden du skal klikke på, så bliver det udvidet med yderligere køer.

Så der kan du se de lige horn på en ko.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:18

dova - det har jeg jo sagt for længst. Ganske vist UDEN et link som bevis.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 03-05-05 21:24

dova > Det var faktisk det jeg havde en anelse om, altså at testiklerne ikke var faldet ned. Jeg har stået og holdt øje med den, for at se den lade vandet, men jeg har endnu ikke set det, jeg bliver jo nød til at passe mit arbejde.
Jeg bliver nok nød til at vente til jeg ser det.
emesen > Linket siger ikke rigtigt noget om hornfaconen.

valde > Jeg har selv haft Jersey og Limousine, de har forskellige hornformer. Ideen med at se dem lade vandet er god men se ovenfor.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 21:24

Dette er spirilens link:
http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/077CAADBB44FB60CC225682D002BFCD3?opendocument&a=1$G%E5rden
og et stykke nede kommer dette: (de røde)
Hereford (Hf)
Hereford är världens vanligaste nötköttras. Den härstammar från England. Djuren är rödbruna med vita fläckar. Kännetecknande är det vita huvudet. I Finland har man Hereford-djur med horn och utan horn. Rasen är storväxt, anspråkslös och tålig. Den trivs utmärkt på naturbete. En fullvuxen ko väger 550 - 700 kg och tjuren väger 900 - 1 000kg.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 03-05-05 21:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 21:27

Og læg mærke til at der står "Hereford-djur med horn och utan horn" ikke noget med tyre - kun at det er dyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:28

Selv tak pabloj

Håber du vandt væddemålet

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:30

emesen -> Du kan åbenbart ikke forstå svensk. Der står INTET om at tyres horn er lige og køers krumme, der står blot at der findes dyr med horn og dyr uden horn. Derfor er linket ikke anvendeligt. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 21:33

Men dova dog! en kvie på 1½ år har altså ikke yver, og i mine 5 år som kvægkontrolassistent har jeg ikke oplevet at en tyrs testikler ikke er faldet ned,( Det er mer hos hingste det sker) Derimod er der noget der hedder en stud, hvis det er den del af værktøjet der mangler,

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 21:34

Hmpf .....................ok jeg overgir mig næsten

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 21:39

Ja du har nok haft jerseykøer men ikke tyre jeg har iævrigt set masser af jerseykøer med lige horn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 21:43

valde
Måske ikke lige et kæmpeyver hos en Hereford som hos nogen andre racer, men i hvert fald et yver med 4 patter.

og det der hedder en stud er såmænd en kastreret tyr.

Er såmænd selv vokset op på en gård med køer

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:50

Jeg gav tidligt det rigtige svar. dova "oversatte" det bare til ikke nedfaldne testikler. Men OK.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 21:50

Kogalskab

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-05-05 21:54

Ejjj hvor ærgeligt, at du så blev snydt AJ ..Sjovt at du altid er den med det rette svar (når du selv skal sige det) og nej jeg bidrog ikke med en skid til spørgsmålet, for det er jo lukket nu - og DOVA fik point *L*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 22:00

Og nu fører dova i "andre dyr" og for 4. gang på top 10

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 22:00

jo men det var jo et vrøvlesvar der fik pointene!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-05-05 22:07

Det er så lige det - om spørgeren mener det er et vrøvlesvar han/hun fik
Desuden er det funny, at flere og flere ikke kan acceptere, at det er spørgeren der vurderer hvem der skal have point - og ikke de forskellige svarere!!

Og Gud ske tak og lov for det

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-05-05 22:15

hehe, men Pabloj er åbenbart en flinker fyr/tyr ..og deler derfor rundhåndet ud til dem der føler sig snydt *S*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 22:16

valde.

Der er jo oprettet et spørgsmål til dig.

Kommentar
Fra : dova