/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
9 kilometer for langt at gå?
Fra : pyffer
Vist : 1159 gange
100 point
Dato : 03-05-05 17:06

9 kilometer er det for langt at gå for en schæfer på 9 måneder... altså dette er ikke en distance der skal tilbagelægges hver dag men blot en enkelt. Men alligevel er det for langt?

Ekstra points gives for hurtigt svar!!!!

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-05 17:07

Nej, det er det ikke. Har selv gået meget længere da min retriver var 7 måneder. Du må bare ikke pæce den efter en knallert eller cykel. Men som gå tur er det INTET problem.

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 03-05-05 17:08

Ja, det mener jeg det er. Min overbevisning er at ingen hunde under et år, må gå så langt.
/Karina

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 17:10

ellers er der jo
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/hund.html

Men der kan du kun få bekræftet at jeg har ret, da det er en side jeg selv bruger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 17:11

Hvis de 9 kilometer er ialt den dag er det ikke for meget.

Sørg for et par godbidder og noget vand til hunden.

Du og hunden vil nyde det.

God gåtur.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-05-05 17:12

Ja, jeg vil mene, det er for langt - alt for langt. En hund på 9 mdr. er ikke færdigudviklet endnu.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 17:14

Ja, hvis det er uafbrudt gang, og der ikke er noget med pauser og i hundens tempo, så er det for langt for en hund der ikke er udvokset eller i god træning med at gå langt.

mvh dova

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 17:17

Karina, husk der snakkes om en gå tur........................

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 17:18

Hvad med hundens trædepuder bliver de ikke tyndslidte og ømme af så lang en tur på asfalt??

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-05-05 17:19

Jette

Det for står jeg ikke du siger for så må jeg ikke tage mine hunde med til købmanden som er 4½ km hver vej, ikke fordi jeg gå ind og handler, men mere for at have et mål at gå efter.
Jeg har aldrig set at mine hunde har taget skade af det og nu har jeg haft forskellige racer i gennem 30 år. Tvært imod har de været glade for det, blot skal der være vand til deres rådighed.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 17:19
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-05-05 17:25

Jeg ved ikke, hvor det står henne. Men da jeg talte med vores kommende hvalps kennelejer, fortalte jeg, at vi gik tre kvarter til en time med vores. Så fik jeg meget tydeligt at vide, at det måtte man ikke, før hunden var helt færdigudviklet, og så skulle den vænnes langsomt til at gå langt. Hun virkede noget fortørnet over, at jeg ikke vidste det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 17:28

En schæfer på ni måneder vil sagtens kunne klare 9 km.

Den er jo i sin bedste legealder.

Men husk nogle godbidder og en flaske med vand. Især vand vil den nok blive glad for.

Hvor lang tid vil det tage at gå 9 kilometer???????

Det er jo ikke en dagtur, der er tale om.

Jeg tror faktisk at schæferen kan holde til mere end pyffer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 17:30

Jernladyen, er din hund en schæfer?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 17:30

Det kommer vel an på så meget... Du har altså en schæfer på 9 mdr, som du gerne vil ud og gå 9 km. med. Hvis den ikke er vant til at gå lange ture, så er det for meget at gå i ét stræk.
Hvor længe har du planer om at være om den tur? Har du hele dagen til det? Eller skal det være indenfor få timer?

Hvor tung er hunden? -Det spiller også ind i overvejelserne, da selv den mindste overvægt vil være ekstra belastende for en hund, der slet ikke er vant til at gå så langt.

Og hvordan er underlaget? Asfalt og fliser er ikke sjovt for utrænede poter og negle. Er det i områder, hvor hunden kan løbe frit? Eller skal den gå i snor alle 9 kilometer?

