/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vaskemaskine tilsluttet vandhane???
Fra : August07
Vist : 16408 gange
100 point
Dato : 02-05-05 07:55

Jeg er ved at undersøge mulighederne ved at få en vaskemaskine der er tilsluttet vandhanen, men har hørt at de fleste vandhaner eller vandrør ikke kan klare trykket der kommer når vandhanen kører men ikke tager vand ind.
Er der noget om snakken??? Er der nogle der kender til det eller har hørt om det???

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 110 point
Dato : 02-05-05 08:04

det er rigtigt. Pakningerne i vandhaner er som regel ikke beregnet til at stå under tryk, og bryder derfor sammen efter noget tid. Man kan imidlertid godt få vandhaner som kn klare det, men jeg ved ikke hvilken mærkning de skal have. Måske en VVS-mand kan svare på det?

undersøg også om forsikringen dækker en evt. vandskade - det vil jeg tro de skal gøre hvis hanen er godkendt til formålet, men jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 02-05-05 08:20

Øhhhh - hvad har jeg misforstået ???
Det sidste der lukker for vandet, i en vandhane, er selve ventilen - efter den, sider der vel ikke flere pakninger ??
Har selv haft en vaskemaskine tilsluttet en vandhane i 2 år, uden problemer......
(Vi taler om en vaskemaskine, der skal tilsluttes koldtvandshanen, ikke ??)

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 02-05-05 08:24

Hvorfor ikke bare tilslutte inden vandhanen på koldtvandsrøret sammen med en ventil, så man kan lukke for både det ene og det andet.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-05 08:32

Vandforsyning.............kontraventil..............vandhane.................permanent tilslutning af vaskemaskine med godkendt slange.
Kontraventil og vandhane skal være VA-godkendt
Kontraventil og vandhane kan være sammenbygget som en ballofix eller som det der hedder stilbar kontraventil.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-05-05 09:12

Hvis vandhanen er VA-godkendt, er der indbygget kontraventil, og det er sådan een du skal bruge,

så du kan have den tilsluttet hele tiden.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 02-05-05 09:50

Lad mig lige, for at gøre det helt klart:

Vandhanen skal selvfølgelig være VA (vand og afløb) godkendt,og skal have indbygget kontraventil,

eller kontraventilen skal sidde før vandhanen.

En historie:

For en del år siden, skulle en landmand fylde vand på et 2500l sprøjteagregat, og det skulle være en fortyndet

bladan opløsning. Så han kom først bladanen (hæslig gift) ned i tanken og åbnede derefter for vandet fra

vandhanen, da tanken var ved at være fuld, blev der lukket for vandet henne på vandværket, med det

resultat, at der blev undertryk i hele landsbyens rørsystem. Da der ikke var krav på det tidspunkt om kontra-

ventiler, blev hele tankens 2500l bladanopløsning sendt ud i samfundets rørforsyning, med stor panik til følge.

En kontraventil hed derfor i mange år en..........BLADANVENTIL. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-05-05 17:07

som sipelip skriver og gør som keldd

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-05-05 17:39

bne - en vandhane der kan dreje, eksempelvis, har en pakning i drejeleddet, og den er ikke særlig stærk. Samtidig er det typisk sådan en man har i mange køkkener.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-05 18:43

For lige at trække det lidt firkantet op.
Pakningen der lukker en ventil sidder i en holder som sidder "løst" på den drejespindel du drejer på for at lukke - idet pakningen når pakfladen står den stille, og det er kun spindlen som drejer. Derved slides pakningen ikke men tager form efter pakfladen.
De nye keramiske vandhaner virker på en helt anden måde.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 02-05-05 22:03

Hej jeg vil da gerne lige suplere / opdatere.
VA Kravet bortfaldt 1 feb. 2005.

Hvis du gerne vil tilslutte din vaskemaskine til udløbstuden på dit blandingsbatteri - kræves det at der er monteret kontra ventiler før batteriet, samt at tuden er trykfast, d.v.s. en fast tud som IKKE kan dreje.ydeligere skal maskinen stå på et vandtæt underlag (evt. drypbakke) og der skal være monteret en waterblock (kun ved fast montering)
Alt dette er der faktisk ingen grund til at nævne da dette arbejde kun må udføres af en aut. vvs - instlatør, som selvfølgelig kun udføre arbejdet efter normen.

Med venlig hilsen
The King.

Godkendelse af svar
Fra : August07

Dato : 03-05-05 07:52

Tak for svaret sipelip.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 07:57

Kommentar
Fra : Keldd