/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Er min dysse for lille eller for stor
Fra : Dimmer
Vist : 566 gange
40 point
Dato : 01-05-05 23:31

Jeg har lige monteret et komplet tun-kit på min PGO Hot 50. Sættet består at 70ccm Italy Racing cyl. kit 47,6mm, 21mm amal kaburator, big one udstødning og top performence vario med 4grams ruller (vario er dog ikke mont. endnu). Når jeg giver fuld gas kører den ikke mere end 70, men hvis jeg så slipper gassen lidt igen, ja så tager fanden ved den. Er det min dysse der er for lille ell. for stor. (det er en 95 dysse). Hvilke ruller sidder der i en orig. vario til en hot 50 ell. hvor meget vejer de

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-05 23:43

Der er meget der tyder på din dyse er for lille, men kig også på tændrøret, for farven fortæller rigtig meget.
Hvis den er for lille, er du tæt på en stempelsætning, så hellere for stor end for lille. Men i alle tilfælde kan det også være et uheldigt sammenfald i din opsætning (Udstødn. mm)
Men jeg mener bestemt den er for lille, du skal nok op på mindst dyse 105.
Men tager jeg fejl, og dit tændrør ser sort ud efter en bundgaskørsel, tja men så burde den jo 4-takte der oppe, og så skal du jo ned i dyse.
Men du må i hvertfald ikke køre med bundgas, da der ikke er tvivl om at blandingen er for tynd der oppe.
Mener det er 7 grams, men det er jo ligemeget ikke?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Dimmer

Dato : 02-05-05 00:09

Palle, du skriver at blandingen er for er for tynd ved bundgas. Er det noget der kan ændres noget ved?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-05 00:49

Det er det hele sagen drejer sig om, netop at finde den rigtige dyse, som jeg tror er for lille.
Dysen skal netop passe til bundgas, alt det gas ligger derunder reduceres lidt af gasnålen som sidder som en spids på gasspjældet og lukker lidt af for benzinen nede i hullet (Strålerøret)
Sagt på en anden måde:
Med bundgas er gasnålen løftet så højt op fra strålerøret, at der suges alt det der kan op gennem strålespidsen og videre op i strålerøret og med luftstrømmen. Med mindre gas skal knallerten bare leve med at den får lidt for meget eller for lidt. Dog kan der korrigeres lidt ved at hæve eller sænke nålen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Dimmer

Dato : 02-05-05 01:03

ok, mange tak for svar. Hilsen Dimmer

Godkendelse af svar
Fra : Dimmer

Dato : 02-05-05 01:04

Tak for svaret pallebhansen.