/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Måling af garnstørrelse?
Fra : stig54
Vist : 6515 gange
50 point
Dato : 02-05-05 13:04

I perioden 1. juli til 15. november erdet kun tilladt at anvende garn medmaskemål på 100 mm (helmaske) (50mm halvmaske) eller derunder, eller130 mm (helmaske) (65 mm halvmaske)eller derover.

Direkte klippet ud af bekendgørelsen fra fritidsfiskere, hvad betyder det og hvordan måler jeg størrelsen på mine torskegarn, er det diagonalt når de er i firkant eller er det diagonalt når de er strammet skråt?

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-05-05 13:28
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-05-05 13:37

Jeg mener det er diagonalt når de er strammet skråt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-05-05 13:40

Det er jeg faktisk sikker på. Fiskerikontrollen har en slags trekantet målepind som de kører ind i masken til den ikke kan komme længere og det er den opstrammede skrå diagonal, de kan så direkte aflæse maskestørrelsen på målepinden.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-05-05 19:01

Reglerne for måling af maskestørrelser findes her:

http://www.fiskeridirektoratet.dk/ tryk på "retsregler". I år 2003 finder du
Citat
Kommissionens Forordning (EF) Nr. 129/2003 af 24. januar 2003 om de nærmere regler for bestemmelse af fiskeredskabers maskestørrelse og trådtykkelse (EFT L 22/5 af 25.1.2003)

Artikel 12
Måling af de enkelte masker
1. Redskaber må ikke være frosne, når de måles.
2. Inspektøren skal måle åbningen af hver maske ved at føre
maskemåleren ind i masken i den retning, som er længst, og
masken skal strækkes manuelt, indtil maskens sider er lige og
strakte.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-05 20:01

Hej stig54
For at starte fra bunden:
Fiskerikontrollen måler med en 2 mm tyk aluminiumsplade, som er konisk, med alle maskestørrelser afsat med streger på pladen. Pladen føres ind, med let hånd, diagonalt i masken, når masken er udstrakt aflæses målet på pladen.
Helmasken siger sig selv, og halvmasken er den maske på over-og undertælle der sidder mellem helmaskerne.
Når du taler om 100 mm og 130 mm i samme tidsrum, er det jo et spørgsmål om, hvad du skal fange.
Sild og torsk skal ikke have samme maskestørrelse
Hvis jeg ikke har forstået dine spørgsmål rigtigt, må du komme igen
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 02-05-05 20:17

Tak for svaret dabj.
Det vil sige torsk over 130 mm (maskestørrelse altså)