Kommentar
Fra : Karina10

Dato : 03-05-05 17:34

Enig med Jette.
Det er også hvad vi har fået at vide på den kennel, hvor vi købte vores. Det er en labrador, hvilket jeg godt mener kan sammenlignes med en schæfer

/Karina

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-05-05 17:36

Hej Ans.
Næh, vores er en Golden. Men jeg vil tro, at en Golden er stærkere i leddene end en Schæfer, som jo har temmelig store anlæg for hofteledsdysplasi.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 17:38

En Schäfer er faktisk sartere i knogler og led, end de fleste andre hunde, inden den er udvokset, og man kan ikke sammenligne leg med en målrettet gåtur.
og som Jette siger i sin 17:24, kan jeg kun holde med hende i.
det har jeg også altid lært med de 3 Schäfere jeg har haft, den første af dem dog først efter han var begyndt at halte på et bagben da han var 7-8 mdr. og det var en betændelsestilstand i leddene, p.g.a. overbelastning, og jeg fik der at vide, at sådan en hvalp slet ikke tåler så meget som folk tror (det er slet ikke let at skulle få en hund i den alder til at tage den med ro

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 18:04

Alt afhængigt af hvor man går.

Der er dem, der smider en pind, som hunden skal hente. Hvor mange gange løber den hund ikke frem og tilbage. Det kan blive til kilometer.

pyffer, ring til din dyrlæge, hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 03-05-05 18:35

Hej

9 kilometer kan en hund sagtens tåle at gå med den alder din hund har, men husk masser af vand og hvis der er mulighed for lidt skygge undervejs så er det også rart for både dig og hunden.

God tur og I må begge have en god hyggelig tur, og husk en godbid vil hunden altid gerne modtage.

Jeg har selv siden 1984 haft flere hvide schæfere, og været medlem af en gangforening via Dansk Gangforbund, hvor min hund ofte har gået skønne ture sammen med andre "gængere", så tag evt. og kik ind hos Dansk Gangforbund og se om en af de lokale klubber måske har en march i nærheden af hvor du bor.

På de ture er der nemlig også ratepladser med væske og fortæring til både dig og vovsen.

Rigtig god tur

Frank g Skagens Nero

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 03-05-05 20:42

Det er rigtigt, at 9 kilometer ikke er langt for en sund, rask og VOKSEN hund, men når det er sagt, så ville jeg nok lige tænke mig om, når det er en ung schæferhund der her er tale om..

Jeg har selv haft to schæferhunde - og blev advaret mod overdreven motion - især under deres udvikling!!

Selvom din schæfer på nuværende tidspunkt ikke udviser tegn på HD, så kan den altså godt kan have anlæg for at udvikle HD, men med korrekt fodring og restriktiv motion under opvæksten kan man forhindre, at det nogensinde bliver et problem for hunden.

Overdreven motion og træning af hvalpe og unghunde øger nemlig risikoen for at udvikle HD, som jo desværre ses hos specielt schæferhunden - og netop fordi en hvalp skal vokse så meget på så kort tid, er det vigtigt, at den får ro til at gøre det, da man ikke kan regne med, at den selv siger stop, når det er for meget.

I stedet for en lang tur på en time er det bedre med 2 - 3 korte ture på 20 min. Man skal selvfølgelig heller ikke tage hvalpen/unghunden med ud at løbe eller cykle – heller ikke selvom den løber løs ved siden af og 'selv kan bestemme' – det er stadig tvungen motion og bliver meget hurtigt for hård en belastning for led og knogler, som endnu ikke er færdigudviklede.

Kombiner hellere de korte gåture med lidt lydighedstræning og kontaktøvelser – det bliver hvalpen/unghunden meget mere træt af, uden at det er fysisk udmattende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 20:54

pyffer skriver, at der kun er tale om en enkelt dag.

En gåtur på 9 kilometer en enkelt dag. Det tror jeg ikke at hunden tager skade af.

På søndag er det skovens dag, det kunne jo være, at pyffer ville have sin hund med på en tur. Jeg ved det ikke, men hvis det er det, der er tale om tager hunden ikke skade.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-05-05 21:01

så er emnet vist ved at være uddebateret hvad siger du???

Gå du din tur, og håb på godt vejr, både for dig og hundens skyld

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-05-05 21:34

En ikke færdigudviklet hund må under ingen omstændighed gå så lang en tur, slet ikke når det er i en race som er disponeret for Hofteledsdysplasi, som eksempelvis schæfer. Indtil de er udviklet bør de kun luftes på egne betingelser.
Og beherskede vandreture. For en stor race 1½-2 år.

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 03-05-05 23:31

Tak for svaret troldenesdhb. Ja, du kom jo først så du får pointsene. Mange tak til både du og også alle i andre.