/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nem, hurtig, lækker sund mad?
Fra : wezzler
Vist : 3325 gange
198 point
Dato : 03-05-05 11:39

Jeg har ofte det problem med at man bliver små-sulten mellem måltiderne.... så der ryger tit noget hurtigt mikro-ovns mad ned, som jo ofte er usundt.

Har I ikke nogle gode fif til mad man kan have liggende... evt. også bruges til madpakke - bare så længe det ikke tager en hulens tid at lave. Og så skal det selvfølgeligt være nemt og ikke for dyrt - gider ik' tage ud at købe en masse for en "mellemmad".

Vi kender selvfølgelig alle de hurtige rugbrødsmadder, grønsager osv.

Hvad har I?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-05-05 12:05

Hvad med pølsehorn, de behøver ikke være hulens usunde, og man kan bage mange på en gang så der er til mange dag. Man kan spise dem kolde, eller hvis man har en mikroovn til rådighed, kan man jo varme dem i den.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-05-05 12:06

Hej wezzler godt spørgsmål, jeg tillader mig at "lytte" med

Kommentar
Fra : bne

Dato : 03-05-05 12:32

Bestil en frugtpakke fra een af de der 'Grønt til døren'-firmaer - så har du lette og sunde mellemmåltider. Hvis du sætter dig det mål at spise 4-5 frugter hver dag, så er det faktisk også en måde at holde vægten nede på, idet du undgår de store sult-fornemmelser, og derved ikke over-spiser til måltiderne.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-05-05 13:24

det gælder vel i bund og grund om at have et rimeligt godt udvalg af frugt og grønt. Hvis jeg kune har æbler liggende, bliver jeg pænt hurtigt træt af dem, og så er chancen for at der ryger en hurtig usunds snack ned noget større. Men her til sommer er der jo nok at vælge imellem, meloner, jordbær osv osv.
Men med hensyn til mit pølsehorns forslag, så er det faktisk en udemærket erstatning til den muligvis noget kedelig madpakke man normalt har med på arbejde, og så skal de jo ikke smøres. man hiver bare et par styker op af fryseren, når de skal bruges, bortset fra det faktum at de lige skal bages, er det nemt og bekvemt ;)

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 03-05-05 14:54

pølsehorn er noteret... men frugter er da også ok forslag, men det er jo ikke rigtig noget der mætter.. ud over bananer måske

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 04-05-05 17:49

Hvis du har mod på at bage engang imellem så kan du jo lave andet end pølsehorn f.eks. piroger, eller horn med forskellig fyld. En hurtig søgning på piroger gav bl.a. disse opskrifter:
http://www.gourmetguiden.dk/opskrifter/opskrift/175/
http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=1958
http://food4u.dk/opskrift/default.asp?id=2584
Mvh. Else

Accepteret svar
Fra : liseaa

Modtaget 198 point
Dato : 04-05-05 18:11

Prøv at bage en pæn portion boller eller brød. Jeg synes at de færdigbland. brødbla. som man køber i lavprisbutikker er o.k. Du skal blot tilsætte gær og vand. De kan godt fryses og sådan en bolle (i dåse m. tætsluttende låg kan de holde mindst en uge) er der mange muligheder for at gøre lækker og sund, da tomater salat agurk pibler frem lige nu. Ellers kan du også lave en tun/pasta ret, nemt nemt. Kog skruer bland en tun( dåse) i olie, smag til med hvidløg , løg og krydderier efter smag. Den er rigtig god lige nu hvor der også er en del krydderurter, som kommer frem nu. Prøv for øvrigt at lave dine urter selv. Er du ikke til den store have, så er det muligt at dyrke disse i små potter alle vegne.De giver altså det pift, som gør det ekstra delikat. (majonaise på toppen er heller ikke at foraGTE) Bon appetit fra liseaa

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 18:47

Nemt, hurtigt, billigt og nærende: En pakke groft rugbrød. Med eller uden smørelse. Med et lag af hvad du nu synes om. Nogle dåser Makrelguf, Torskerogn, Leverpostej. At købe en hel frisk leverpostej er dejligt, men at have et par dåser er nemmere og så rådner de ikke i løbet af et par dage. Det hele kan selvfølgeligt forbedres med lidt Remoulade, Mayounaise, Sennup eller en skive Agurk eller tomat.

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 04-05-05 20:07

En portion græsk yoghurt med frossen frugt tilsat vanilieessens og sødemiddel. Lad det stå og tø op natten over i køleskabet. Dejlig mellemmåltid.
Maibritt

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 05-05-05 11:05

Tak for svaret liseaa.

Der er lidt af hvert at vælge imellem, men du kommer med nogle gode forslag, hvor de fleste ting er noget man har i køleskabet!