/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Nemt spørgsmål om grammatik.
Fra : Sygate
Vist : 394 gange
50 point
Dato : 03-05-05 13:07

Jeg er lidt i tvivl om noget.

Hvis man skriver f.eks tirsdag midt i en sætning, skal det så være med stor T?

Nej vel?

Hvad er reglen for hvad der skal være med stort start bogstav?

Jeg ved at navne, lande, byer osv. skal være med stort.

Men er der ikke en simpel forklarings regel?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 03-05-05 13:14

Jo, ifølge Dansk Retskrivning §12:

Måneder og ugedage og betegnelser på kirkelige og nationale højtider, festdage m.v. skrives med lille.
eks. grundlovsdag, mwndag, januar, juleaften.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 13:15

ups en tastefejl, det skal selvfølgelig være mandag og ikke mwndag

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 13:18

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-05 13:22

Dova.
Tastefejl eller ej, så passer skrivemåden fint til en mwndag

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-05 13:28

Hvod'den udtaler man det Klumme?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-05 13:30

Jamen det kan jeg jo ikke 3773 - og derfor passer det fint til en mwndag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 13:31

Sygate

Jeg kan godt forstå at du vil have en kort beskrivelse.

I Gyldendals Retskrivningsordbog fylder det 5 sider

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-05 13:42

Og hvem kan lige huske hvad der står på 5 sider med keeeedelige bogstaver. *lol*

OT. Sorry Sygate

Selv rutinerede danskkyndige, som jeg ydmygst regner mig selv for, kommer i tvivl når der skrives. Som oftest følger jeg min første indskydelse, da den for det meste er rigtig, hvor i mod der går helt kage i den, når jeg sidder og overvejer om der er konsonantfordobling mv. - for slet ikke at tale om latinske flertalsendelser

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-05 13:47

Ikke at forglemme disse irriterende fejl, som opstår når klør 5 er hurtigere end hovedet. Et frisk eksempel er Sygates seneste sp. "Olnine" litteratur, som er en klassiker. Gud hvor jeg kender den LOOOOL

Ingen er i tvivl om hvad der menses

Mange morsomme formuleringer er opstået på den måde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 13:51

Sygate

Hvis du er hurtig, kan du ændre overskriften i dit nye spørgsmål

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-05-05 13:54

Ajiii Ans.

Det var sgu ikke derfor jeg skrev det LOOL men det ved du nok. - Var bare lige opportunt at bruge den. Der er masser af lignende tilfælde

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:03

Hahah Ja det så jeg ikke engang.. Men nu er det rettet... hehe

Men skal akupunktur så med stort eller med småt nu vi er igang?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 14:04

Sygate

Akupunktur i den sætning, der er i din overskrift, skal være med et "lille" bogstav.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:07

Ok. Men en smart ting iøvrigt. Hvis der slet ikke kommer nogen svar på sit spørgsmål i løbet af dagen, så ka man jo egentligt bare slette det og oprette det igen, så det altid vil stå øverst i seneste 25.
Det er jo ikke nogen hemmelighed t de færreste gider gå ind og besvare emner der er røget af listen.
Jeg gider da ofte ikke, da de tit aldrig bliver lukkede, eller er for gamle..

Smar, smart..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 14:10

Sygate

Der skal stå:

"Online litteratur om akupunktur"

Du har et r for meget i litteratur.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-05-05 14:13

Klumme Dato : 03-05-05 13:47

Ikke at forglemme disse irriterende fejl, som opstår når klør 5 er hurtigere end hovedet. Et frisk eksempel er Sygates seneste sp. "Olnine" litteratur, som er en klassiker. Gud hvor jeg kender den LOOOOL

Ingen er i tvivl om hvad der menses

Mange morsomme formuleringer er opstået på den måde

***************************************

Menses?????????

Det er da vist noget værere sludder, hva...............

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 03-05-05 14:14

Ok, jeg skal nok lade være med at bemærke folks tastefejl fremover, jeg kan jo ikke selv styre de taster, det er noget væRRE noget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-05-05 14:16

Sygate, jeg har set, at du har rettet din overskrift.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:16

Mon ikke det var med vilje maj-britt?

Men nu har jeg rettet det hele til

For 4 gang ca. Ja det er klebageligt med alle de fjel folk skriver.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:18

ana--> Ja jeg vil gerne fremstå som om jeg stavede til et 13 tal

Jeg plejede ellers at stave til UG. Men det må være årene der gør det

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-05-05 14:18

ans mener jeg Muahahahahah.. de var ikke engang med vilje